Flashback bygger pepparkakshus!
2020-11-24, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nnnnnhjncb
Due helt efterbliven. Det höll nt alls på i 10h.
Dem hade knappt livshotande skador och behövde knappt va 3h på sjukhuset.

Tro nt på allt du läser

Från 22.30 på kvällen tills de lyckades fly framåt nio på morgonen, dvs runt tio timmar.
Citera
2020-11-25, 00:43
Medlem
Ankan-mannens avatar
Citat:

Tro nt på allt du läser
Okej, har du läst skälv, jag har läst en del av förhören, vet inte graden av deras fysiska skador, de kommer nog läka.
Men den ena pojken sa i förhör att han trodde han skulle dö. Sånt sätter sig för alltid, mer eller mindre hela deras liv.

Det höll på i 10 timmar +-, sen att förövarna tog rast och rökte på eller vad de tog medan pojkarna fick ligga i groparna är en annan sak, för dem var det 10 timmar med hemska illvilliga hemskheter.

Jag skulle nog få hjärtstopp om jag blivit utsatt.
Citera
2020-11-25, 00:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Palmlejonet
Någon som vet när rättegången startar?

Den 30:e nov har jag för mig. Vet ej exakt tid
Citera
2020-11-25, 00:58
Medlem
Ankan-mannens avatar
Citat:
Ja det är synd,vet om att 18 åringen var med om en nära döden upplevelse för 2 år sedan. Hans Liv gick nästan inte att rädda
Vad råkade han ut för då-då?
Citera
2020-11-25, 08:40
Medlem
grey.eagles avatar
Citat:

Tro nt på allt du läser

Det kommer från polisförhören, inte från Expressen, Aftonbladet, SVT, DN, där fake news är standard.
Citera
2020-11-25, 08:47
Medlem
Citat:
Skadorna är inte alls grova inte som jag förväntade mig.
Omöjligt att man kan få en kotte i örat då kottarna är för stora....

Verkar som att GM och BO inte talar sanning.
Händelsen är inte 100% sanning

Vem av gärningsmännen skyddar du?
Läs utredningen, de fick löv i öron. Kotten försökte 18 åringen trycka in i analen på den ena.

Det är mkt psykologiskt kring detta. Kan inte tänka mig annat än att sexuliteten hos båda eller åtminstone ena gärningsmannen är skev och snedvriden pga sin uppväxt/miljö under uppväxten.
Citera
2020-11-25, 09:22
Medlem
Jag tror inte Nnnnnhjncb är bäst i klassen på biologi och var knappast med i Fältbiologerna när han var liten men det är inte bara granar som har kottar. Det finns flera trädslag än granar som har kottar, vissa har pyttesmå t.ex lärk och al.

Det står i FUP:en att åtminstone den ena killen också fick kottar i öronen, de gjorde ont så han pillade ut dem i smyg när han låg i gropen.

Idioterna hade frågat "hör du nu?" och han hade svarat nej, nej, för att få dem att sluta fast det ju var uppenbart att han hörde eftersom han svarade, som han ju påpekar i förhöret.
Citera
2020-11-25, 12:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Queenjani
Jag tror inte Nnnnnhjncb är bäst i klassen på biologi och var knappast med i Fältbiologerna när han var liten men det är inte bara granar som har kottar. Det finns flera trädslag än granar som har kottar, vissa har pyttesmå t.ex lärk och al.

Det står i FUP:en att åtminstone den ena killen också fick kottar i öronen, de gjorde ont så han pillade ut dem i smyg när han låg i gropen.

Idioterna hade frågat "hör du nu?" och han hade svarat nej, nej, för att få dem att sluta fast det ju var uppenbart att han hörde eftersom han svarade, som han ju påpekar i förhöret.

IQ nivå på all time low.
Citera
2020-11-25, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iknowafewthings
Ja det är jag om han döms för alla de av åklagaren rubricerade brotten.

Nej det krävs inte synnerliga skäl för att döma någon mellan 18-21 år till fängelse, det krävs endast särskilda skäl. Är straffvärdet över 1 års fängelse efter straffreduktion för ålder så ses det normalt som särskilda skäl. Döms 18-åringen för brott kommer han att få ett fängelsestraff.

