Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-12-07, 12:26
  #15181
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
Angående dokumentärfilmen så var det åtminstone ett roligt inslag där, när den där andra naturfotografen plötsligt fick syn på en lokatt som helt lugnt tassade omkring i hans egen trädgård.

Fotografen galopperade omedelbart in för att hämta sin allra största kamera och sen löpte iväg i bara strumplästen efter lon.
Samtidigt som familjen filmade spektaklet.

Det var ju med i dokumentären för att visa hur sällsynt det är med äkta möten med vilda lodjur, och hur upphetsade naturfotografer alltså kan bli av ett sådant möte.

Men ...
Katten verkade ju knappast bry sig nämnvärt.
Den vände sig om bara, och slängde ett getöga på den vansinnige människan han hade i hälarna.
Men gjorde inget annat.

Dvs katten flydde inte hals över huvud så fort den kände vittringen av människa.
Inte heller löpte den till skogs när fotografen kom inom räckhåll.
Nej, kissen bara fortsatte promenera gatan fram, lika lugnt och värdigt som en skogens överkatt borde föra sig.

Och jag har alltså sett, på videoklipp, många gånger på precis lika lugna och trygga lodjur.
De hetsar inte upp sig bara för att det är en människa i närheten alltså.

Dvs det jag menar är att åtminstone Det - att lodjur mycket väl skulle kunna bete sig avslappnat i hans närvaro -verkligen inte är motbevisat på något sätt.
Om något så är det ju snarare tvärtom.

Det HADE alltså kunnat vara fullt riktigt som han påstår, att han verkligen haft närkontakt med lokatt, och att det gått till på precis det sätt som han beskriver.

Alltså, jag får intrycket här i tråden av att många här förmodligen VILL att allt Terje säger och gör alltid måste vara fel och falskt.
Men vafan liksom.
Han dödade inget barn precis.
Han bara mixtrade med några bilder.

Hela världen va ...

Varför hetsar folk upp sig så jäkla mycket för något som faktiskt inte berör dem.
Det är ju inte Deras liv som blivit förstört, det är Hans eget liv.
Och det är säkert något som ni som hatar honom verkligen gottar er i.

Vem är egentligen sämst människa då ... ?
Ni som gottar er i andra olycka, eller den som inte gjorde ngt annat än mixtrade med några sketna, obetydliga Djurbilder ...

Hur gamla är ni egentligen ???

Terje fick 740.000kr av Söderhamns kommun för fusk. Någon annan fotograf blev utan. Söderhamns kommun orkade inte kräva tillbaka pengarna, eftersom det skulle ha krävt ofantligt mycket arbete att peka ut exakt vilka bilder som var klistrade. Fotografen själv förnekade ju in i kaklet.

Terje blev utnämnd till årets naturfotograf - på felaktiga grunder. Någon annan borde ha fått den utmärkelsen OCH möjligheten att ha en egen utställning som belöning.

Terje ha kunnat tjäna pengar på kurser och föreläsningar som har sin grund i lurendrejeri. Kursdeltagarna blev lurade på sina pengar. Någon annan fotograf skulle ha kunnat hålla kursen baserad på fakta - inte sagor.

Terjes förklaringar var att han hade ansträngd ekonomi. Vem har inte det? Och att han blev berusad av framgången. Jaha. Och att han ville expandera sitt företag, blir ekonomiskt oberoende och berömd..

Än idag ljuger han som hästarna travar. Det tycks vara för honom främmande att hålla sig till sanningen. Han påstår att han hade "hört från flera håll" att det fanns mårhundar vid Mullsjö-trakten. Vilka var dessa källor - det kan han inte redovisa. Som så mycket annat.

Det tycks inte heller bekomma mästerfotografen att han de facto har gjort pengar på andra fotografers arbete. Utan att skämmas..

Terje skulle ha hållit föredrag i riksdagen om rovdjur. Han skulle alltså ha försökt påverka beslutsfattare på felaktiga grunder.

