2020-10-24, 09:27
Medlem
moralhoras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Imnsho
Det hela r ofrivilligt fantastisk humor som till sist ger pang fr pengen fr oss vita rasistifierade priviligierade icke-lyssnare och icke-tittare. Vi krver en livespa frn TV-huset nu!

Det ska ven nmnas att texten i Expressen r skriven av Allas Vran Pascan, s jag freslr att hon r programledare ocks.
Citera
2020-10-24, 09:48
Medlem
Imnshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moralhora
Det ska ven nmnas att texten i Expressen r skriven av Allas Vran Pascan, s jag freslr att hon r programledare ocks.
Det har noterats! Plaskaslido r givetvis det rasifierade matriarkatets hrfrare och taleskvinna fr de krnkta och karrirsugnas sparka-nert-frening i Public Service.

Hennes livsstil och statusjakt krver ppna och forsande kranar av skattesubventioner till Public Service!
Citera
2020-10-24, 10:16
Medlem
Vindpinads avatar
Ngra trevliga citat frn Expressens artikel. Det r vldigt tydligt att de rasifierade rasprofilerar folk sjlva. Vita mnniskor r inte mycket till mngfald enligt dem.

Citat:
Nr SVT sger att de har 22,5 procent med invandrarbakgrund r det missvisande. SVT rknar in personer med en enda frlder fdd utomlands, exempelvis i ett nordiskt land, vilket inte r mycket till mngfald.
Norrmn danskar och finnar. Frsk inte ens tro att ni har ngot att bidra med i Sveriges mngfaldsprojekt

Citat:
Varje r har man ett mngfaldsprojekt och nr jag frgade om resultatet fick jag veta att de anstllt en med schweiziskt ursprung.
Och det gller er schweitzare ocks. Ni r fr vita!

Citat:
Jag tror inte lngre p att g in i dessa stora mediehus och frska skapa frstelse. Jag tror vi med invandrarbakgrund mste brja skapa egna mediehus i stllet. Vi behver egna radio- och tv-kanaler och tidningar.
Kommer vita f anstllning dr tro?

Serist, mrker ni inte hur detta mngfaldsprojekt sliter snder landet totalt? Alla r i konflikt med varandra hela tiden.
Citera
2020-10-24, 11:02
Medlem
Klosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moralhora
Pascalidou. Inte undra p. Hon petades som programledare fr Ring P1 infr valet d SR symboliskt stdade bort de vrsta politiskt frgade avarterna till programledare. Hon som alltid vill st i centrum och alltid har rtt i det hon sger och gr. Med hennes totala brist p sjlvinsikt gick hon frsts i taket och r bitter n idag p den "frnedring" hon knner hon utsattes fr. Att hon frontar detta r hennes hmnd mot SR. Hade hon haft en anstllning p SR hade hon inte sagt ett pip om ngon diskriminering inom vggarna.
Citera
2020-10-24, 11:33
Medlem
Imnshos avatar
rligt talat tror jag att det undermedvetet handlar om krringars medfdda sociala DNA. Jag noterar i artikeln och i andra inlagor fr "rasifierade" att det r krringarna som r mest htska. Mnnen har oftast en lite mjukare framtoning.

Let's face it, dom hr exotiska mediefruntimren r egentligen urbaniserade och svenskifierade "klttermss". P sedvanligt krringmanr s skvallrar man och sticker varandra i ryggen fr att n positioner p jobbet. I det hr fallet anvnder man ras som vapen, men det kunde lika grna vara avundsjuka om finare klder, bttre utfrd sknhetskirurgi eller vem dom har legat med fr att f jobbet. Fr att tala klarsprk, dom hr bruna bnorna har inga betnkligheter att pippa sig till jobbet fast dom gastar om Me2 och patriarkala strukturer en gng i kvarten.

