Citat:
Ursprungligen postat av
Iknowafewthings
Ja det är jag om han döms för alla de av åklagaren rubricerade brotten.
Nej det krävs inte synnerliga skäl för att döma någon mellan 18-21 år till fängelse, det krävs endast särskilda skäl. Är straffvärdet över 1 års fängelse efter straffreduktion för ålder så ses det normalt som särskilda skäl. Döms 18-åringen för brott kommer han att få ett fängelsestraff.
Yttrande från Socialförvaltningen utifrån den unges behov, man bedömer inte straffvärdet för någon som inte är dömd och föreslår fängelse. Enligt 32 kap. 1 § 2 st. finns möjligheten till att döma ut ungdomsvård, en förutsättning är dock att de planerade åtgärderna anses vara tillräckligt ingripande med hänsyn till straffvärdet, brottslighetens art och tidigare brottslighet.
I första hand tillämpas ungdomsvård för personer under 18 år men kan tillämpas för personer över 18 år. Ungdomsvård brukar inte tillämpas om fängelse döms ut, d.v.s. om straffvärdet efter reduktion är 1 år eller över.
Du har alltså missuppfattat vikten av Socialförvaltningens skrivelse.
Har inte missuppfattat soc-skrivelsen. Skrev att det finns en skrivelse från soc som uttalar sig om 18-åringen och som förespråkar bullehemsplacering.
Menar du att så inte är fallet?
Skrev sedan att jag tror att påföljden i slutändan kommer att bli placering på hem.
Du verkar å din sida ha uppfattat det som att jag menat att soc uttalat sig om straffvärdet. Det har jag inte gjort.
Du läser slarvigt alternativt argumenterar oärligt.
Enl BrB 30 kap. 5 § anges att för brott som någon begått efter det att han eller hon fyllt arton men innan han eller hon fyllt tjugoett år får rätten döma till fängelse endast om det med hänsyn till gärningens straffvärde eller annars finns särskilda skäl för det.
Det finns alltså en presumtion för att ej döma till fängelse. Och det blir upp till domstolen, inte åklagaren, att avgöra saken, att avgöra vikten av straffvärdet/ev särskilda skäl kontra kräkets behov av vård.
Det visar sig hur det blir. Vet var jag satsar mina sekiner.