Citat:
Ursprungligen postat av
Trollmia
Nyckelord för detta: Münchausen by proxy...
Att Malena gillar att berätta om Gretas och Beatas psykiska problem är uppenbart. Det kan man läsa i boken "Scener ur hjärtat" och även i intervjuer Malena gjort före klimatstrejken där hon hänger ut barnens svagheter på ett sätt normala föräldrar inte gör. Min gissning är att Malena själv har neuropsykiatriska problem som gör att hon inte förstår att andra människors uppfattning om hennes barn för alltid kommer att färgas av det hon säger.
Jag skulle inte kalla det för Münchausen by proxy eftersom Greta verkar vara genuint funktionsnedsatt även i skolan. Ibland ser man också asymmetrier i Gretas ansiktsmimik som jag har svårt att tro hon kan tänka ut, utan det måste bero på något neurologiskt. Bortkommenheten när Greta inte har manus tycker jag visar på en äkta social oförmåga som jag inte förstår varför hon skulle fejka - tvärtom är det mer logiskt om hon försöker framställa sig som duktigare än vad hon är för att föräldrarna inte ska bli besvikna.
Citat:
Beata har nemlig en tendens til å bli sint og trassig når hun er hjemme sammen med foreldrene. På skolen fungerer hun imidlertid helt fint.
I ett av sine raserianfall kaster hun DVD-filmer etter moren. "Dere bryr dere bare om Greta. Aldri om meg. Jeg hater deg, mamma. Du er den verste jævla mammaen i hele verden, din jævla fuckings horejævel, skriker hun idet Jasper Pingvin treffer meg i hodet." (s 56)
Beatas tre diagnoser
Beata ender opp med følgende tre diagnoser: ADHD med innslag av Aspbergers, OCD og – hold deg fast - trass-syndrom(!) Ja, du leste riktig. Trass-syndrom, intet mindre.
Jeg visste faktisk ikke at denne diagnosen fantes, men det gjør den tydeligvis. (Enda godt at hun ikke tilfredsstilte kriteriene for "Utakknemlig drittunge som ikke setter pris på sin fantastiske mamma"-syndromet.)
Nå er i hvert fall diagnosene på plass. Psykologen har respondert på bestillingen.
Pappa Svante gråt lenge og inderlig på psykologens kontor i forkant av diagnostiseringen, og bidro med dette kanskje til det endelige resultatet.
Mor er selvfølgelig strålende fornøyd, og det er kanskje det viktigste i denne prosessen. Nå kan nemlig Beatas sinne og vanskelige atferd forklares som et utslag av hennes nevropsykiatriske lidelser.
https://www.nettavisen.no/nyheter/mo...-95-3423845595
Inte heller i Beatas fall tycker jag man kan tala om Münchhausen by proxy. Detta är snarare i linje med det familjeterapi ter kallar "det osynliga barnet". En roll som många syskon till funktionsnedsatta hamnar i. Med Beatas utbrott verkar det ha slått över till att hon blir utåtagerande för att få föräldrarnas uppmärksamhet.
Att Malena jagar diagnoser till Beata istället för att förstå hennes situation tycker jag är ett ytterligare tecken på att hon har en defekt "Theory of Mind" - typiskt för en neuropsykiatrisk funktionsnedsättning.
Svante uppfattar jag som passivt medberoende i Malenas aktiva galenskap. Vet inte tillräckligt om honom för att spekulera i vad det kan bero på.