Citat:
Ursprungligen postat av
Moschata
Bra att du visade dessa hr i trden!
Jeg fant ogs en interessant artikkel fra 19.01.2019 i Romerikes blad som jeg ikke har lest fr, og jeg har ikke sett innholdet i denne artikkelen i andre avisers artikler heller. Jeg tenker at det er veldig negativt og tragisk hvis innholdet i denne artikkelen ikke ble publisert i landsdekkende aviser, med tanke p hvis AE var i live og GM ikke leste Romerikes blad men leste Vg, Dagbladet, Nrk og/eller Aftenposten og at GM eventuelt dermed ikke fikk vite om denne muligheten som Elden beskriver her.
Har noen av dere lest dette i VG eller noen av de andre landsdekkende avisene i Norge?
(19.01.2019)
"Stjerneadvokat John Christian Elden, som i noen tir har jobbet med de strste kriminalsakene i landet, oppfordrer gjerningsmennene til overgi seg. Han tar til orde for at de kan prve forhandle frem en avtale om mulig straffereduksjon eller skalt ptaleunnlatelse, som betyr at ptalemyndigheten ikke tar ut tiltale i en sak, og er dermed sikret slippe straff."
"- Hvis man er i en situasjon etter s lang tid, og hun fortsatt er i live, og de lurer p hva de skal gjre, s er det beste de br gjre kontakte advokat. En advokat har taushetsplikt, og skal kunne gi rd ut ifra situasjonen, sier Elden til Nettavisen.
Han frykter at gjerningspersonene av frykt for risikere mange r i fengsel kan ta livet av kidnappende Falkevik Hagen.
- Vi risikerer at vi str i en situasjon der gjerningspersonene lurer p om de skal trre melde seg og srge for at hun blir frigitt, som gjr at de kan risikere f et tosifret antall r i fengsel, eller om de skal lse problemet p en annen mte ved kvitte seg med henne og fjerne spor.
- I et slikt dilemma er det mye bedre at hun kommer tilbake enn at vedkommende fr en straff.
Han mener at gjerningspersonene kan ha gode kort p hnden med tanke p f til en form for avtale med politiet og ptalemyndigheten. Elden trekker frem et eksempel fra 90-tallet da Munch-maleriet Skrik ble stjlet fra Nasjonalgalleriet i Oslo."
https://www.rb.no/nyheter/kriminalit.../s/5-43-970036
Edit: Jeg ser at Rb.no linker til en artikkel i Nettavisen som omhandler de samme uttalelsene fra Elden m.m.
https://www.nettavisen.no/nyheter/--...423581430.html
Fra Nettavisens artikkel:
"st politidistrikt nsker ikke kommentere Eldens utspill spesifikk, men appellerer til at kidnapperne skal vise livstegn fra Falkevik Hagen."
(Samme sitat str ogs i artikkelen i Rb.no)