Ungefär som Liza Marklund vars bok "Gömda" delades ut till alla riksdagsmän som bevis på hur kvinnomisshandlare agerar och hur svenska staten inte gör något för att skydda offren.
Men den "sanna historien" visade sig vara falsk. Liza Marklund kammade hem miljonerna - och flyttade utomlands..
Citera
2020-12-07, 12:50
  #15182
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Terje fick 740.000kr av Söderhamns kommun för fusk. Någon annan fotograf blev utan. Söderhamns kommun orkade inte kräva tillbaka pengarna, eftersom det skulle ha krävt ofantligt mycket arbete att peka ut exakt vilka bilder som var klistrade. Fotografen själv förnekade ju in i kaklet.

Terje blev utnämnd till årets naturfotograf - på felaktiga grunder. Någon annan borde ha fått den utmärkelsen OCH möjligheten att ha en egen utställning som belöning.

Terje ha kunnat tjäna pengar på kurser och föreläsningar som har sin grund i lurendrejeri. Kursdeltagarna blev lurade på sina pengar. Någon annan fotograf skulle ha kunnat hålla kursen baserad på fakta - inte sagor.

Terjes förklaringar var att han hade ansträngd ekonomi. Vem har inte det? Och att han blev berusad av framgången. Jaha. Och att han ville expandera sitt företag, blir ekonomiskt oberoende och berömd..

Än idag ljuger han som hästarna travar. Det tycks vara för honom främmande att hålla sig till sanningen. Han påstår att han hade "hört från flera håll" att det fanns mårhundar vid Mullsjö-trakten. Vilka var dessa källor - det kan han inte redovisa. Som så mycket annat.

Det tycks inte heller bekomma mästerfotografen att han de facto har gjort pengar på andra fotografers arbete. Utan att skämmas..

Terje skulle ha hållit föredrag i riksdagen om rovdjur. Han skulle alltså ha försökt påverka beslutsfattare på felaktiga grunder.

Ungefär som Liza Marklund vars bok "Gömda" delades ut till alla riksdagsmän som bevis på hur kvinnomisshandlare agerar och hur svenska staten inte gör något för att skydda offren.
Men den "sanna historien" visade sig vara falsk. Liza Marklund kammade hem miljonerna - och flyttade utomlands..
Mycket bra beskrivet. Riktigt dåligt att en kommun inte orkar driva en rättsprocess. Viktigt att man gör det även om det troligen kostar mer än det smakar. Blir ju fel signaler om man kan behålla ersättning som man fått på felaktiga grunder.
Citera
2020-12-07, 19:48
  #15183
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Terje fick 740.000kr av Söderhamns kommun för fusk. Någon annan fotograf blev utan. Söderhamns kommun orkade inte kräva tillbaka pengarna, eftersom det skulle ha krävt ofantligt mycket arbete att peka ut exakt vilka bilder som var klistrade. Fotografen själv förnekade ju in i kaklet.

Terje blev utnämnd till årets naturfotograf - på felaktiga grunder. Någon annan borde ha fått den utmärkelsen OCH möjligheten att ha en egen utställning som belöning.

Terje ha kunnat tjäna pengar på kurser och föreläsningar som har sin grund i lurendrejeri. Kursdeltagarna blev lurade på sina pengar. Någon annan fotograf skulle ha kunnat hålla kursen baserad på fakta - inte sagor.

Terjes förklaringar var att han hade ansträngd ekonomi. Vem har inte det? Och att han blev berusad av framgången. Jaha. Och att han ville expandera sitt företag, blir ekonomiskt oberoende och berömd..

Än idag ljuger han som hästarna travar. Det tycks vara för honom främmande att hålla sig till sanningen. Han påstår att han hade "hört från flera håll" att det fanns mårhundar vid Mullsjö-trakten. Vilka var dessa källor - det kan han inte redovisa. Som så mycket annat.

Det tycks inte heller bekomma mästerfotografen att han de facto har gjort pengar på andra fotografers arbete. Utan att skämmas..

Terje skulle ha hållit föredrag i riksdagen om rovdjur. Han skulle alltså ha försökt påverka beslutsfattare på felaktiga grunder.

