Flashback bygger pepparkakshus!
2021-02-19, 16:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sandtag
För att efterfrågan är större än utbudet. Numera utbildar sig gemeneman inom IT så branschen kommer nog bli mer normal inom en överskådlig framtid.

Branschen kommer också att fortsätta expandera något enormt. Om du tycker att datorer och mjukvara tar upp en stor del av samhället idag så ska du se världen om 50 år.

IT idag är vad spinning jenny är till den industriella revolutionen.

(Möjligtvis...)
Citera
2021-02-19, 16:19
Medlem
För att det tar minst flera hundratals- om inte tusentals timmar av träning och inlärning för att bli riktig duktig på det. Tycker du förolämpar oss när du säger att vi byter flikar i en webb browser och sippar kaffe.

En fullstack-utvecklare t. ex. ska kunna allt. Från att bygga fullt dynamiska webb-appar, mobilappar i kanske flera olika ramverk/tekniker som ska passa 100 olika skärmstorlekar och format. Du ska kunna bygga APIer och server-program. Du ska kunna sätta upp strukturen för en databas. Inte bara det. Du ska även ha koll på säkerheten och att ingen rad i din tusentals raders kod orsakar några allvarliga buggar hos kunden eller att appen är långsam eller dåligt optimerad. Plus att tekniken ständigt förändras så att du blir aldrig full-lärd vilket ökar kraven ytterligare.

Sen har jag inte så bra koll på andra områden än webbutveckling/IoT. Men dom som sitter och programmerar sökare för SAABs värmesökande robotar eller radar t. ex. är nog inte särskilt enkelt heller eller något man gör med en klackspark.

Nu är jag själv egentligen ganska vänster och vill se mer jämställdhet inom olika yrken och att alla ska ha det bra. Men du förolämpar folk när du skriver så.
Senast redigerad av Mr.Klister93 2021-02-19 kl. 16:21.
Citera
2021-02-19, 16:19
Medlem
nedboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cheddarjoe
Äsch, tids nog försvinner lönerna inom IT. System blir mer och mer enklare att bygga och programmerare kommer ersättas med datorer som programmerar eller folk som gör det för mindre peng.

Fast det som spås nu är en period på ca 10-15 år där lönerna kommer springa iväg för programmerare eftersom vi kommer ha en växande brist på programmeringskompetens.

Kommer det att vara löst om 10-15 år då frågar sig framtidsspanarna. De flesta tror tyvärr att bristen kommer vara ännu större och mer kritisk då. Det som skulle kunja hejda bristen beror på hur snabbt vi utvecklar AI som i större utsträckning kan ta över it-jobb.

Jämför det med Trådstartaren som är en butiksråtta. Hans jobb sköter en AI förmodligen redan om 5-8 år. Då är det TS som sitter och växlar mellan flikar över jobb han inte har kompetens att söka.
Senast redigerad av nedboy 2021-02-19 kl. 16:21.
Citera
2021-02-19, 16:27
Medlem
SittFints avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 53280
Enklare programmerings språk kan man lära sej på några veckor. Visst skall du programmera i 6502 assembler kräver lite mer, vanliga högnivåspråk som basic och python är lätta lära.
Beror ju på vad du menar med "lära sig". Det är en sak att kunna implementera enklare algoritmer och en helt annan att vara produktiv i riktiga projekt. Om du aldrig pysslat med programmering tidigare ska du vara ett riktigt geni för att bli produktiv på riktigt på så kort tid.
Citera
2021-02-19, 16:34
Medlem
För att dra några paralleller. Som att säga att en duktig kock bara ska kunna vända på en stekpanna, snickare bara ska kunna spika i en spik eller elektriker bara ska kunna byta ut ett elluttag.
Citera
2021-02-19, 16:59
Medlem
whoisducks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av galenpann4n
känns inte riktigt rättvist att veta att när jag sliter i butiken så sitter det nån lat jäkel och sipprar kaffe och byter flikar i webbläsaren och tjänar minst det dubbla?

hur kan det vara så stora löneskillnader och varför tjänar programmerare så mycket mer? ...

Det är ett språk som inte många tycker är intressant, men är av stor efterfrågan. Fler frågor?
Citera
2021-02-19, 17:24
Medlem
duden83s avatar
för att jobba i butik klara du efter en dags upplärning men som programmerare behöver du i de flesta fall lära dig nya saker från första dagen på jobbet fram till du pensionerar dig (eftersom programmeringsspråken utvecklas etc.).
+ tillgång och efterfrågan (tillgången på outbildat folk har ju dessutom ökat rejält de senaste åren)
Senast redigerad av duden83 2021-02-19 kl. 17:27.
Citera
2021-02-19, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cheddarjoe
Äsch, tids nog försvinner lönerna inom IT. System blir mer och mer enklare att bygga och programmerare kommer ersättas med datorer som programmerar eller folk som gör det för mindre peng.

Snarare kommer det behövas fler programmerare, då allt fler saker innhåller någon form av dator. Utan att ha närmare koll på det, så gissar jag på att även om t.ex. språken man använder blir enklare att använda så blir väl programmen också allt mer avanceade på så vis att de förväntas kunna göra mer?
Citera
2021-02-19, 17:46
Medlem
duden83s avatar
Alltid lika lustigt när folk utan utbildning klagar i Sverige.
De inser inte ens att Sverige är de lågutbildades förlovade land.
Testa åk till USA eller vilket land som helst utanför norden och jämför vad en person i butik och en utbildad människa tjänar...Där kan vi snacka enorma skillnader.

Ni inser inte ens hur bra ni har det..
(Med det sagt hade jag aldrig velat jobba i butik. Har gjort det när jag var ung. Fy fan vad långtråkigt..)
Citera
2021-02-19, 17:57
Medlem
Hade en rad "grovjobb" när jag var yngre, främst lagerjobb men även annat. Idag jobbar jag som programmerare och har aldrig kommit i närheten av den stress jag upplever idag inom något annat yrke. Hade det inte varit såpass bra betalt hade jag gärna jobbat på lager igen. Så skönt att få komma hem och kunna släppa jobbet.

Att programmerare sitter och latar sig på något kontor stämmer i regel inte. Däremot dricker vi väldigt stora mängder kaffe, vilket är nice.
Citera
2021-02-19, 18:09
Medlem
Trådstarten är rätt talande för någon som är dum i huvudet. Det är ju inte så konstigt.

Att lära sig programmera bra kan inte alla göra, det är inte enkelt men visst, när man väl lärt sig är det rätt enkelt (emellanåt).
Citera
2021-02-19, 18:33
Avstängd
53280s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SittFint
Beror ju på vad du menar med "lära sig". Det är en sak att kunna implementera enklare algoritmer och en helt annan att vara produktiv i riktiga projekt. Om du aldrig pysslat med programmering tidigare ska du vara ett riktigt geni för att bli produktiv på riktigt på så kort tid.

Jag programmera inte så mycket längre. Men att lära ett enklare programmerings språk som Microsoft basic som fanns i C64 var inte så svårt. Visst kanske inte jämföras med moderna språk som vi har idag.

Men visst skall man starta ifrån i början kan det vara tufft.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in