Yttrande från Socialförvaltningen utifrån den unges behov, man bedömer inte straffvärdet för någon som inte är dömd och föreslår fängelse. Enligt 32 kap. 1 § 2 st. finns möjligheten till att döma ut ungdomsvård, en förutsättning är dock att de planerade åtgärderna anses vara tillräckligt ingripande med hänsyn till straffvärdet, brottslighetens art och tidigare brottslighet.

I första hand tillämpas ungdomsvård för personer under 18 år men kan tillämpas för personer över 18 år. Ungdomsvård brukar inte tillämpas om fängelse döms ut, d.v.s. om straffvärdet efter reduktion är 1 år eller över.

Du har alltså missuppfattat vikten av Socialförvaltningens skrivelse.

Har inte missuppfattat soc-skrivelsen. Skrev att det finns en skrivelse från soc som uttalar sig om 18-åringen och som förespråkar bullehemsplacering.
Menar du att så inte är fallet?
Skrev sedan att jag tror att påföljden i slutändan kommer att bli placering på hem.
Du verkar å din sida ha uppfattat det som att jag menat att soc uttalat sig om straffvärdet. Det har jag inte gjort.
Du läser slarvigt alternativt argumenterar oärligt.

Enl BrB 30 kap. 5 § anges att för brott som någon begått efter det att han eller hon fyllt arton men innan han eller hon fyllt tjugoett år får rätten döma till fängelse endast om det med hänsyn till gärningens straffvärde eller annars finns särskilda skäl för det.

Det finns alltså en presumtion för att ej döma till fängelse. Och det blir upp till domstolen, inte åklagaren, att avgöra saken, att avgöra vikten av straffvärdet/ev särskilda skäl kontra kräkets behov av vård.
Det visar sig hur det blir. Vet var jag satsar mina sekiner.
Citera
2020-11-26, 02:10
Moderator
Iknowafewthingss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Har inte missuppfattat soc-skrivelsen. Skrev att det finns en skrivelse från soc som uttalar sig om 18-åringen och som förespråkar bullehemsplacering.
Menar du att så inte är fallet?
Skrev sedan att jag tror att påföljden i slutändan kommer att bli placering på hem.
Du verkar å din sida ha uppfattat det som att jag menat att soc uttalat sig om straffvärdet. Det har jag inte gjort.
Du läser slarvigt alternativt argumenterar oärligt.

Enl BrB 30 kap. 5 § anges att för brott som någon begått efter det att han eller hon fyllt arton men innan han eller hon fyllt tjugoett år får rätten döma till fängelse endast om det med hänsyn till gärningens straffvärde eller annars finns särskilda skäl för det.

Det finns alltså en presumtion för att ej döma till fängelse. Och det blir upp till domstolen, inte åklagaren, att avgöra saken, att avgöra vikten av straffvärdet/ev särskilda skäl kontra kräkets behov av vård.
Det visar sig hur det blir. Vet var jag satsar mina sekiner.

Som jag skrev så bryts presumtionen mot fängelse om straffvärdet är över 1 år efter avdrag. Döms han enligt brottsrubriceringen så kommer straffvärdet att vara över 1 år efter avdrag.

Soc uttalar sig om lämplig åtgärd om man inte dömer till fängelse, det säger alltså ingenting om huruvida fängelse döms ut eller ej.

Man rekommenderar inte heller fängelse för 21 åringen då det inte är något soc gör och det är inte deras uppdrag.

Jag kan inte förklara det bättre. Du får satsa dina pengar på vad som helst men sluta låtsas som att Socs yttrande avgör påföljden.
Citera
2020-11-26, 12:43
Medlem
zeligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CartelMode66
Den 30:e nov har jag för mig. Vet ej exakt tid

Exakt, Enligt Solna tingsrätt:

må 30-nov 09:00 - 16:30 Huvudförhandling B 7860-20 människorov m.m

Antar att förhandlingen sker bakom lyckta dörrar?
Citera
2020-11-26, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zelig
Exakt, Enligt Solna tingsrätt:

må 30-nov 09:00 - 16:30 Huvudförhandling B 7860-20 människorov m.m

Antar att förhandlingen sker bakom lyckta dörrar?
Shit va jobbigt för målsägarna och deras föräldrar. Att se de tilltalade männen i ögonen och behöva vittna om vad de gjort måste vara en oerhörd psykisk påfrestning. Hoppas försvarsadvokaterna håller låg profil, som de gjorde i polisförhören.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in