2020-10-28, 15:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av z-z-z
11.01.2019." Ber om tips om mistenkelige innkjp av kvinneklr"
"Brske ber ogs folk vre oppmerksomme p om noen de kjenner har endret adferd og gjort noe annerledes enn vanlig i denne perioden.
Vi vil ha tips dersom noen har registrert at personer har gjort unormale innkjp. Dette kan vre gjenstander som kan brukes for ha kontroll p en person. I dette tilfellet kvinneklr eller produkter for kvinner, sier Brske."

https://www.nrk.no/osloogviken/ber-o...aer-1.14376299
Detta tyder p att polisen i det skedet sg framfr sig att AEH hade frivilligt avikit och medhjlpare eventuellt man2 infrskaffat nya klder fr att hon inte skulle bli igenknd under flykten. Detta borde fortfarande vara aktuellt.
Citera
2020-10-28, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kornblomst
Nei, den eneste mulige forklaringen jeg kan tenke meg, er at de klrne som l igjen er de samme klrne som AEH brukte kvelden fr p teateret.

Klrne AEH hadde i teateret m finnes i S4, ellers vil jo mistanken om at AEH kan ha blitt drept kvelden eller natten fr, bli vekket.

Og det stemmer drlig med kidnappingsplottet, og at AEH skal ha forsvunnet fra S4 ca 09:30 til 10:00. Som Tom Hagen mener.

Det har du rett i, jeg vil anta hun var penere antrukket for teateret og et mltid med venner p byens beste restaurant.

S snn forvrig i hverdagen, jeg tar bedten konsekvent p meg grsdagens klr, frem til min dag starter og jeg alltid kler meg i rent ty.

Penkjole, strmpebukser etc er ikke med p denne runddansen.

Slikt varierer, jeg gjr det slik, andre gjr det annerledes, morgenkper, eller starter dagen raskt.

En liten digresjon..... er det forresten noen som vet om AEH rykte?
Citera
2020-10-28, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fenvatnet
Hvordan ser teaterkveldklr ut? Er det en egen type klr?

I dag gr jeg med jeans og en litt finere bluse/t-skjorte. I morgen nr jeg str opp kommer jeg til ta det p meg igjen. Jeg str opp, drikker kaffe, kanskje kjre ungene p skolen, fr jeg gr meg en liten luftetur. Kanskje er jeg kjapt innom butikken ogs.

S gr jeg i dusjen, steller meg og gjr meg klar til jobb.

Om jeg hadde vrt i teateret hadde jeg nok gtt med litt penere ty, kanskje ikke engang srlig komfortable, hadde jeg ikke tatt det p meg igjen om morgenen.
Kanskje det ogs er ting man er litt redd gor skal bli delagt.
Citera
2020-10-28, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alsagio
Ja, men hun kan ha vrt p badet nr han ringte og ikke ftt det med seg (den generasjonen tar ndvendigvis ikke meg seg mobilen overalt). Fr hun rakk oppdage det tapte anropet, ankom gjerningsmann/menn.

Med stor sannsynlighet var hun alts p badet nr GM kom, ettersom klr og hndkle l igjen, og hun ble fraktet bort naken. I flge det som har kommet frem i media.

At innleide gjerningsmenn skulle ha brukt s mye som 50 minutter p stedet (som noen pstr lenger opp her), finner jeg helt usannsynlig.

Link til artikkel om tid.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/...ikke-fikk-svar

