Citat:
Men du behöver inte en femårig universitetsutbildning för att kunna programmera i dagens teknik. Det krävdes för 40 år sedan när vi programmerade analoga kretsar (vilket de flesta nutida "programmerare" inte vet vad det är). Idag kan du sätta upp t.e.x en API på max en timme. Ett klart tecken på att det inte behövs en ingenjörsutbildning för ett arbete är när arbetet finns som en 1 årig yrkesutbildning på YH eller komvux.
Det var tider när man satt och behövde använda lite tankekraft till riktiga AND, OR, XOR-grindar. Och vanliga variabler var olika reläer.
Det var tider när man satt och behövde använda lite tankekraft till riktiga AND, OR, XOR-grindar. Och vanliga variabler var olika reläer.
Alltså för de andra i tråden kanske ditt snack verkar imponerande men som programmerare sedan över 20 år så ser jag att du inte vet vad fan du snackar om. Det vet nog du också, eller hur?
Jag tjänar bra för att jag är produktiv, min kompetens och intelligens (för yrket) är ovanlig och min erfarenhet är bred och djup.
Det svåra med programmering är samma sak som det som är svårt för en mekanisk hantverkare. Det är svårt att göra rätt. Lösa rätt problem på rätt sätt till rätt kvalitet och rätt tid. Det är väldigt svårt. Orsaken till att jag vet att det är svårt? För att nästan ingen klarar av det så det måste vara svårt.
Jag hör på dig att du försöker slänga dig med termer och liksom verka erfaren. Du har säkert jobbat som programmerare i något enklare i något skede men nu skulle jag gissa på att det antingen var länge sedan eller att du egentligen mest sitter som operations eller är något slags mellanchef. Men du är nog lite äldre. Kanske 40-50. Men duktig programmerare har du aldrig varit, min vän.