2021-01-30, 01:57
Medlem
CokeLaRocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Så du ser inte likheten med att Trump triggar människor att storma parlamentet, och reddit WSB triggar 1000 pers att göra en short squeeze? Båda är bara möjliga via internet, bara möjliga om man har stor genomslagskraft på internet, och båda är negativa för samhället i stort. Internet ger för mycket makt till förstörande människor.

Nej. För din analogi är en falsk analogi. Trump triggade aldrig personer att storma något. Du upprepar ett falsk medianarrativ. Dessutom. Har du tokfel när det kommer till att denna aktion skulle på något sätt vara negativ. Vad som är negativt är att börsjudar har under en längre tid lyckats med att manipulera börsen på detta sättet. Man har använt sig av mediabolag till att både haussa upp och förgöra olika bolag just för att man ska kunna tjäna pengar på sina manipuleringar medan småspararna alltid blir lidande. Det är pga dessa rovdjur som aktiemarknaden är riggad.

Dessa autistiska Reddit-nördar belyste med sin senaste aktion hur genommanipulerad aktiemarknaden är och hur viktigt det är att bland annat SEC inför begränsningar och nya regler. Ingen vill ha en värld som styrs av banker och hedgefond-ägare. Dessa ska inte kunna påverka ett företags välmående utan den fria marknaden ska avgöra, produktiviteten ska avgöra men framförallt ska aktiespararna köpa in sig/sälja organiskt och inte pga manipulering.

Internet är inte problemet, rovdjuren på aktiemarknaden är problemet. Skillnaden nu och då är att nu kan gemene man gå ihop i grupp och manipulera medan tidigare kunde bara de som hade pengar nå ut till människor.
Citera
2021-01-30, 02:20
Medlem
Lilamixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klappasäften
De största förlorarna är småspararna. Dessa hausningar borde förbjudas och jag ser att USA och många andra marknader komma skärpa straffen för hausare på sociala medier.

Jag skulle säga att alla dolda krafter som manipulerar marknaden varje dag är ett större problem än en salig blandning som hoppat på Gamestop tåget!
Citera
2021-01-30, 08:21
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheNerfHerder
Jag lånar ut mina 10 aktier till Kalle
Kalle lånar ut mina aktier till Sven
Sven lånar ut mina aktier till Niklas
Niklas lånar ut mina aktier till Jonny
Jonny låne ut min aktier till Börje

Kalle är skyldig mig 10 aktier
Sven är skyldig Kalle 10 aktier
Niklas är skyldig Sven 10 aktier
Jonny är skyldig Niklas 10 aktier
Börje är skyldig Jonny 10 aktier

Skulden är 50 aktier men det finns bara 10 aktier?

Känns som ett väldigt omodernt system. Bankerna borde ha bättre koll.
Citera
2021-01-30, 08:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Okej, du satsar på bears men tjänar pengar på uppgång.... helt otroligt.

Han lever i sin lilla bubbla. Han gick 100% cash i somras när omx stod på 1500 och vågar sen påstå att han hade ATH i november men om han hade försökt undvika att misslyckas med att tajma börsen och legat lång så hade han haft betydligt högre ATH. Men det kommer han aldrig erkänna. Måste vara en hemsk känsla att gå likvid och dessutom korta omx vid 1500 och att omx knackar på dörren vid 2000 idag.
Citera
2021-01-30, 09:42
Medlem
Vad tror ni om silver då? Känns det inte som den marknaden torde vara för stor för WSB?

https://www.reddit.com/r/wallstreetb...tent=post_body

Edit: OnT så påstås det i vissa kretsar att en short squeeze på silver skulle kunna sänka hela marknaden pga att priset är manipulerad för att hålla ned inflation mm mm
Senast redigerad av gakka 2021-01-30 kl. 09:43. Anledning: Edit
Citera
2021-01-30, 10:46
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CokeLaRock
Nej. För din analogi är en falsk analogi. Trump triggade aldrig personer att storma något. Du upprepar ett falsk medianarrativ. Dessutom. Har du tokfel när det kommer till att denna aktion skulle på något sätt vara negativ. Vad som är negativt är att börsjudar har under en längre tid lyckats med att manipulera börsen på detta sättet. Man har använt sig av mediabolag till att både haussa upp och förgöra olika bolag just för att man ska kunna tjäna pengar på sina manipuleringar medan småspararna alltid blir lidande. Det är pga dessa rovdjur som aktiemarknaden är riggad.

