2020-12-28, 11:33
Medlem
cleovarnamnets avatar
Man blir ju häpen. Jag kan förstå tanken med att "tänka fritt" om det gäller någon klurig uppgift, men i matteböcker är det primärt de grundläggande räknesätten, det vill säga addition, subtraktion, multiplikation och division, som tränas om och om igen med ökad svårighetsnivå.
Att då inte rätta - det vill säga se till att barnen inte har missförstått, alltid gör samma slarvfel et cetera - är att lämna dem i sticket. Jag tycker att det är oetiskt att inte rätta deras böcker.
Ofta tycker barn, och även föräldrar, att eftersom lilla X har så svårt med matte kan vi väl stryka lite tal här och där... och även här förstår jag tanken, att barnet inte ska bli överväldigagt av alla uppgifter det inte fattar och fatta avsmak för matten...men grundproblemet är ju att barnet inte förstår och det löser man genom mer matte, inte mindre.
Jag hämtar in mina elever från rasten och håller kvar dem efter skolan för privatlektioner (och ja, jag frågar förstås föräldrarna först om det passar för dem) om de har svårt för matten.
Mina duktiga elever är min glädje och stolthet!
Citera
2020-12-28, 12:18
Medlem
GTFO-Foreigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Callebilte
Det viktiga är inte längre att göra rätt, det viktiga är att kaosungarna inte ska tappa sugen...

Tror iofs inte det kommer spela någon roll i framtida sverige, bara o köra som Lööf.. det känns rätt så då är det rätt.

Kommer bli ett väldigt harmoniskt och fint samhälle när alla har rätt (på sitt sätt)... eller ja iallafall ända tills en brokonstruktör tyckte att bron kändes hållbar vilket föga hjälper när skiten kollapsar..

Alla får medalj, alla får diplom, alla får samma glädjebetyg.
Alla ska ha högsta betyg annars blir någon ledsen, så kan vi inte ha det, det är synd om Maxhamed för han har flytt från krig och har svårt att koncentrera sig.

Lärarna har flummat ur och kapitulerat.

Citat:
Ursprungligen postat av mattep74
Känns som det är satir. Tyvärr är det inte så. Är det något ämne där ett svar antingen är rätt eller fel är det just matematik

Satiriker har svåra tider i dagens Cirkus Sverige.
Citera
2020-12-28, 12:29
Medlem
Det blir väldigt konstigt. Det finns som sagt olika sätt på att säga att du har fel men att inte rätta framstår som närmast destruktivt. Det blir också så mycket mer komplicerat och svårare att senare korrigera detta om det då visar sig att eleven i ett tidigt stadium har lärt sig fel. Då skall du få bort felet och samtidigt lära dem rätt, varpå de också lär börja fundera på varför inte tidigare lärare de hade gjorde det. Men det är kanske den nya pedagogiken -- läraren skall vara din vän istället för att vara personen som lär ut hur saker och ting fungerar.
Citera
2020-12-28, 12:50
Medlem
Sankronizers avatar
Om läraren inte klarar av att, på ett lugnt och pedagogiskt sätt, förklara för sina elever vad som är rätt och fel i viktiga kärnämnen.... Bör inte läraren då få sparken? Typ?
Citera
2020-12-29, 06:24
Medlem
GTFO-Foreigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sankronizer
Om läraren inte klarar av att, på ett lugnt och pedagogiskt sätt, förklara för sina elever vad som är rätt och fel i viktiga kärnämnen.... Bör inte läraren då få sparken? Typ?

Givetvis, men troligtvis är skolan en kaotisk skola och ingen annan vill arbeta på den. Dvs. man har svårt att få tag i personal så man får dras med en idiot som skapar ännu fler idioter.
Citera
2020-12-29, 08:34
Medlem
Ubbe Cykelkedjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjimbo
Pris för årets folkbildare borde ändå gå till skolans rektor som svarat föräldrar med följande mail, saxat från gt: "Rent generellt så är matematik ett ämne där uppgifter oftast är rätt eller fel men också ett ämne där många elever tappar sugen på grund av just detta".