S gr det nr man tar in karrirsugna inkompetenta krringar fr att dom ska "lyfta mngfalden" p fretaget. Det blir catfights och dom klser gonen ur varandra fr att f nsta finjobb i etern. Till syvende och sist r det inte hudfrg det handlar om, ven om dom sjlva inbillar sig det.
Citera
2020-10-24, 11:37
Medlem
Gr det emot s ska dessa mnniskor sklart grina ut i pressen. Bit ihop och jobba hrdare era luffare!
Citera
2020-10-24, 12:23
Medlem
Kosmos.s avatar
Helt rtt alldeles fr mycket VITA kvinnor p SVT. De ska inte ha rkmacka bara fr de har kontakter.

Minst 35% icke-vita krver jag. Representativt fr Sveriges demografi idag. ven p hga positioner inte bortskyfflade till ngon radiokanal.
Senast redigerad av Kosmos. 2020-10-24 kl. 12:31.
Citera
2021-01-30, 08:21
Moderator
Siegfrids avatar
Nu stngs de journalister som undertecknat uppropet av frn att bevaka frgor runt Black Lives Matter och liknande mnen. Ngra har omplacerats. Anledningen r att de inte anses tillrckligt opartiska lngre, skriver branschtidningen Journalisten.
Citat:
Om det r s att man engagerar sig i en sakfrga och har ngon sorts offentlig position i den sakfrgan s kan man inte bevaka den frgan. De som har skrivit under uppropet och aktivt tagit stllning fr Black Lives Matter och andra frgor som ocks finns med i uppropet, de kan inte bevaka de frgorna. Det regleras i kollektivavtal och public service-avtalet att man inte kan bevaka frgor dr man tagit stllning, sger Olov Carlsson, bitrdande programdirektr och chef fr innehllsproduktionen p Sveriges Radio.

Bland de bevakningsomrden som medarebetare stngts av ifrn hr ocks frgor om kvotering och representation i allmnhet.
Ngra medarbetare klagar anonymt.
Citat:
Sveriges Radio frbjuder rasifierade reportrar att rapportera om rasism. Det r en kftsmll. Man har gtt rakt i den klassiska fllan man hvdar att rasifierade r partiska och vita opartiska nr det handlar om rasism. Jag skms fr mitt fretag, sger en mngrig medarbetare.
De skyller ocks p hgern.
Citat:
Jag tror att man omedvetet eller medvetet skriver under p vissa inflytelserika hgerdebattrers stndpunkter i rdsla fr att utpekas som vnster, sger en SR-medarbetare.

Palmira Koukkari Mbenga planerade att bevaka valet i USA i hstas, men s blev det inte.
Citat:
Andra fick bevaka de frgorna i stllet. Det uppstod ett par grnsdragningsproblem, bland annat blev det en diskussion om det var okej om jag kunde rapportera att latinos drabbats hrt ekonomiskt av pandemin i Arizona. Om personer jag intervjuade brjade prata om BLM eller om rasism skulle jag klippa bort det i efterhand, eller styra bort frn mnet om det var livesndning. Det var svrt och kndes etiskt tveksamt. Det var en av de stora valfrgorna, sger Palmira Koukkari Mbenga.
Hon menar att hon snarare skulle inge frtroende hos vissa lyssnare utifrn sina egna erfarenheter av rasism.
Nu tror jag fr egen del att det r rtt mnga lyssnare som inte skulle inges frtroende av att en profilerad aktivist pratar i radio om sina privata hjrtefrgor. Men det kanske bara r jag.
https://www.journalisten.se/nyheter/...cknat-uppropet
Citera
2021-01-30, 10:21
Medlem
Ankdammsmans avatar
Citat:
Om det r s att man engagerar sig i en sakfrga och har ngon sorts offentlig position i den sakfrgan s kan man inte bevaka den frgan. De som har skrivit under uppropet och aktivt tagit stllning fr Black Lives Matter och andra frgor som ocks finns med i uppropet, de kan inte bevaka de frgorna. Det regleras i kollektivavtal och public service-avtalet att man inte kan bevaka frgor dr man tagit stllning, sger Olov Carlsson, bitrdande programdirektr och chef fr innehllsproduktionen p Sveriges Radio.

