2021-01-30, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pronh
Dere holder et godt nivå her inne....

Christian Hjort er Bessebergs nye norske forsvarer.
Styreleder, Thorhild Widvey i Antidoping Norge reagerer på dette, og i etterkant trekker Christian Hjort seg fra Antidoping Norge.

Det er godt gjort å skape noe ut av dette.
Försvarade advokat Christian Hjort skidåkaren Therese Johaug samtidigt som han satt i styrelsen för Antidoping Norge?
Citera
2021-01-30, 12:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rcs
Försvarade advokat Christian Hjort skidåkaren Therese Johaug samtidigt som han satt i styrelsen för Antidoping Norge?
Han og en lege ble valgt inn i styret nå i 2021.
Og han har nå trekt seg før det har gått en måned.
Citera
2021-01-30, 12:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pronh
Dere holder et godt nivå her inne....

Christian Hjort er Bessebergs nye norske forsvarer.
Styreleder, Thorhild Widvey i Antidoping Norge reagerer på dette, og i etterkant trekker Christian Hjort seg fra Antidoping Norge.

Det er godt gjort å skape noe ut av dette.
Som jag försökte säga så anklagar jag inte Norge för något fusk utan bara att det varit mycket hmmm.... ”funderingar” under några år med flera fall som inte känns HELT ok.
Norrbaggar härinne reagerar direkt med skygglappar på och taggar utåt. ☹️☹️

Det kan *kanske* ses som att dessa skribenter är medveten om problematiken och ”försvarar” den eller så är det något annat.........
Citera
2021-01-30, 12:24
Medlem
perry2s avatar
"Later, when Russia’s participation at the 2018 Winter Games in South Korea came under fire, Besseberg lobbied on behalf of Russian biathletes, according to the report, arguing that Russia’s biathlon federation and its athletes were blameless in the doping scandal and should be allowed to participate at the Games."

https://www.nytimes.com/2021/01/28/s...?smid=tw-share
Citera
2021-01-30, 13:02
Medlem
Någon som har koll och kan förklara hur förfarandet är vid sk TUE?

Har sökt på nätet men hittar inget som jag tycker är heltäckande(dålig på googla och/eller för dålig på fack-engelska).

Idrottaren tillsamman med läkare ansöker om en TUE.

Vart skickar dom denna ansökan?
Till nationella eller internationella dopingorg?
Vem fattar beslut?

Tack på förhand!
Citera
2021-01-30, 15:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smokieknife
Någon som har koll och kan förklara hur förfarandet är vid sk TUE?

Har sökt på nätet men hittar inget som jag tycker är heltäckande(dålig på googla och/eller för dålig på fack-engelska).

Idrottaren tillsamman med läkare ansöker om en TUE.

Vart skickar dom denna ansökan?
Till nationella eller internationella dopingorg?
Vem fattar beslut?

Tack på förhand!

Internationella förbundet ska godkänna, vid tävingar nationellt behöver nationella antidopingorganet godkänna.
Citera
2021-01-30, 16:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av prarpa
Internationella förbundet ska godkänna, vid tävingar nationellt behöver nationella antidopingorganet godkänna.
Tack för svar!

Går det att förklara hela processen, kanske nån hänvisning?

Jag tänker att ansökan går via idrottare/läkare till den nationella antidoping org som sedan ombesörjer att ansökan går till internationell antidoping org, men det är bara gissningar.
Citera
2021-01-30, 18:41
Medlem
Citat:
Tack för svar!

Går det att förklara hela processen, kanske nån hänvisning?

Jag tänker att ansökan går via idrottare/läkare till den nationella antidoping org som sedan ombesörjer att ansökan går till internationell antidoping org, men det är bara gissningar.

Möjligt att det är olika i olika sporter men det går inte automatiskt från nationell TUE till internationell, men det går oftast snabbare om du redan har en nationellt godkänd dispens. Antidopingarbetet bygger mycket på att individen måste ta ansvar, från vad de stoppar i sig till att rapportera vistelse etc.. och så även ansökan om dispens. Men det är klart att om du tillhör ett förbund och idrott som har pengar så får du mycket hjälp med ansökan.

Googla lite så hittar du mer info hur de går till - https://www.fis-ski.com/en/inside-fi...is-anti-doping

Där hittar du TUE ansökan för FIS. På www.antidoping.se söker du nationell dispens.
Citera
2021-01-30, 23:25
Medlem
Har jag tolkat följande regelverk riktigt?

Citat:
” According to Article 4.4.3.1 of the FIS ADR 2021 "Where the Athlete already has a TUE granted by their National Anti-Doping Organisation pursuant to Article 4.4. of the Code for the substance or method in question, and provided that such TUE has been reported in accordance with Article 5.5 of the International Standard for Therapeutic Use Exemptions, FIS will automatically recognise it for purposes of International-level Competition without the need to review the relevant clinical information."

Det är den nationella antidopingorg. som godkänner en TUE och sedan skickar in en ansökan till FIS som godkänner den utan att göra en egen evaluering?
Citera
2021-01-30, 23:46
Medlem
Citat:
Har jag tolkat följande regelverk riktigt?

Citat:
” According to Article 4.4.3.1 of the FIS ADR 2021 "Where the Athlete already has a TUE granted by their National Anti-Doping Organisation pursuant to Article 4.4. of the Code for the substance or method in question, and provided that such TUE has been reported in accordance with Article 5.5 of the International Standard for Therapeutic Use Exemptions, FIS will automatically recognise it for purposes of International-level Competition without the need to review the relevant clinical information."

Det är den nationella antidopingorg. som godkänner en TUE och sedan skickar in en ansökan till FIS som godkänner den utan att göra en egen evaluering?

Ja visst. Det är ju därför tex fossesholm fått TUE för anabola upp till 17 års ålder
Citera
2021-01-31, 06:19
Medlem
wwrs avatar
Det är alltså på det sättet Björgen, Venus Williams och andra fått sina TUE? Den nationella organisationen kan godkänna "nästan vad som helst" och detta senare automatiskt godkänns internationellt. Det är även hemligt vem som har TUE för vad. Det sägs ju att Williams TUE för formoterol kom fram via en rysk hackergrupp som tog sig in i WADAs databas, vill jag minnas.
Senast redigerad av wwr 2021-01-31 kl. 06:21.
Citera
2021-01-31, 10:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grobiankungen
Ja visst. Det är ju därför tex fossesholm fått TUE för anabola upp till 17 års ålder
WOW!!!!!!
Seriöst antidopingarbete måste jag säga!

Om, jag säger OM, det är som beskrivs ovan så är det ju sjukt.
Gråzonen i Norge blir mindre grå o mer åt ............ svart.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in