Only in sweden....
Nej då. Från vårt kära ursprungsland för det här vansinnet - USA - så hade man en diskussion i en av deras TV-kanaler om matematik är rasistiskt. Du kan ju gissa vilken utbildning den "akademikern" hade.

För övrigt en väldigt märklig inställning från denna skola. Tappar man inte glädjen för ämnet ännu mer genom att sitta och slösa bort sin tid genom att inte lära sig det matematiska språket?
Senast redigerad av Ubbe Cykelkedja 2020-12-29 kl. 08:37.
Citera
2020-12-29, 09:11
Medlem
Sladdarens avatar
Låter avancerat, såklart ska diagnostiska tester göras ifall eleven har svårt för vissa ämnen och behöver mer stöd för det, men eleven blir ju förvirrad om dom inte får veta om dom inte vet varför de behöver träna mer på vissa moment som de tydligen inte kan så bra att relativt andra elever

Elev assistenter ska väl hjälpa till men hur ska de hålla reda på alla elever som har svårt för vissa ämnen när de själv inte ens vet om det? Låter mystiskt

"Rektorn skrev också att pedagogerna testar av eleverna för att de var de är kunskapsmässigt för att sedan undervisa i de uppgifter och moment som de inte kan för att fortsätta med ”intresse och glädje i ämnet”.

Rektorn gör helt fel här, mattematik är precis ett sånt ämne där man måste påpeka felen direkt till eleven annars förstår inte eleven hur andra mattematiska formler funkar för matte här ihop. Dom kommer alltså inte alls få godkänt i matte med andra ord

Tippar om att det rör sig om klankulturelever där man inte vill stöta sig med elevbarnen för då kommer släkten att bli sur. Sen finns det goda skäl att göra så för att sudda ut och gömma statistik för vissa skolor där man ljuger om elevresultatet .. tex mångkulturskolor som ska låssas sig vara bra. De kan nog vara bra med kunniga lärare precis med samma förutsättningar som mer vita skolor men eleverna presterar sämre där iaf

Finns ju skolor där man inte ens pratar engelska eller svenska i sverige ochså eftersom föräldarna lever isolerat ifrån svenska integrations samhället, dock har de valt detta själv, ingen tvingade dom att bo så. som sagt är det inte svenskarnas uppgift att lära ut svenska och om de vill göra det, varför gör dom inte det då ?
Citera
2021-01-03, 09:03
Medlem
ThisIsTheZodiacs avatar
Citat:
Rent generellt så är matematik ett ämne där uppgifter oftast är rätt eller fel

Vad fan säger karln? Om det inte är rätt eller fel vad är det då? Finns det ett mellanting? Och är det inte vanligtvis så att alla uppgifter i alla ämnen antingen har korrekta eller felaktiga svar?
Citera
2021-01-03, 11:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ThisIsTheZodiac
Vad fan säger karln? Om det inte är rätt eller fel vad är det då? Finns det ett mellanting? Och är det inte vanligtvis så att alla uppgifter i alla ämnen antingen har korrekta eller felaktiga svar?

Rent generellt kan en del av uppgiften eller problemet vara löst på rätt sätt och sedan blir något fel och så blir då allt fel. Samtidigt är då inte alla delar fel, även om det blir fel i slutändan bara en del är fel. Istället lever kanske problemet lite i någon form av limbo. Det kan röra sig om att du kastat om något i en formel eller att du bara hade lite problem med aritmetiken. Små saker som gör att det blev fel men du har samtidigt egentligen förstått metoden för att lösa problemet.

Det gäller som sagt att identifiera vad som är fel och varför och sedan korrigera det istället för att bara säga att det är fel och sedan gå vidare.

