Citat:
Ursprungligen postat av
Enoch.Thulin
Jag får hänvisa till länken i mitt inlägg, avseende vem som är
riktiga programmerare.
Men jag håller med om att den manager-klass som växt fram mest är destruktiv. Nu vet jag att jag tillhör "den gamla skolan", men för mig är en bra chef någon som kan
mer än du själv inom det område man jobbar inom.
Man kan förledas att tro att det är den organisationstyp du beskriver, med div "projektledare" & Latte-hipsters, som ligger bakom tech-framgångarna. Men i verkligheten är precis tvärt om. Det är att den tekniska utvecklingen är så revolutionerande & "disruptive" att den skapar tillräcklig vinst för att finansiera flera organisatoriska lager av oduglingar som parasiterar på dom som verkligen kan något.
En lång kall vinter med ihållande strömavbrott så kommer dom att dö som flugor. Och detta är en bra grej.
Det här är sådant skitsnack det med. Fan är det med det här ämnet och folk som sover när de skriver?
Jag har jobbat med många full-stack- och frontendutvecklare och de har överlag ett annat sätt. Det är mer artistiska och är duktigare på ytan än många andra är. De är hipsters (i en mening som jag menar som positiv, inte som ett skällsord) i högre utsträckning än vi andra men de är fan inte dåliga. Tvärtom!
Och det är _visst_ i hög grad där bra ideer skapas. Vanliga fyrkantiga Ericsson-tekniker skapar inte ett jävla dugg. De skapar djupt tekniska produkter som deras tretton kompisar får bånge av men som ingen vanlig människa vill köpa. Jämför med Apple-produkter. Ingen behöver gilla någonting med det bolaget men du kan inte säga att de inte ligger före alla andra när det gäller form, funktion, etik och annat. Det är naturligtvis precis lika mycket teknik bakom där men också sådant som en massa skitnödiga Machos kallar för hipsterier.
Jag har jobbat i flera olika brancher i flera olika programmeringsspråk och med olika nivå (front, back, etc.) Folket i yrket återspeglar folk i stort så det finns machon som du, små-lögnare som den tidigare jeppen, fejkare som lyckas snacka sig till lön de inte förtjänar, etc, allt det där vanliga.