Siste telefonsamtale som Anne besvarte er 09.14 og telefonen ble lagt av 10.07 p det lille bordet
Citera
2020-10-28, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Minnimus
Far til elektrikeren bor med innsyn til grdsplassen, men snnen bor vel litt lenger opp i gaten. Uansett s var det bare en ringeavtale de hadde. Nr klokka er nrmere 10 vil jeg tro elektrikeren allerede var p arbeid annensteds, uten at jeg vet noe sikkert om det. De fleste starter tidlig p jobb. Antagelig ringte han for hre om han skulle komme senere den dagen. Jeg har ikke noen forklaring p hvorfor telefonen eventuelt ikke ble lokalisert p det tidspunktet annet enn at GM var veldig opptatt. Jeg tror at hun ble drept ca 9:40
Hvorfor tenker du at GM eventuelt ikke lokaliserte mobilen kl 9.48 og at AE ble drept fr 9.40, nr mobilen var i bevegelse ned trappen p et tidspunkt mellom 9.16 og 10.07 og nr mobilen var i bevegelse (raske skritt el.l.) kort tid fr 10.07?
Nr ca tenker du at GM kan ha lokalisert hvor AEs mobil var?
Og hvem lagde alle disse bevegelsene (inkl fall i trapp) p AEs mobil, og nr ble disse bevegelsene laget?
Tenker du at AE kan ha hatt mobilen p seg under fallet i trapp (og at dette fallet i trapp eventuelt skjedde fr kl ca 9.40 (som er det tidspunktet da du tror at hun ble drept)), uten at GM visste at hun hadde mobilen p seg?
Citera
2020-10-28, 17:17
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
S mye merkelig i denne saken - den siktede som hevder sin uskyld nekter forklare seg, nekter signere gamle avhr, har i flge etterforskerne satt seg p bakbeina og vrt vanskelig samarbeide fra frste stund!

Forretningsforbindelser fr bilen sin rispet opp og klar beskjed om vre stille.

Andre har blitt truet til holde tett med det de vet om TH og samlivet mellom ekteparet. Det har gtt s langt at minst en har valgt anmelde og det er tatt ut siktelse mot et mannlig familiemedlem.

Advokaten fraskriver seg ansvaret for ektepakt som brer hans navn.

Kripos roter i gamle saker og hemmeligheter.

En drapssiktet utlover milliondusr mot at opplysningene kommer direkte til ham selv.
Det ovanstende kan man ju hlla med om ser en smula mrkligt ut, ven om inget av detta stende p egna ben kan anvndas som bevismaterial i en mordrttegng. (Hot om att hlla tyst om det ena eller det andra kan ju anvndas s fort man vet exakt vad som det skulle hllas tyst om, och hur detta avsgs pverka utredningen.)

MEN:
Citat:
Et anonymt svensk forum flommer over av OT hver gang media skriver noe som er ufordelaktig for den siktede; nrmest som en koordinert tkeleggingskampanje.
Detta, dremot, r inte det minsta mrkligt. Att en krimtrd p Flashback innehller personer med olika syn redan p skuldfrgan, fr att sedan bara inte tala om bevislget, r helt och hllet normalt, och om mjligt nnu mer normalt r att samtliga deltagare i en krimtrd s lngt mjligt tenderar till att tolka ny information i enlighet med sin tidigare uppfattning i skuld- eller bevisifrgan, och att man i frsta hand torgfr denna sin tolkning i anslutning till att den nya informationen just kommit. Det finns allts ingen som helst anledning att ta till konspirationsteorier fr den sakens skull, bara fr att det rr sig om en trd om ett norskt kriminalfall med deltagare som r ovana vid Flashback och dess speciella etos. Det r s hr det alltid brukar vara hr, helt enkelt.

Citat:
Skal bli spennende se hvilke opplysninger som frigis i forbindelse med den kommende 2-rsdagen.
Varfr i allsin dar skulle det komma ngra upplysningar d? Brukar norsk kriminalpolis avvakta nraliggande rsdagar nr de offentliggr ny information?

Det gr nmligen den svenska kriminalpolisen absolut inte. Hr kommer informationen nr den kommer, och det lnar sig absolut inte fr allmnheten att hoppas p att det ska dyka upp mer information i ngon typ av fdelsedagspresent.
Citera
2020-10-28, 17:25
Medlem
Minnimuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar

Varfr i allsin dar skulle det komma ngra upplysningar d? Brukar norsk kriminalpolis avvakta nraliggande rsdagar nr de offentliggr ny information?

Det gr nmligen den svenska kriminalpolisen absolut inte. Hr kommer informationen nr den kommer, och det lnar sig absolut inte fr allmnheten att hoppas p att det ska dyka upp mer information i ngon typ av fdelsedagspresent.
Fordi media har spart opp en del informasjon som de planlegger release i forbindelse med denne milestone, kanskje?
Citera
2020-10-28, 17:55
Medlem
Citat:
Fordi media har spart opp en del informasjon som de planlegger release i forbindelse med denne milestone, kanskje?