Ungefär som Liza Marklund vars bok "Gömda" delades ut till alla riksdagsmän som bevis på hur kvinnomisshandlare agerar och hur svenska staten inte gör något för att skydda offren.
Men den "sanna historien" visade sig vara falsk. Liza Marklund kammade hem miljonerna - och flyttade utomlands..

Bra summerat och då inte minst viktigt hur han snyltade på andra fotografers arbete. De hade gjort jobbet att fotografera djuren och han stal bilderna och tog åt sig äran och pengarna. Jag har som glad amatör tillbringat tillräckligt många timmar i gömslen för att försöka få en bild på en spelande orre för att veta hur förbannade jag hade varit om det var mina bilder.

Detta då utöver att han lurade andra fotografer på kursavgifter, priser och uppdrag. Och lurade dem som köpte hans bilder och tjänster.
Citera
2020-12-07, 23:14
  #15184
Medlem
Minervas avatar
Var det inte också Naturfotograferna /N/ som fick återkalla böcker för typ 100.000:- för Terjes terjade foton fanns med i upplagan?
Citera
2020-12-07, 23:26
  #15185
Medlem
stortans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Terje fick 740.000kr av Söderhamns kommun för fusk. Någon annan fotograf blev utan. Söderhamns kommun orkade inte kräva tillbaka pengarna, eftersom det skulle ha krävt ofantligt mycket arbete att peka ut exakt vilka bilder som var klistrade. Fotografen själv förnekade ju in i kaklet.

Terje blev utnämnd till årets naturfotograf - på felaktiga grunder. Någon annan borde ha fått den utmärkelsen OCH möjligheten att ha en egen utställning som belöning.

Terje ha kunnat tjäna pengar på kurser och föreläsningar som har sin grund i lurendrejeri. Kursdeltagarna blev lurade på sina pengar. Någon annan fotograf skulle ha kunnat hålla kursen baserad på fakta - inte sagor.

Terjes förklaringar var att han hade ansträngd ekonomi. Vem har inte det? Och att han blev berusad av framgången. Jaha. Och att han ville expandera sitt företag, blir ekonomiskt oberoende och berömd..

Än idag ljuger han som hästarna travar. Det tycks vara för honom främmande att hålla sig till sanningen. Han påstår att han hade "hört från flera håll" att det fanns mårhundar vid Mullsjö-trakten. Vilka var dessa källor - det kan han inte redovisa. Som så mycket annat.

Det tycks inte heller bekomma mästerfotografen att han de facto har gjort pengar på andra fotografers arbete. Utan att skämmas..

Terje skulle ha hållit föredrag i riksdagen om rovdjur. Han skulle alltså ha försökt påverka beslutsfattare på felaktiga grunder.

Ungefär som Liza Marklund vars bok "Gömda" delades ut till alla riksdagsmän som bevis på hur kvinnomisshandlare agerar och hur svenska staten inte gör något för att skydda offren.
Men den "sanna historien" visade sig vara falsk. Liza Marklund kammade hem miljonerna - och flyttade utomlands..

Glöm inte fotofestivalen i Mullsjö som kommunen la stora pengar på.

http://www.mullsjophoto.se/
Citera
2020-12-08, 19:36
  #15186
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Minerva
Var det inte också Naturfotograferna /N/ som fick återkalla böcker för typ 100.000:- för Terjes terjade foton fanns med i upplagan?

Är inte insatt i hur de olika organisationerna är konstruerade men åtminstone PhotoNatura tvingades dra in sin bok PhotoNatura #1 eftersom man misstänkte att den innehöll manipulerade bilder av Terje som då hade gjort dem skyldiga till upphovsbrott.

https://www.kamerabild.se/nyheter/ph...rar-in-sin-bok

Skulle nästan behöva göras en sådan grundlig sammanställning. Så enormt mycket pengar och arbete som brunnit inne på grund av detta bildfuskandet. Istället så kämpar Terje med att hänvisa till anonyma påhopp på Flashback som ingen annan sett. Något ironiskt.
Citera
2020-12-08, 21:38
  #15187
Medlem
legoboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
Han dödade inget barn precis.
Han bara mixtrade med några bilder.
En vanlig retorik då man vill förminska en händelse. "Han våldtog ingen precis. Han bara tog henne på brösten. Han rånade ingen bank precis. Han bara klippte några kvitton." Och så vidare. Brottet kvarstår.

