2020-10-29, 13:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spersson
Det handlar inte om att vi tror OU visar fel.
OU visar fel, helt enkelt.
I hela Europa och USA s har OU en historia av att verskatta slagsidan t vnster.
Det r alltid t vnster som siffrorna verskattas.
Visst r det konstigt?
Du menar som nr OU underskattade Obama och verskattade Romney 2012? Eller nr OU verskattade SD valet 2018? Sluta snacka smrja som r superenkel att motbevisa.
2020-10-29, 13:08
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Du menar att Donald J Trump inte r populr?
Syftar du p hemma i Sverige eller i USA?

Lista ver republikaner som motstter sig Trumps presidentvalskampanj 2020

Det var ju rtt mnga ven 2016.
Lista ver republikaner som motsatte sig Trumps presidentvalskampanj 2016
2020-10-29, 13:08
Medlem
BaronVonHelsings avatar
Citat:
Du menar att Donald J Trump inte r populr?
Syftar du p hemma i Sverige eller i USA?
Han r otroligt populr i sin egen vljarbas, men just nu tyder det mesta p att det mest populra beslutet kommer vara att rsta emot honom.
2020-10-29, 13:09
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666
Hrt talas om Great Barrington Declaration? https://gbdeclaration.org/ Dom hvdar inte att pandemin r ver, man dom antar ungefr samma linje som Trump i hanteringen av den. Och tekniskt sett, r pandemin ver. Den r nu snarare endemisk.
Nej, men dremot lyssnar jag p och lser Folkhlsomyndigheten, WHO och smittskyddsexperter i USA. De hvdar vldigt bestmt att det hr inte ver. Hur skulle det kunna vara det, nr vi inte har ngot vaccin? Det r ju bara fantasier, ett frsk frn Trump att slippa frgan.

Vilket han ju dessutom krvde av media hromdagen. Han hade mage att begra att covid-19 rapportering skulle frbjudas! S talar en diktator!

Frstr du verkligen inte att Trump gr allt fr att slippa sitt ansvar? Och kom och sg att han inte har ansvar fr detta, som landets hgste ledare ligger det yttersta ansvaret p honom.

Citat:
Vilka ytterligheter? Det r ju datan jag fljer. 230 000 dda i ett land som har mer n 30x fler invnare n Sverige r inte vldigt mycket vrre n Sveriges situation. Deras fetmaproblem drar nog upp siffrorna ytterligare. Visst, viruset r ddligt, men nstan exklusivt fr gamla och sjuka. P samma stt som influensa. Det r ni som drar till med ytterligheter i bde det ena och det andra.
- Klimatet r ett jttehot och vi mste utrota fossilt om 10 r. AAAHHHH.
- Covid r jttefarligt och vi mste slcka ner alla lnder. AAAAHHH
- Trump r en rasistisk, farlig jttebbis. AAAAAHH

S kom inte och anklaga mig fr ytterligheter.
Sluta komma med ytterligheter och osakligheter d!

Mnga fattiga lnder har klarat pandemin bttre n USA, t ex Indien och Kina.

Se hr:
USA har 680 ddsfall per 1 miljon invnare (29 oktober)
Canada har 265
Sverige 586
Ryssland 185
UK 668
Spanien 743
Frankrike 540
Brasilien 743
Tyskland 122
Kina 3
Indien 87

https://covid19.who.int/

Citat:

Har du glmt att Trump var en av de frsta att stnga grnserna? D blev han kallad rasist. Och senare vnde man p steken och tyckte att han hade agerat fr sent och fr lite. Damned if you do damned if you don't. Och du kanske inte r insatt i presidentens befogenheter? I USA har staterna starkt sjlvbestmmande, det r dom som stter upp lokala regler. Skulle Trump sl ner med federal kraft skulle han f problem. Det r absurt att skylla precis allt p Trump som du gr. Erat hat gr er totalt blinda.
Nejd, Trump skryter ju med det ideligen. Men som enda tgrd verkar det ju inte ha varit den bsta lsningen. Som samhlle mste vi vrna mnniskors liv och hlsa, vid en pandemi mste alla myndigheter ta ansvar och man mste lyssna p fakta och experter.