Möjligen är allt fel och då har man kanske lite större problem för då har inte eleven fattat någonting.
Citera
2021-01-04, 07:57
Medlem
l00zekks avatar
Det kan nog finnas en finess i att inte rätta sönder en elevs arbete om man ligger för långt efter kunskapskraven. I det här fallet verkar det dock som att eleven inte får någon feedback eller hjälp vid fel vilket så klart inte fungerar. Metodiken att inte rätta gör hårt får inte bli en metod som egentligen syftar till att minska lärarens arbetsmängd.
Citera
2021-01-04, 15:13
Medlem
GTFO-Foreigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av l00zekk
Det kan nog finnas en finess i att inte rätta sönder en elevs arbete om man ligger för långt efter kunskapskraven. I det här fallet verkar det dock som att eleven inte får någon feedback eller hjälp vid fel vilket så klart inte fungerar. Metodiken att inte rätta gör hårt får inte bli en metod som egentligen syftar till att minska lärarens arbetsmängd.

Hur ska barnen lära sig om man inte rättar felen och förklarar hur de ska göra istället?
Här skulle föräldrarna kräva lärarens huvud, men istället kräver de lärarens huvud vid såna här fall istället:
(FB) Läraren Anna krävdes be om ursäkt - Det är Allah som placerat fågel i mammans mage
Citera
2021-01-04, 17:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cleovarnamnet
Man blir ju häpen. Jag kan förstå tanken med att "tänka fritt" om det gäller någon klurig uppgift, men i matteböcker är det primärt de grundläggande räknesätten, det vill säga addition, subtraktion, multiplikation och division, som tränas om och om igen med ökad svårighetsnivå.
Att då inte rätta - det vill säga se till att barnen inte har missförstått, alltid gör samma slarvfel et cetera - är att lämna dem i sticket. Jag tycker att det är oetiskt att inte rätta deras böcker.
Ofta tycker barn, och även föräldrar, att eftersom lilla X har så svårt med matte kan vi väl stryka lite tal här och där... och även här förstår jag tanken, att barnet inte ska bli överväldigagt av alla uppgifter det inte fattar och fatta avsmak för matten...men grundproblemet är ju att barnet inte förstår och det löser man genom mer matte, inte mindre.
Jag hämtar in mina elever från rasten och håller kvar dem efter skolan för privatlektioner (och ja, jag frågar förstås föräldrarna först om det passar för dem) om de har svårt för matten.
Mina duktiga elever är min glädje och stolthet!

Du kan dock inte vara en legitimerad och behörig lärare sett utifrån hur du skriver. Du vet om att det finns andra rutinuppgifter, lektionsaktiviteter och bedömningsmetoder än matematikboken? En del skolor är även helt utan matematikbok. Om du tror att rutinuppgifterna i matematikboken primärt handlar om de fyra räknesätten har du nog inte öppnat en bok på ett tag. Det finns andra områden än grundläggande aritmetik och algebra. Matematikboken är en väg att gå av ett flertal varje lärare använder. Dock brukar boken bli det primära i högstadiet och uppåt. Jag är så gammal att jag brukade använda svarta tavlor och i modern tid även WB-tavlor som eleverna fick räkna uppställda rutinuppgifter på i halv- eller helklass, för att sedan visa tavlan för mig. Matematikboken användes nästan enbart när jag ansåg att eleverna behövde ha en till tre lektioner i veckan där de fick arbeta för sig själva, då räknade de just rutinuppgifter av det slag de redan hade räknat på tavlorna. Redan på 60-talet såg jag till att eleverna kunde visa för mig hur de hade löst uppgiften.

Om barnet inte förstår en rutinuppgift löser man det inte med 40 rutinuppgifter till, utan man måste titta på varför barnet inte förstår den uppgiften. Har barnet svårt med flera rutinuppgifter av samma sort behöver man titta på barnets grundläggande matematikförståelse och det som populärt kallas för barnets "taluppfattning". Det är oftast på den nivån, långt bort från aritmetiken, långt bort från symboliska tal i en matematikbok, som barnet har svårigheter när denne inte enkelt t.ex. kan huvudräkna lilla- och stora "plus" på ett adekvat sätt. Detta löser man som sagt inte med att ge barnet 40 uppgifter till, utan man måste byta verktyg och inlärningsmetod. Att rätta fel i en matematikbok kommer således aldrig att hjälpa eleven till en adekvat matematikförståelse, däremot måste läraren givetvis ha klart för sig vad varje elev har svårt för.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in