Citat:
Ursprungligen postat av
sebastian_
Att de har en liknande vljarbas betyder sjlvklart inte att utfallen blir detsamma. Latinos r inte en homogen grupp och ldre vita r inte heller det. ven om Floridas Kubaner, Venezulaner och Vatos i LA var samma sak. och de vita ldre var nerflyttade frn exakt samma stater s r USA gigantiskt stort och de olika staterna pverkas olika av politiken.
Din analys r mrklig d det i praktiken innebr att om man vinner Iowa s vinner man valet. D tar man PA+WI+MI Minnesota och Nevada p kpet. Sjlvklart finns det skillnader mellan staterna och det r ngra procent som kommer skilja dem t.
Du verkar inte riktigt vara ombord p vad det r jag sger. Sjlvklart finns det procentuella skillnader mellan stater. Min analys r till fr att upplysa om vad vi kan utrna fr information av valet som helhet, i enskilda stater.
Jag sger inte att de r homogena grupper. Lt mig stlla frgan shr:
Tror du att om Trump vinner 80% av vita ldre mn (65+) i Florida, finns det ngon stat dr Biden vinner 80% av vita ldre mn?
Naturligtvis inte. Sdan stor skillnad existerar inte. Grupprstandet i USA r en av dom mer fascinerande aspekterna i valet eftersom det gr att bygga modeller p ett helt annat stt n i europeiska lnder.
Det behver inte bli samma utfall sklart i WI+PA+MI, men att en stat skulle vara jttestarkt t ena hllet, och en annan t det andra r helt enkelt inte frenligt med en rimlig analys. S kommer det inte att bli.
Samma sak i "the sunbelt" dr Floridas resultat kan komma att sga ngot om Arizona's'. Du tror vl inte att Trump vinner med 10% i Florida och frlorar med 20% i Arizona? Bara fr att dra ngra siffror ur rven. Ditt svar borde vara nej. Och anledningen till att svaret r nej r fr att demografin ser ut som den gr. Drfr r ocks Florida superviktigt fr Trump, eftersom det 1. utan den gr det att n upp till 270 extremt svrt, och detta p grund av att andra stater
som liknar Florida kommer att g ungefr samma vg.
Man kan konstruera hejvilt p hur mnga olika stt som helst fr att f kandidat X att n upp till 270. Biden vinner Alabama, sger vi. (Fr att de mindre begvade lsarna skall frst, det r ett hypotetiskt exempel) Vad tror du har hnt i Georgia isfall? Om en Biden-vinst i Alabama
inte skulle sga oss ngonting om nrliggande stater med liknande demografi skulle man inte kunna gra nn som helst analys. Alla stater r en tossup?