Flashback bygger pepparkakshus!
2020-12-26, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WallaceShawn
Ingen har nog missat att vi har en ny tidning för knökhögern här i landet från och med i dag. Dom inleder starkt med en artikel som handlar om detta fall.

https://bulletin.nu/nyheter/all/forn...d-som-fungerar

Visserligen stämmer inte rubriken helt med vad socionom/forskaren Tärnfalk säger. Men han avslutar åt det hållet, vilket är förvånande med tanke på att Sarnecki, Estrada & co (=övriga s.k. stockholmskriminologer) aldrig medger att inkapacitering kan vara det enda som finns; de papegojar alltid bara "straff hjälper inte". Undrar om socionom/forskaren är så nära pensionen att han kan strunta i PK & åsiktskorridoren.

Solklart att för dessa offer, och ur andra offers perspektiv, hade tidigare straff/inlåsning fungerat utmärkt genom att brotten då inte begåtts. När papegojandet "straff hjälper inte" körs i debatten undrar jag alltid för vem det inte hjälper.
Citera
2020-12-26, 21:26
Medlem
seaworthys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arioso
Visserligen stämmer inte rubriken helt med vad socionom/forskaren Tärnfalk säger. Men han avslutar åt det hållet, vilket är förvånande med tanke på att Sarnecki, Estrada & co (=övriga s.k. stockholmskriminologer) aldrig medger att inkapacitering kan vara det enda som finns; de papegojar alltid bara "straff hjälper inte". Undrar om socionom/forskaren är så nära pensionen att han kan strunta i PK & åsiktskorridoren.

Solklart att för dessa offer, och ur andra offers perspektiv, hade tidigare straff/inlåsning fungerat utmärkt genom att brotten då inte begåtts. När papegojandet "straff hjälper inte" körs i debatten undrar jag alltid för vem det inte hjälper.

Sarnecki verkar väl dock ha svängt i den frågan. En evighet för sent...
Citera
2020-12-27, 13:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yatsy
Fallet handlar inte om rån i första hand utan om förnedring och hat.
Ett förfärligt fall och åklagaren hade alla möjligheter att åberopa hatbrott men vägrade.

Vilken åklagare ska gå i bräschen och ta kommandot att åtala för hatbrott när unga svenska pojkar blir utsatta för våld och brott?
Hur länge kommer det att dröja?

Åååhh herre gud...

Rekvisitet för hatbrott är ju att det skall vara riktat mot en minoritetsgrupp - Och där ingår ju givetvis inte etniska svenskar eller "svenska pojkar". Oftast handlar ju hatbrott om brott riktat mot personer med utländsk bakgrund eller personer med annan sexuell läggning (bortsett från religiösa motiv). Lagens intention har ju aldrig varit att detta skall rikta sig mot en majoritetsgrupp. Så jag skulle vilja säga att åklagaren på intet sätt har haft möjlighet att åberopa hatbrott.
Senast redigerad av Haaaaag 2020-12-27 kl. 13:44.
Citera
2020-12-30, 12:49
Medlem
Dom faller 7 januari kl 11:00.
Citera
2020-12-30, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av E.R.

Ber till gudarna att de sitter inne länge, även om det är en longshot.
Citera
2020-12-30, 21:41
Medlem
Yatsys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av clanton
Ja det undrar jag med.
Svårt att säga hur lång tid det kommer att ta. Men en dag kommer någon att göra det.
Citera
2020-12-30, 22:07
Medlem
NoelBabas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Palmlejonet
Ber till gudarna att de sitter inne länge, även om det är en longshot.
Jag räknar kallt med att den ena inte ens får fängelse och den andra kommer säkert framställas som ”pådrivande” och få tre. Place your bets.
Citera
2020-12-30, 23:51
Medlem
Scamps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av E.R.
Bara hoppas att dom blir dömda, men blir inte överraskad om det blir en annan utgång av det hela.
Citera
2020-12-31, 12:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NoelBaba
Jag räknar kallt med att den ena inte ens får fängelse och den andra kommer säkert framställas som ”pådrivande” och få tre. Place your bets.

Jag gissar på samma straff för båda, sex år.
Den yngre får åldersrabatt men var mer pådrivande och bestialisk.
Citera
2020-12-31, 12:20
Medlem
GTFO-Foreigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoelBaba

Ja det är väl Solna Tingsrätt? Där dömmer man efter hur bra familj man kommer från, dessa två är ju från riktiga toppfamiljer så de kan nog frikännas.

"De kommer från fina familjer och har därmed rätten att bögtortera slavfolket"

Gissar på 2 år och 4 månader för den yngre och 3 år för den äldre.
Milda straff för "fina pojkar", man hittar alltid på en massa ursäkter för avskummen.
Här ska utdömmas maxstraff men så kommer ju inte ske.
Citera
2021-01-01, 10:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GTFO-Foreigner
Ja det är väl Solna Tingsrätt? Där dömmer man efter hur bra familj man kommer från, dessa två är ju från riktiga toppfamiljer så de kan nog frikännas.

"De kommer från fina familjer och har därmed rätten att bögtortera slavfolket"

Gissar på 2 år och 4 månader för den yngre och 3 år för den äldre.
Milda straff för "fina pojkar", man hittar alltid på en massa ursäkter för avskummen.
Här ska utdömmas maxstraff men så kommer ju inte ske.

Min bet är ungefär samma:

4 år för 21 åringen
2 år för skitungen

Båda släppa ut tidigare, såklart. Och begår nya härliga brott runt 2023.
Citera
2021-01-01, 10:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Palmlejonet
Min bet är ungefär samma:

4 år för 21 åringen
2 år för skitungen

Båda släppa ut tidigare, såklart. Och begår nya härliga brott runt 2023.
Om jag minns rätt ska en av dom även sitta av ett straff för mordbrand som denne väntade på att krypa in i ett frihetsberövande för?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in