INVITASJON TIL ALLE KONSPIRASJONSTEORETIKERE

Jeg tror AEH ble kidnappet etter at TH dro p jobben.

Hva taler imot denne enkle hypotesen?

Jeg lover svare samtlige som har bevis som taler imot denne hypotesen.

Kanskje kommer jeg ogs svare folk som har indisier.
Citera
2020-10-28, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sandemose

Det tale imot at kidnapparar vil ha pengar s fort s muligt.Det tale imot at kidnapparar vaske itte seg.Det tale imot at Sandemoste enkeltpersonar p forum vett bedre enn garva itteforskarar s meine de str foran ein villedning.
Citera
2020-10-28, 18:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sandemose

Det kan hende at du har rett. At det skjedde mens TH var p jobb.
Men det heter ikke "kidnappet" nr man frakter ut et lik.
Citera
2020-10-28, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alsagio
Tapte anrop kl 0948 og 0950 kan godt ha skyldtes opphold p badet. Jeg tror drap skjedde nrmere kl 10

AEH visste vl att elektrikern skulle ringa, varfr tog hon inte med sig telefonen till badet d,
denna morgon, kan man frga ..
Men kanske hon inte visste nr han tnkt ringa ... Ngon som vet?
Citera
2020-10-28, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av z-z-z
Romerikes blad er den eneste avisen der jeg har sett at det er kommentarfelt under noen av artiklene om denne saken. Her er en kommentar som ble postet i kommentarfeltet som er under denne artikkelen: https://www.rb.no/tom-hagen-fortsatt...s/5-43-1443401

Flere gullkorn:
Ja, mitt inntrykk er at mange i Norges befolkning, er langt ifra overbevist, om at TH er skyldig i det han er siktet for.

Takk for mange gode innlegg og synspunkter ellers

Hva synes du om det nedenfor, slik jeg ser saken, og hypotesen min om hva som har skjedd?

Sosiale forhold:

- I flge vitner er TH familiekjr og engasjert i familien generelt.
- TH er samfunnsengasjert, og har bidratt konomisk i samfunnet.
- Hagen-barnas yrkesvalg tyder p at det var rom for ta egne avgjrelser hjemme i S4, srlig snnens interesser indikerer at det er akseptabelt g egne veier.
- Det at s mange har vrt vitne til at AEH og TH levde i et turbulent ekteskap, enten fordi de ble direkte vitne til konfliktene, eller at AEH betrodde seg til venninner, er ogs en indikator p penhet.
- penhet tyder p en viss maktbalanse.
- penhet tyder ikke p at den ene parten var utspekulert og utfrte et kontrollregime i hjemmet.
- Det at Hagen-ekteparet lot andre, utenfor den innerste kjernen i familien, bo i deres hjem i perioder, synes jeg ogs underbygger denne penheten.
- Det tyder p penhet at Hagen-familien dro p reiser og hytteturer, bde sammen med venner og andre i familien.

Systematisk vremte:

Mange vitner forteller at THs arbeidsmetoder og vremte er veldig systematisk, og at han er kjent for sine faste rutiner. Erfaringer har blitt nedskrevet i en samling notatbker gjennom renes lp:
- avtaler
- kontakter
- konomi
- forretningsider
- personlige tanker omkring erfaringer p privat plan
- personlige tanker omkring erfaringer p forretningsmessig plan
- personlige tanker forretningsmessig erfaringer som barn
- eventuelt

penbare risikofaktorer ifm planlegging:

