• 1
  • 2
2020-09-28, 19:49
Medlem
Nr du skapar en variabel som static sger du att den ska tillhra klassen (en s.k. class variable). Det innebr att varje gng du ndrar vrdet p variablen reflekteras den ndringen i alla instanser av den klassen. Om du istllet skapat variabeln utan static blir den unik per instans (en s.k. instance variable).

Du har ftt bra lsningsfrslag tidigare i trden, men tnkte att jag skulle frtydliga lite angende static.
Citera
2020-11-07, 09:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av erkki17
Nr du skapar en variabel som static sger du att den ska tillhra klassen (en s.k. class variable). Det innebr att varje gng du ndrar vrdet p variablen reflekteras den ndringen i alla instanser av den klassen. Om du istllet skapat variabeln utan static blir den unik per instans (en s.k. instance variable).

Du har ftt bra lsningsfrslag tidigare i trden, men tnkte att jag skulle frtydliga lite angende static.

Ok, s om en sk. klass variabel ndras (static) s ndras variabeln ven i redan skapta instanser eller berr ndringen bara nstkommande skapade objekt?
Citera
2020-11-08, 13:54
Medlem
kjellbrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bosscs2
Ok, s om en sk. klass variabel ndras (static) s ndras variabeln ven i redan skapta instanser eller berr ndringen bara nstkommande skapade objekt?
Det berr alla objekt, men ndringen sker endast p ett stlle. En klassvariabel lagras inte i objekten. Det svar du fick frklarar det bra, men jag tror du misstolkar det.

Ett test du kan gra som kanske r nyttigt fr dig fr att f grepp om detta:

Skapa en klass med endast en static-variabel, ex en int med namnet s, och sen en main-metod. Skapa inte ngra objekt (n). Skriv ut vrdet p s, ndra vrdet, skriv ut igen. Verkar det fungera bra att anvnda den hr variabeln trots avsaknaden av objekt av din nya klass? Var lagras s? Om du lgger till kod i main och skapar objekt (av din testklass), hur mnga s finns det d? ndras antalet? Titta tillbaka p Erkkis svar och fundera.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in