Utdrag ur Aftonbladet 1990-11-30 där en reporter mötte upp MGM, som var anhållen i sin frånvaro:
Citat:
[...]
- Jag fattar inte vad som har hänt.
- Hur kan någon människa tro att jag är en mördare, att jag mördat Karin?
[...]
Den 2 april 1989 beslagtog polisen en ME revolver med 9 millimeters kaliber och en automatpistol 7,65 millimeter som tillhörde 27-åringen.
[...]
Han hade då rymt från fängelset. Sökte sin förra frus adress och skrek vid ett tillfälle att både hon och hennes bror skulle dödas.
Skulle du döda din förra fru?
- Jag vet inte vad jag tänkte, det bara snurrade i huvudet på mig.
[...]
- Jag har sett bilder där polisen påstår att dom har beslagtagit vapen. Det är inte sant, det var bara attrapper av pistoler som skulle användas i en film.
[...]
I samma beslag hittade polisen en packe tunna gummihandskar.
- Dom använde jag i filmen.
[...]
Kammaråklagaren begärde i går eftermiddag den 27-årige mannen häktad misstänkt för mord.
[...]
Kriminalkommissarie Åke Thorstensson:
- Vi söker inte efter någon annan misstänkt för dubbelmordet i Bollmora [skrivfel, skall vara Bagarmossen].
Utdrag ur Aftonbladet 1990-11-29, ang MGM:s brottsregister:
Citat:
25 juni 1987 dömdes han första gången för flera våldshandlingar. Han hade knivhuggit och misshandlat sin unga fru och dömdes till tre månaders fängelse.
2 mars 1989 dömdes han på nytt, den här gången till ett års fängelse. Han hade då slitit fram en kniv och huggit sin fru i ryggen nära axeln.
31 mars 1989 rymde han för att döda samma kvinna och dennes bror. Han greps av polisen och fördes tillbaka till fängelset.
27 december 1989 dömdes han till ytterligare ett års fängelse för våldsbrott. Efter reducerad strafftid fick han för några månader sedan lämna fängelset.
I dag misstänkts han för dubbelmordet i Bagarmossen.
Utdrag ur Aftonbladet 1991-03-19:
Citat:
I går friades den 27-åring som i tre månader suttit häktad för dubbelmordet på Karin Roland, 20, och Jim Metcalfe, 36.
Åklagarens starkaste indicier var fingeravtryck som hittades på en ölsejdel i lokalen där offren hittades skjutna. Men tingsrätten i Stockholm underkände åtalet.
[...]
Den nu frikände mannen var samma kväll som paret mördades på en fest i Medborgarhuset på Södermalm. Efter denna åkte han tillsammans med kamrater till en lägenhet där de stannade under hela natten. Tre av kamraterna hördes som vittnen i rättegången.