Vi gottar oss inte, vi hatar inte. Men vi avskyr Terjes beteende (för att försöka föra fram en grupptalan från tråden). Det har stått fullkomligt klart från trådens början. Vi avskyr falskhet, översitteri, hyckleri. Och fusk.

Det är ju inte ditt liv det handlar om, så varför hetsar du upp dig, för något som inte berör dig?! Över några "sketna, obetydliga Djurbilder"? Förstår inte.
Citera
2020-12-08, 21:58
  #15188
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
Angående dokumentärfilmen så var det åtminstone ett roligt inslag där, när den där andra naturfotografen plötsligt fick syn på en lokatt som helt lugnt tassade omkring i hans egen trädgård.

Fotografen galopperade omedelbart in för att hämta sin allra största kamera och sen löpte iväg i bara strumplästen efter lon.
Samtidigt som familjen filmade spektaklet.

Det var ju med i dokumentären för att visa hur sällsynt det är med äkta möten med vilda lodjur, och hur upphetsade naturfotografer alltså kan bli av ett sådant möte.

Men ...
Katten verkade ju knappast bry sig nämnvärt.
Den vände sig om bara, och slängde ett getöga på den vansinnige människan han hade i hälarna.
Men gjorde inget annat.

Dvs katten flydde inte hals över huvud så fort den kände vittringen av människa.
Inte heller löpte den till skogs när fotografen kom inom räckhåll.
Nej, kissen bara fortsatte promenera gatan fram, lika lugnt och värdigt som en skogens överkatt borde föra sig.


Hur vet du att det du skriver ens stämmer?

Det framgår i alla fall inte av filmen.

Det enda man kan utläsa är att fotografen fick en halvdålig bild på kanske 50-100m håll.

Lite annat än att blinka till ett lodjur på 2 meters håll.
Citera
2020-12-09, 10:02
  #15189
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Hur vet du att det du skriver ens stämmer?

Det framgår i alla fall inte av filmen.

Det enda man kan utläsa är att fotografen fick en halvdålig bild på kanske 50-100m håll.

Lite annat än att blinka till ett lodjur på 2 meters håll.
Du menar lokatten som gubben sprang efter ?

Jag menade alla de andra amatörbilder och -filmer som har tagits, och visats i tidning, TV och på youtube.
Dvs det är faktiskt inte helt oerhört med lodjur som närmast "poserar" för kameran.

De är kanske inte fullt så folkskygga som det sagts.
De är sällsynta, det är sant.

Men, som jag ser det (när jag tittar på dessa bilder och filmer) så är inte katterna särskilt rädda för människan, i de fall vi kommer i kontakt med varandra.
Jag har t.o.m. sett amatörfilmer som visar hur en lokattsmamma hoppar uen pp på en stor stenbumling mitt ute på ett kalhygge - tillsammans med sina två eller tre, kattungar bredvid.
Sen radar de upp sig på stenen, tripp, trapp, trull - och tittar lugnt bort mot kameramannen.

Utan oro.
Utan stress.
Inte minsta tanke på att fly fältet.

Nej, de sitter fint på baktassarna och poserar för kameran.


Dvs ganska så likt det som Terje-gubben berättade, tycker du inte ???
Jag tycker det iaf.



Vi vet alla att han har mixtrat med bilder och att han har ljugit som en häst travar.
Vi vet det.
Vi vet alla det.
Men det som du - och ni - gör nu är ju att ni liksom har tryckt på en inre knapp, och nu kan ni BARA tänka att ALLT som har med han att göra bara är dåligt, falskt, lögner och fuskspel.

Men herregud alltså, det är väl ändå dags att lägga ner nu.
Om du - ni - älskade allt som han gjorde innan han började balla ur, varför kan ni inte fortsätta njuta av det som ni tidigare njöt av?
Inse att hans lögnperiod var en liten period i slutet av sin karriär.
Och att det som han gjorde före, det är fortfarande precis lika fint som det var ursprungligen, som NI själva ursprungligen tyckte att det var.
Det är fortfarande bra alltså.


