Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2021-02-13, 07:05
Medlem
Elon Musk gr nu ut och sgar Bill Gates.

https://electrek.co/2021/02/12/elon-...la-lost-money/

Helt otroligt hur korkad Gates verkar vara... Hur kan man ens gra ngot s dumt
Citera
2021-02-13, 10:11
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dristigheten
Haha Tesla har upp till 30% p sin model 3. Lgg ner snlla.
Nej det har man inte, Teslas vinster kommer helt och hllet ifrn olika subventioner.
Intressant fr vrigt att Tesla tappar i Europa r 2020 trots en kraftigt vxande EV marknad.
I USA vxte inte EV marknaden ht.
I Kina vxer dock Tesla, men i Europa s fr Tesla snka priserna rejlt om man skall kunna fylla orderbckerna fr den tyska fabriken.
Citera
2021-02-13, 12:43
Medlem
Hatt-Kaninens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David86
https://sec.report/Document/0001564590-21-004599/

Frsta stycket sida 23.

Intressant info p sida 17 med :
Dr ser man. I stand corrected. Men mitt ursprungliga argument kvarstr. Detta kommer inte pverka aktien negativt verhuvudtaget. Att investera i bitcoin r knappast unikt fr Tesla, mnga bolag gr det och i princip ingen potentiell kund kommer bojkotta Tesla nu pga detta.

Hela denna storyn kommer vara bortglmd om en vecka.
Citera
2021-02-13, 13:51
Medlem
Powrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Nej det har man inte, Teslas vinster kommer helt och hllet ifrn olika subventioner.
Intressant fr vrigt att Tesla tappar i Europa r 2020 trots en kraftigt vxande EV marknad.
I USA vxte inte EV marknaden ht.
I Kina vxer dock Tesla, men i Europa s fr Tesla snka priserna rejlt om man skall kunna fylla orderbckerna fr den tyska fabriken.
Finns en vldigt logisk frklaring till varfr Tesla tappat i Europa. De har bara tv fabriker som producerar bilar, USA och Kina. Blir rtt svrt att tillgodose Europa med bilar med tanke p den hga efterfrgan dr fabrikerna ligger.
Lgg sedan p importkostnader och importskatt till EU, d blir det svrt att konkurrera prismssigt med t.ex VW id.3 och Renault Zoe.

Jag rknar med en prissnkning p ungefr 10% nr Giga Berlin r igng.
Priserna i Sverige kommer dock alltid vara dyrare pga 25% moms. Det kommer vi inte komma undan tyvrr. Men det kommer nd bli mycket billigare n idag.
Citat:
The exchange rate, transport costs and the relatively high EU tariffs on autos are the biggest factors for the higher costs. This is why Tesla is building a new factory in Germany. Tesla vehicles produced there will bypass these issues and be significantly cheaper for EU customers to purchase once the factory is built.
Citera
2021-02-13, 13:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Powr
Finns en vldigt logisk frklaring till varfr Tesla tappat i Europa. De har bara tv fabriker som producerar bilar, USA och Kina. Blir rtt svrt att tillgodose Europa med bilar med tanke p den hga efterfrgan dr fabrikerna ligger.
Lgg sedan p importkostnader och importskatt till EU, d blir det svrt att konkurrera prismssigt med t.ex VW id.3 och Renault Zoe.

Jag rknar med en prissnkning p ungefr 10% nr Giga Berlin r igng.
Priserna i Sverige kommer dock alltid vara dyrare pga 25% moms. Det kommer vi inte komma undan tyvrr. Men det kommer nd bli mycket billigare n idag.

S dyr kommer svenskens bil inte att vara. Tnk p att alla elbilar fr avdrag p 70k SEK. I england tex. S fr bilar med vrde ver 50k pund inte avdrag. Slnge miljnissarna sitter s kommer elbilarna i sverige att jmnas ut med resten av vrlden
Citera
2021-02-13, 14:48
Medlem
Powrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spacy1
S dyr kommer svenskens bil inte att vara. Tnk p att alla elbilar fr avdrag p 70k SEK. I england tex. S fr bilar med vrde ver 50k pund inte avdrag. Slnge miljnissarna sitter s kommer elbilarna i sverige att jmnas ut med resten av vrlden
Det stmmer. Jag frsker dock inte rkna med det, d det avdraget inte alltid kommer finnas dr. Tesla mste kunna konkurrera prismssigt med brnslebilar ven efter alla miljbidrag frsvinner.

Jag minns fr mnga r sen nr "miljbilar" blev populrt. Det var brnslebilar som var bensinsnla, tex Citron c1 och Toyota aygo om du minns dem?
D erbjds det bl.a gratis parkering i tv timmar.
De bilarna blev extremt populra och d slutade de erbjuda de frdelarna.
Nr elbilar blir mer populra s kommer nog 70k avdraget frsvinna.
Citera
2021-02-13, 15:09
Medlem
Purovskys avatar
Citat:
Det stmmer. Jag frsker dock inte rkna med det, d det avdraget inte alltid kommer finnas dr. Tesla mste kunna konkurrera prismssigt med brnslebilar ven efter alla miljbidrag frsvinner.

Jag minns fr mnga r sen nr "miljbilar" blev populrt. Det var brnslebilar som var bensinsnla, tex Citron c1 och Toyota aygo om du minns dem?

Nt liknande har vl redan hnt i Norge? Minskade skattefrdelar om jag inte minns fel.
Citera
2021-02-13, 15:29
Medlem
Gavins-Friends avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brota
Nu gr Elon Musk ut med att Roadstern kommer att kunna flyga/svva kortare strckor.

https://www.teslarati.com/tesla-next...-musk-podcast/

r detta brjan p flygande bilar frn Tesla?
Nej. Han har tidigare sagt att det r fullkomligt idiotiskt att skapa flygande bilar och gtt in i detalj p varfr. Detta r mer av en gimmick.
Citera
2021-02-13, 16:16
Medlem
Powrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Purovsky
Nt liknande har vl redan hnt i Norge? Minskade skattefrdelar om jag inte minns fel.
Det stmmer nog, har ocks ett svagt minne av det.
Citera
2021-02-13, 17:31
Medlem
Powrs avatar
Tesla Indien p vg!

Citat:
Tesla will build an electric vehicle factory in Karnataka, Chief Minister BS Yediyurappa said today. The statement was a part of the list of benefits promised to Karnataka in the Union Budget. This is the first announcement that an American manufacturer will build a manufacturing facility in Karnataka.

"American firm Tesla will open an electric car manufacturing unit in Karnataka," Yediyurappa said in a statement.

https://www.tesmanian.com/blogs/tesm...diyurappa-says
Citera
2021-02-13, 20:35
Medlem
Citat:

Fr hlla med dig dr, subventioner kommer frsvinna eftersom bilarna blir populrare. Sjlv fick jag 5 r fri skatt p min dieselbil, idag knns det vldigt avlgset.
Citera
2021-02-13, 23:10
Medlem
Var trkigt nr Tesla gick ner s mycket och fr det faktum att det r min strsta aktie, men sedan vnde det i sista sekund under fredagen.

Knns som att med nyheterna om Indien och det faktum att Tesla gtt ner s mycket senaste tiden, sp borde tisdagen bli en grn dag fr Tesla, eller?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in