Men Trump vet ju allting bst och kan "runda" alla med egna beslut. Och d fr han sjlvklart kritik.
Men trumpisterna frsvarar allt den hr mannen gr! Det r helt otroligt att ni kunnat bli s frlsta. Den hr personkulten har varit extremt farlig fr er, ni tror p allt som guden Trump sger, utan frbehll, helt okritiskt.
Senast redigerad av humanlife 2020-10-29 kl. 13:13.
2020-10-29, 13:11
Medlem
Davys avatar
Demokraterna vill allts ka efterfrgan p el (elbilar), men ta bort 70% av elproduktionen (fossilt brnsle). Samma som S och MP vill i Sverige. Jag fr inte ihop den ekvationen.

Och p det stnga ned krnkraft.

Blir fint detta.

Go for Texas Joe!
2020-10-29, 13:13
Medlem
BaronVonHelsings avatar
Citat:
Visst r det konstigt?
Det r inte alltid det blir s. Det finns mnga exempel p att verskattningar slagit t bda hll. Men vi fr se.
2020-10-29, 13:16
Medlem
kangaroozzicknesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Nej, men dremot lyssnar jag p och lser Folkhlsomyndigheten, WHO och smittskyddsexperter i USA. De hvdar vldigt bestmt att det hr inte ver. Hur skulle det kunna vara det, nr vi inte har ngot vaccin? Det r ju bara fantasier, ett frsk frn Trump att slippa frgan.

Vilket han ju dessutom krvde av media hromdagen. Han hade mage att begra att covid-19 rapportering skulle frbjudas! S talar en diktator!

Frstr du verkligen inte att Trump gr allt fr att slippa sitt ansvar? Och kom och sg att han inte har ansvar fr detta, som landets hgste ledare ligger det yttersta ansvaret p honom.

Sluta komma med ytterligheter och osakligheter d!

Mnga fattiga lnder har klarat pandemin bttre n USA, t ex Indien och Kina.

Se hr:
USA har 680 ddsfall per 1 miljon invnare (29 oktober)
Canada har 265
Sverige 586
Ryssland 185
UK 668
Spanien 743
Frankrike 540
Brasilien 743
Tyskland 122
Kina 3
Indien 87

USA lr ju vara ett av de mest srbara lnderna, pga den utbredda fetman, och dyra sjukvrden. Kanske fattiga lnder med mindre fetma, och tillgnglig men dlig sjukvrd har en frdel.
2020-10-29, 13:21
Medlem
TextTvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BaronVonHelsing
Republikanerna var rejlt missnjda med Obama och sledes redan uppeldade. Clinton fick bgaren att rinna ver eftersom hon, som du sger, var bde impopulr och kontroversiell. Biden har ett mycket bttre utgngslge, frnekar man det som vissa verkar gra har man noll koll.

Jag upprepar vad jag skrev fr en vecka sedan:

Det r mycket snack hr om att Clinton frlorade fr att hon var s oerhrt hatad. Hon hade trots allt en hel del som talade fr henne ocks, t.ex kunde hon bli den frsta kvinnliga presidenten i historien och hon hade betydligt mycket mer entusiasm p sina rallies n vad Biden haft under denna valrrelse.

Frgan r om Biden r en s mycket bttre kandidat? Ja, han r mer respekterad n Clinton men samtidigt framstr han som en svag, frvirrad, och halvdement 80ring. De som ogillade Clinton fr att hon var en falsk, korrupt och elitistisk etablissemangspolitiker lr ju heller inte tilltalas av Biden. Om vi dessutom vger in att en rst p Biden troligen r rst p Kamala Harris s sjunker attraktiviteten ytterligare. Tror ni Kamala hade vunnit heads up mot Hillary om valet stod mellan dessa tv? Det gr inte jag.

Min magknsla r att de som rstade p Trump 2016 r mindre bengna att rsta annorlunda i r n de som rstade p Demokraterna. Trump har ju trots allt verpresterat sett till hur vrlden trodde det skulle g om han vann valet. Det blev inget vrldskrig, ekonomin gick strlande fram tills corona. 54% upplever att de har det bttre idag jmfrt med fr fyra r sedan, trots pandemin.

Dremot tror jag att en liten del av de som 2016 rstade p Clinton vljer att att rsta p Trump i r, alternativt inte rstar alls, fr att de blivit desillusionerade ver riktningen det demokratiska partiet tagit. De ogillar de vnstertotalitra tendenserna som smugit sig in i partiet.
#Walkaway-rrelsen r ett exempel p det

Amerikaner gillar underdogs och media och big tech har sett till Trump framstr som en sdan trots att han r en sittande president.
2020-10-29, 13:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TextTv
Jag upprepar vad jag skrev fr en vecka sedan:

Det r mycket snack hr om att Clinton frlorade fr att hon var s oerhrt hatad. Hon hade trots allt en hel del som talade fr henne ocks, t.ex kunde hon bli den frsta kvinnliga presidenten i historien och hon hade betydligt mycket mer entusiasm p sina rallies n vad Biden haft under denna valrrelse.