Indisiene som har dannet grunnlag for politiets siktelse av TH, preges av at altfor mange momenter som penbart kunne blitt unngtt. Det er ulogisk og usannsynlig at TH har oversett s mange detaljer, som kunne blitt avslrende for ham. Nr politiet mener at gjerningen er planlagt over lang tid, s passer det drlig med THs systematiske vremte:
- Risiko for at stedet m rengjres.
- Risiko for avslrende spor p klr og smykker.
- Risiko for avslrende detaljer i notatbkene.
- Risiko for mistanke om noen av notatbkene manglet.
- Risiko for mistanke ved forandre p sine rutiner.
- Risiko for mediaoppmerksomhet.
- Risiko for mangerig etterforskning.
- Risiko for avvisning/utpressing/svake ledd ved engasjere medhjelpere.
- Risiko for avslring av digitale spor ifm krypto-opplegget.
- Risiko med ha hull i alibiet.
- Risiko med slette anrop p mobiltelefonen.
- Risiko med manglende skoavtrykk i S4 og fingeravtrykk p trusselbrevet.
- Risiko for at AEHs digitale spor ifm (skilsmisseplaner, flytteplaner, helse-app) frer til mistanke, srlig hvis AEHs angivelige skilsmisseplaner og flytteplaner var en del av motivet. Siden de digitale sporene ikke kan spores, s br enten TH eller de(n) som medvirket forutsett, at AEHs digitale spor kunne fre til mistanke.
- Risiko ved ha mter med kryotoekspert kort tid fr drapet, og fingere gjerningen som kidnapping, med lsepengekrav i kryptovaluta.
Det er penbart p.g.a. krypto-opplegget, at hvis TH er GM, s m han enten ha digital kompetanse eller at noen m ha medvirket.

......

Spekulasjoner:
* Usikker p om formuleringen min er god nok her.

Hva har skjedd?

* Kanskje AEH ble drept i S4 (eller bortfrt og drept senere), og at drapet er fingert som en kidnapping, med ledetrder som peker mot TH.

Hvem er GM?

- Kanskje GM kjenner TH godt.
- Det kan vre at GM er omtalt i de notatbkene som n er borte.
- Hvis GM befinner seg i THs nre krets, og har et penbart hevnmotiv, s kan det bli ndvendig for GM rette mistanken bort fra seg selv.
- Hvis det bare er 1 GM involvert, s er det kanskje lettere ta med en levende kropp.

Hva er motivet?

- Mye kan tyde p at motivet var hevn.
* Villedningen (det to-delte stedet) kan fre til at motivet fremstr som hevn, men at det egentlige motivet likevel er konomisk. En fingert kidnapping (eller bortfrt og drept senere) og ledetrder, som leder til TH, er dobbel sikkerhet for GM.
- Hvis GM kjenner TH godt, s kunne GM tenkt at TH skulle rammes p de mter som ville ramme TH mest mulig (konomisk tap, delagt familie, tap av ektefelle, at TH mtte ta skylden for alt).
- GM kan ha tenkt at TH skulle bli rammet slik GM hadde opplevd bli rammet.
- Det virker som trusselbrevet har blitt skrevet med en undertone av bitterhet og sarkasme.
- Trusselbrevet kan tyde p at GM har et personlig motiv.
- I trusselbrevet str det, "Det er bare rettferdighet." Jeg tenker at GM kan ha henvendt seg til TH ved flere anledninger for f konomisk hjelp eller opplevd bli svindlet, og i forbindelse med avvisningen kan TH ha sagt; "det er bare rett og rimelig", "det er din egen feil", muligens ogs blitt latterliggjort.

Hvorfor mangler noen notatbker?

- GM kan ha fjernet noen av notatbkene fra S4, fordi det finnes opplysninger der som kan vre inkriminerende for GM.
- Notatbkene kan avslre GMs motiv.
- Hvis det finnes informasjon i notatbkene som fremstiller TH i positivt lys, s kan det delegge for GMs plan, som har til hensikt mistenkliggjre TH.
- Manglende notatbker kan mistenkeliggjre TH.
- Opplysningene i notatbkene kunne potensielt blitt brukt som pressmiddel.
- GM kan ha stjlet notatbkene av helt andre rsaker, p et tidligere tidspunkt, og innholdet i notatbkene kan ha inspirert GM til gjennomfre handlingen den 31. oktober 2018.
- Det er ikke sikkert at det var mulig bruke notatbkene, selv om det var motivet for at GM fjernet disse fra S4, men fravret av bkene ledet likevel til mistanke rettet mot TH.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in