Dessa autistiska Reddit-nördar belyste med sin senaste aktion hur genommanipulerad aktiemarknaden är och hur viktigt det är att bland annat SEC inför begränsningar och nya regler. Ingen vill ha en värld som styrs av banker och hedgefond-ägare. Dessa ska inte kunna påverka ett företags välmående utan den fria marknaden ska avgöra, produktiviteten ska avgöra men framförallt ska aktiespararna köpa in sig/sälja organiskt och inte pga manipulering.

Internet är inte problemet, rovdjuren på aktiemarknaden är problemet. Skillnaden nu och då är att nu kan gemene man gå ihop i grupp och manipulera medan tidigare kunde bara de som hade pengar nå ut till människor.
Men då är vi överens, man måste reglera för att ta bort orättvisor mellan individer och institutioner inom börshandel.

Alla som stormade Capitolium säger att de gjorde det för att Trump skrev så. Men det är en annan historia, och du är förnekare så jag kan inte övertyga dig, inga problem.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2021-01-30 kl. 11:03.
Citera
2021-01-30, 10:51
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av otello
Jag antar att du trollar, men man vet ju aldrig. Crowd squeeza, du menar det som människor gjort sedan börsen uppfanns? Varför tycker du att endast den styrande eliten ska ha tillgång till börsen? Varför tycker du att det är okej för finanshus att shorts ett företag mer än 100%?
Du verkar ha svårt med begreppen. Börserna uppfanns på 1700-talet. Men "crowd" är något som kommit efter internet och innebär att en enda individ kan nå så många miljoner människor att han kan få igenom de mest udda önskemålen inklusive stormning av parlamentet. Utan internet ingen crowd-squeeze. En short squeeze har man kunnat göra länge, men då fördes samtalen på telefon med kanske 10 individer så det var mycket sällsyntare och omsatte mindre pengar.

I framtiden kan vilken aktie som helst vara en måltavla för crowd-någonting. Det är inte en fri marknad. Det är en kaos-marknad.
Citera
2021-01-30, 11:01
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Okej, du satsar på bears men tjänar pengar på uppgång.... helt otroligt.
Vad är otroligt med det? Hela tråden handlar om personer som tjänar på uppgång/nergång, även du gör det.
Citera
2021-01-30, 11:08
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swesuns88
Han lever i sin lilla bubbla. Han gick 100% cash i somras när omx stod på 1500 och vågar sen påstå att han hade ATH i november men om han hade försökt undvika att misslyckas med att tajma börsen och legat lång så hade han haft betydligt högre ATH. Men det kommer han aldrig erkänna. Måste vara en hemsk känsla att gå likvid och dessutom korta omx vid 1500 och att omx knackar på dörren vid 2000 idag.
Du lyckas i ett och samma inlägg få ihop att jag både gick 100% cash och 100% kortade börsen vid samma tid?

I själva verket låg jag tungt i bear i februari när börsen hade ath, gick all cash i mars vid coronadippen, och sålde allt i juni. Vinst 15Mkr på några månader:
(FB) När går ni in på börsen och fyndar efter Corona?

Citat:
2020-08-12, 10:10 Om du inte klår index bör du inte skriva här. Den här tråden ska tvärtom tipsa om fynd. Jag har gått 15mkr plus i år Corona-året sedan januari, vinsten är realiserad och jag har inga aktier kvar just nu. De sista två månaderna back -100k, och månaderna innan corona back -10%. Så det är inte full fart framåt. I så fall hade jag varit miljardär, så bra som börserna gått sedan 2009.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2021-01-30 kl. 11:29.
Citera
2021-01-30, 11:29
Medlem
Citat:
Vad är otroligt med det? Hela tråden handlar om personer som tjänar på uppgång/nergång, även du gör det.

Köper man bears och börsen går upp förlorar man pengar för det mesta.
Citera
2021-01-30, 11:36
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Köper man bears och börsen går upp förlorar man pengar för det mesta.
Man förlorar pengar först när man realiserar sina förluster. På samma sätt har du inte tjänat än på uppgången sedan 1 november, om du har aktier men inte sålt. Den som ropar hej för tidigt...
Citera
2021-01-30, 11:39
Medlem
Citat:
Man förlorar pengar först när man realiserar sina förluster. På samma sätt har du inte tjänat än på uppgången sedan 1 november, om du har aktier men inte sålt. Den som ropar hej för tidigt...

Så du kan hålla dina bears hur länge som helst utan förlust... det är unikt må jag säga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in