• 1
  • 2
2020-10-27, 13:19
Medlem
Det har ju varit mycket diskussioner genom åren om idrottare i damernas idrott som identifierar sig som kvinnor, men andra anser dem som kanske inte så "kvinnliga". Exempel på idrottare är Caster Semenya, Maria Mutola, Jarmila Kratochvilova osv. Vore det inte enklast att slopa könen inom de olympiska spelen och låta de som kan tävla på högsta nivå göra det oavsett vad de identifierar sig som? Eller så kan man ju även, eftersom dessa diskussioner finns, anse att det kvinnliga könet är ett handikapp inom idrott och ge kvinnor en egen kategori i Paralympics?
Citera
2020-10-27, 13:23
Medlem
Ja, hela bagen med transidrotten är synnerligen intressant. Ju mer 'proggresivt' kvinnor tillåter / hänger på desto mer blir kvinnor själva undanskuffade.
Citera
2020-10-27, 13:26
Medlem
OstermalmWeeknds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vaartgaard
Vore det inte enklast att slopa könen inom de olympiska spelen och låta de som kan tävla på högsta nivå göra det oavsett vad de identifierar sig som?
Vår Kristallnattkula spår Framtiden exakt så. Fler och fler unga kommer sig sig som ickebinära så IOK kommer sannolikt skippa genus helt redan före år 2050.
Citera
2020-10-27, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OstermalmWeeknd
Vår Kristallnattkula spår Framtiden exakt så. Fler och fler unga kommer sig sig som ickebinära så IOK kommer sannolikt skippa genus helt redan före år 2050.

Vilket helt eliminerar incitament för flickor att tävla.

Well done crazies.
Citera
2020-10-27, 13:39
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stor-Men-Snabb
Vilket helt eliminerar incitament för flickor att tävla.

Well done crazies.

Finns väl vissa grenar där kvinnor och män tävlar på samma villkor men tror det är mest inom hästsporten. Vet inte exakt hur det är inom andra sporter.
Så alla kvinnor på OS kommer i framtiden hålla på med någon form av hästsport för att ens ha en chans att vinna.
Citera
2020-10-27, 13:42
Medlem
Även i bågskytte är de ganska lika har jag för mig
Citera
2020-10-27, 13:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Finns väl vissa grenar där kvinnor och män tävlar på samma villkor men tror det är mest inom hästsporten. Vet inte exakt hur det är inom andra sporter.
Så alla kvinnor på OS kommer i framtiden hålla på med någon form av hästsport för att ens ha en chans att vinna.

Curling och skytte är det jag kan tänka mig har någon nivå av mediaexponering som kan generera sponspengar. Resten kan flickorna glömma vad gäller tävling på högre nivå.
Citera
2020-10-27, 13:47
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Curling och skytte är det jag kan tänka mig har någon nivå av mediaexponering som kan generera sponspengar. Resten kan flickorna glömma vad gäller tävling på högre nivå.

I Curling är det iallafall uppdelat men vet inte säkert om det är någon fördel att vara man eller kvinna i sporten då jag aldrig provat på den.

Inom skytte så tycks det också vara uppdelat om man ska tro denna lista från wiki.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Skytte...a_sommarspelen
Citera
2020-10-27, 13:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
I Curling är det iallafall uppdelat men vet inte säkert om det är någon fördel att vara man eller kvinna i sporten då jag aldrig provat på den.

Inom skytte så tycks det också vara uppdelat om man ska tro denna lista från wiki.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Skytte...a_sommarspelen

Vad jag läst så gör kvinnorna bra ifrån sig i curling men är inte säker på metrics där. I skytte (lätta vapen) VET jag att kvinnor är minst lika bra som män. Mitt ex. sedan år tillbaks spöade mig kontinuerligt på skyttebanan.
Citera
2020-10-27, 14:07
Medlem
Då har vi i alla fall tre grenar där kvinnor kan vinna.

Hästhoppning, curling och skytte.
Senast redigerad av AD15 2020-10-27 kl. 14:15.
Citera
2020-10-27, 14:36
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Vad jag läst så gör kvinnorna bra ifrån sig i curling men är inte säker på metrics där. I skytte (lätta vapen) VET jag att kvinnor är minst lika bra som män. Mitt ex. sedan år tillbaks spöade mig kontinuerligt på skyttebanan.

Kan ju också vara så att du är skitdålig och hon är medioker
Men håller med om att det inte borde vara så stor skillnad i skytte kan man tycka.
Citera
2020-10-27, 14:40
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Här har just curling tagits upp tidigare i en tråd och med några bra svar från experter i området.

(FB) Herrar mot damer i curling ?!

I tråden pratades det även om isdans som kanske kan vara till damers fördel men där tror jag man jobbar med lite olika typer av rörelser som passar männen eller kvinnorna.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in