Nmen se dr! Reglerna har allts funnits hela tiden men inte tillmpats frrn nu.

Vad kan det vara som gjort att man efter 50 rs ohmmad aktivism inom frment opartiska public service ftt fr sig att brja tillmpa regelverket? Vad kan det vara som hnt sista ren? Det finns sklart bara en frklaring, och det r att SD gett borgerligheten rg i ryggen s att det fr frsta gngen ngonsin finns ett hot mot deras jobb. Det r det enda som funkat. Allt debatterande och rapportskrivande har gett absolut ingenting.

Public service hade ltt kunnat undvika detta om de bara provocerat SD lite, lite mindre. Partiet har en stark vilja att inordna sig men det blev fr mycket fr grsrtterna.
Citera
2021-01-30, 13:23
Medlem
Ratads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ankdammsman
Nmen se dr! Reglerna har allts funnits hela tiden men inte tillmpats frrn nu.

Vad kan det vara som gjort att man efter 50 rs ohmmad aktivism inom frment opartiska public service ftt fr sig att brja tillmpa regelverket? Vad kan det vara som hnt sista ren? Det finns sklart bara en frklaring, och det r att SD gett borgerligheten rg i ryggen s att det fr frsta gngen ngonsin finns ett hot mot deras jobb. Det r det enda som funkat. Allt debatterande och rapportskrivande har gett absolut ingenting.

Public service hade ltt kunnat undvika detta om de bara provocerat SD lite, lite mindre. Partiet har en stark vilja att inordna sig men det blev fr mycket fr grsrtterna.
Woaw! SD mste verkligen vara fantastiska infiltratrer. De skulle ltt kunna slja sina frdigheter till bde Putin och Xi.

Fr att vara allvarlig s tror jag detta roande lilla uppror i Himmelska Fridens Betongbunker slogs ner av den enkla anledningen att en massa konsulter och politruker som blivit chefer till sist blev nervsa ver sina egna jobb. Kvoteringar och program fr rasiferade r fint och gulligt s lnge det sker p andra arbetsplatser... Lngt borta i nazistiska bruksorter. Man vet ju hur trngsynta, skitpratande och hemska vitingar p landet r vid sina arbetsplatser.

"Hr p SR har vi det bra och alla rapporter om visselblsare genom ren r fejk news. Det r hgerkrafter och kontrarevolutionrer som sprider dessa.

PS. Kan vi f en namnlista p de som spridit denna felaktiga information? Vi har en chokladhjulslotteri i kllaren och vi tror ett antal medarbetare p listan kan ha vunnit och vill grna trffa dem dr nere efter arbetstid."
Citera
2021-01-30, 13:39
Medlem
Ratads avatar
Jag vill terigen upprepa ett tecken p en katastrofal (och dende) arbetsplats r nr ingen vgar ta upp frgor som skulle kunna lsas ver ett gruppsnack. Istllet knyter man nven i fickan tills det blir en facklig frga eller s berttar man anonymt fr utomstende hur dligt allt r. Allt utom att ta upp det med kollegor och chefer. Jag har sjlv sett det hnda.

Den enklaste lsningen fr den som har en plan r att "tacka fr den hr tiden" och byta arbete i god tid innan man sjlv drabbats fr hrt av arbetsplatscancern. Det frhindrar tyvrr inte att nsta arbetsplats kan vara likadan och dessutom krver det lite ryggrad och intelligens att planera ett karrirsbyte.

Alternativ tv r att ta upp frgan p jobbet. Det krver att man har underbyggda argument fr en frndring och inte bara vill ha ndringar "because; reasons". Man fr rkna med att andra p arbetsplatsen inte ger en ryggdunkar (inte s att andra mrker) utan vill ha upp sina dumma jvla sikter p agendan nu nr ngon vgat slppa in en elefant i porslinsbutiken. Alternativt r de s jvla konfliktrdda att de frsker f tyst p en.

Det sistnmnda r ven alternativ tre. Knyt nven i fickan, f magsr men le det bajsndigaste leende mot omvrlden som du kan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in