Frgan r om Biden r en s mycket bttre kandidat? Ja, han r mer respekterad n Clinton men samtidigt framstr han som en svag, frvirrad, och halvdement 80ring. De som ogillade Clinton fr att hon var en falsk, korrupt och elitistisk etablissemangspolitiker lr ju heller inte tilltalas av Biden. Om vi dessutom vger in att en rst p Biden troligen r rst p Kamala Harris s sjunker attraktiviteten ytterligare. Tror ni Kamala hade vunnit heads up mot Hillary om valet stod mellan dessa tv? Det gr inte jag.

Min magknsla r att de som rstade p Trump 2016 r mindre bengna att rsta annorlunda i r n de som rstade p Demokraterna. Trump har ju trots allt verpresterat sett till hur vrlden trodde det skulle g om han vann valet. Det blev inget vrldskrig, ekonomin gick strlande fram tills corona. 54% upplever att de har det bttre idag jmfrt med fr fyra r sedan, trots pandemin.

Dremot tror jag att en liten del av de som 2016 rstade p Clinton vljer att att rsta p Trump i r, alternativt inte rstar alls, fr att de blivit desillusionerade ver riktningen det demokratiska partiet tagit. De ogillar de vnstertotalitra tendenserna som smugit sig in i partiet.
#Walkaway-rrelsen r ett exempel p det

Amerikaner gillar underdogs och media och big tech har sett till Trump framstr som en sdan trots att han r en sittande president.
#Walkaway-"rrelsen" r ett typiskt exempel p astroturfing. En propagandakampanj som ltsas vara grsrot. Precis som tea-party "rrelsen"

Personen som lg bakom #Walkaway taggen r en medlem i alt-right rrelsen. Den motbevisar sig sjlvt.
Senast redigerad av joxmoose 2020-10-29 kl. 13:40.
2020-10-29, 13:38
Medlem
Jirens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Davy
Fascinerande det dr hur folk p vnsterkanten alltid blir s triggade och aggressiva s fort nt gr emot dom eller ngon har en avvikande uppfattning. Skiljer sig markant mot andra sidan.

Undrar vad det beror p? En undertryckt skam ver att de sljer ut sig? Mindrevrdeskomplex?

r man trygg i sig sjlv och sina sikter beter man sig inte som vnstern gr. Mste finnas ngon psykologisk frklaring. Eller rent av psykiatrisk.
Ungefr som islamister.

Djupt vnsterblivna mnniskor r i mngt och mycket vldigt lika islamister. Det r ocks drfr vi kommer att f se en enorm vldsvg nr Trump vinner valet. Vnstern i USA kokar redan kan inte hantera en ny frlust mot Trump (den store Satan).
2020-10-29, 13:40
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Visst r det konstigt?

Fel, opinionsunderskningar vill alltid pricka s rtt som mjligt. Det r ju deras existens och det som de sjlva mts p. Nr en ny kraft kommer fram s kan den underskattas dock. Som SD 2010-2014, Obama, Trump 2016. Detta frsker man d kompensera fr, vilket kan leda till verkompensation, som SD 2018.

Skulle sga att i dagslget r det precis lika sannolikt att Trumps siffror verskattas som att de underskattas.

Enda anledningen till att inte redovisa sina bsta estimat skulle ju vara om opionsfretaget vill "pverka". Om du d tror att lga siffror fr Trump skulle "gynna" Biden s kan det ju bli precis tvrt om, att demokraterna tror att det r klart och rstar i mindre utstrckning. Om man vill gynna en sida i ett s polariserat och laddat val som detta s r det nog bst att underskatta den man vill gynna (vilket du allts hvdar r Trump).
2020-10-29, 13:43
Medlem
Sperssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joxmoose
Eller nr OU verskattade SD valet 2018? Sluta snacka smrja som r superenkel att motbevisa.

Ett ovanligt korkat exempel nr till och med opinionsfretagen fick frklara i TV varfr SD underskattas sedan 20 r tillbaka.

Nr jag sger att vldtkter r ett importerat problem s finns det sjlvfallet undantag dr ocks.
Men att anvnda ett undantag (SD 2018) fr att beskriva en verklighet r ovanligt korkat.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in