Citat:
Ursprungligen postat av
Captinhero
https://www.dn.se/sport/flera-grenar...rakigt-besked/
Det roliga var innan jag ens läste artikel. Tänkte jag skämtsamt för mig själv ” haha de ska göra det mer modernt , vad ska de göra , lägga till breakdance ” tydligen hade man rätt.
” Målsättningen är att OS i Paris 2024 ska bli det jämlikaste mästerskapet i de olympiska spelens historia med
exakt 50 procent män och 50 procent kvinnor bland de aktiva. Det ska också bli det modernaste hittills och locka en yngre publik. Både Internationella olympiska kommittén (IOK) och Sveriges olympiska kommitté (SOK) tror att tillskottet av surfing, klättring, skateboard och breakdance kommer hjälpa.”
Vad tycker ni är skateboard och breakdance värdiga OS sporter , även klättring kommer tillkomma ( något jag ändå känner positivt för)
Vad tycker ni om att det ska vara jämt fördelat 50% män och kvinnor?
Vad tycker ni om att det är viktigt att locka unga med moderna ”sporter ” vad är det för nya sporter 2028 cyber sporter ?
Så exakt 50/50 med män och kvinnor bland de aktiva. Är det därför som man har valt ut nya sporter som är sådana som främst har utövare som är vita och asiater (ja även breakdance, då det inte 80-talet längre och jag är väl medveten om att det fortfarande finns svarta utövare, men inte som förr)?
Vad jag menar är, titta på valfri invigning från ett sommar-OS och titta då på framförallt länderna ifrån Mellanöstern och försök att hålla räkningen på hur många kvinnliga aktiva som vandrar in på arenan, Iran förslagsvis som exempel.
Så för att nå detta mål, så måste man uppenbarligen kompensera för bortfallet av kvinnliga aktiva från vissa delar av världen genom att se till att andra delar av världen "tar sitt ansvar" som vanligt.
Jag har ett ord för detta: Patetiskt.