Och bara för att han ljög DÅ, innebär inte att han nu ALLTID måste ljuga.
Tror du verkligen det, om du är ärlig mot dig själv?
Jag tror inte att du tror det faktiskt.

Jag skiter väl i om han sett en katt på en sten i skogen när han pissade.
Vem bryr sig liksom.
Jag har aldrig sett en lokatt i det fria i hela mitt liv.
Men jag har sett en hare.
Och den hoppade riktigt nära.
Närmare och närmare hoppade den, misstänksamt och försiktigt.
Till slut vågade den inte längre så den hoppade in i fältet och gömde sig.

Det tyckte iaf jag var en minnesvärd händelse.
Jag kan ju bara föreställa mig hur jag hade upplevt det om det hade varit en Lokatt som gjort detsamma.
Citera
2020-12-09, 10:10
  #15190
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Hur vet du att det du skriver ens stämmer?

Det framgår i alla fall inte av filmen.

Det enda man kan utläsa är att fotografen fick en halvdålig bild på kanske 50-100m håll.

Lite annat än att blinka till ett lodjur på 2 meters håll.
Förresten - vadå "2 meters håll" ???

Jag har ju aldrig trott att de fejkade bilderna på Terjes lokatter var tagna från 2 meters håll.
Jag trodde att de var tagna med teleobjektiv, från avstånd.
Kanske t.o.m. uppförstorade i efterbehandlingen på datorn när han var hemma också.


Jag menar, om DU verkligen på fullaste allvar trodde att Terje-gubben satt TVÅ meter från en spritt språngande vild lokatt mitt ute i storskogen ... då är det ju faktiskt ditt eget fel om du lät dig luras.
För du gjorde det ju liksom själv, mot dig själv.
Han bara hjälpte till.
Men det var DU själv som gjorde det hela möjligt.



Det kanske är det som är förklaringen till det extrema Terje-hatet.
Dvs att de som är så arga nu, de är egentligen arga på sig själv.
För att de självmant lät sig bli lurade, pga deras så högt uppskruvade förväntningar på Terjes "magiska handlag med vilda djur."

Men kom igen nu var ...
Du kan ju inte mena allvar om du verkligen trodde det, på riktigt.

Det är ju sin sak att fotografera Kaniner från nära håll.
En helt annan sak med verkligt vilda skogsdjur.


Om du frivilligt låt dig själv luras, då har du dig själv att skylla.
Det är inte rättvis att du projicerar din egen Skam på Terje, och omvandlar det till hat mot honom.
Citera
2020-12-09, 15:21
  #15191
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
Och bara för att han ljög DÅ, innebär inte att han nu ALLTID måste ljuga.

Han ljuger ju fortfarande. Han påstår att han haft alla dessa möten med lodjur. På riktigt. Det är mustiga, detaljrika berättelser som inte finns tillstymmelse till bevis för. Fiskarhistorier.

Mårdhund såg han väl inte ens, utan fabulerade fram?

Alla dessa kopierade texter som han påstår är hans, men som bevisligen är skrivna av någon annan?

Foton på vanliga fåglar som är omöjliga att få till direkt i kameran, men som han påstår är så.

Fåglar som sitter absolut stilla på samma plats, i timmar, så han kan få bilder med olika bakgrunder, väderlekar, tider på dygnet osv.

Döda mullvadar på gräver sig upp mitt på dagen och poserar.

Osv osv.

Han är ingen Dr Doolittle, även om han har en viss hand med djur. Är det för otroligt för att vara sant, ja då är det nog det.

Är allt sant, varför jobbar han inte för BBC eller Discovery och producerar djurfilmer? Han skulle tjäna miljoner med sin förmåga.
Citera
2020-12-09, 18:12
  #15192
Medlem
stortans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
Inse att hans lögnperiod var en liten period i slutet av sin karriär[/b]
Det lilla av det du skrev som är sant var att det var slutet för hans karriär.
Hur kan du ens säga lilla? Det började i Norra Sverige och slutade i Västergötland.
__________________
Senast redigerad av stortan 2020-12-09 kl. 18:21.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in