2021-02-21, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Men du behöver inte en femårig universitetsutbildning för att kunna programmera i dagens teknik. Det krävdes för 40 år sedan när vi programmerade analoga kretsar (vilket de flesta nutida "programmerare" inte vet vad det är). Idag kan du sätta upp t.e.x en API på max en timme. Ett klart tecken på att det inte behövs en ingenjörsutbildning för ett arbete är när arbetet finns som en 1 årig yrkesutbildning på YH eller komvux.

Det var tider när man satt och behövde använda lite tankekraft till riktiga AND, OR, XOR-grindar. Och vanliga variabler var olika reläer.

Alltså för de andra i tråden kanske ditt snack verkar imponerande men som programmerare sedan över 20 år så ser jag att du inte vet vad fan du snackar om. Det vet nog du också, eller hur?

Jag tjänar bra för att jag är produktiv, min kompetens och intelligens (för yrket) är ovanlig och min erfarenhet är bred och djup.

Det svåra med programmering är samma sak som det som är svårt för en mekanisk hantverkare. Det är svårt att göra rätt. Lösa rätt problem på rätt sätt till rätt kvalitet och rätt tid. Det är väldigt svårt. Orsaken till att jag vet att det är svårt? För att nästan ingen klarar av det så det måste vara svårt.

Jag hör på dig att du försöker slänga dig med termer och liksom verka erfaren. Du har säkert jobbat som programmerare i något enklare i något skede men nu skulle jag gissa på att det antingen var länge sedan eller att du egentligen mest sitter som operations eller är något slags mellanchef. Men du är nog lite äldre. Kanske 40-50. Men duktig programmerare har du aldrig varit, min vän.
Citera
2021-02-21, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Peyotedude
Knappast, att stå i butik är att vara understimmulerad och överstimmulerad på samma gång. Hjärnan krymper för du får ingen intresaant info samtidigt som du ska vara på och smilande. Det enda man kan rimligtcis kan fördriva tiden med i butik är att knappra piller. En programerare kan lyssna på musik, podcasts etc.

Nej han har helt rätt. Man kommer hem helt bränd i skallen av att ha fattat för många beslut, gått på djupet i för många håriga "dilemman" eller liksom avvägningar och helt enkelt använt sin hjärna så att den är slut. Men inte kroppen. Kroppen önskar att något annat ska hända så det blir förmodligen ingen sömn för att du är rastlös. Men helt slut i huvudet. Det är som att sitta och skriva C-uppsats i en tentasal varje dag.
Citera
2021-02-21, 21:00
Medlem
calmsolutions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiber-Twist
Fast det är osannolikt att man hade kunnat använda en standardprocessor för APZ i AXE, det
behövdes en processor som kunde köra ett realtidssystem med väldigt hög tillgänglighet.
Det fanns inte någon kommersiell produkt på den tiden som kunde klara det.

Även om APZ numera emuleras i en standardprocessor från Intel så används den fortfarande som
styrsystem i telefoni.

Man får jämföra APZ med NASA's utveckling av AGC (Apollo Guidence Computer ) tillsammans med MIT och Rayethon.
En

Så kan det vara, men vad har det med ämnet att göra?

Vad jag med mitt inlägg vill belysa är att detta faktiskt är ett exempel som kan stödja TS teori, det finns hela grupperingar och organisationer hos våra företag som egentligen inte levererar något värde men samtidigt lyfter hög lön.

Ericssons situation här är ett tydligt exempel på detta.
Citera
2021-02-21, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kroull
Jag menar att det de senaste 20 åren inte ens har varit i närheten av brist på it-folk i Sverige.

Det inser man lätt genom att studera utvecklingen av timtaxorna:
  • För 20 år sedan var timtaxan för en it-konsult den dubbla jämfört med en revisor.
  • Nu för tiden är timtaxan för en revisor den dubbla jämfört med en en it-konsult.

Det handlar mer om att kroppskonsulter redan är mättat. De är inte bättre än att de redan nått sitt takpris. Även personer annonserade som seniorkonsulter är... inte särskilt bra.

Jag vet _ingenting_ om revisorsyrket dock.
Citera
2021-02-21, 21:23
Medlem
Jthunderas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shishio
Inte så häftigt när de bara får behålla typ 800k sek per år efter skatt. En genomsnittlig 22 årig utvecklare tjänar mer i USA.

Nej, så är det inte.

Hur går det med lappen? Får du inte låna mammas skrivare?
Citera
2021-02-21, 22:30
Medlem
ReasoningIsTheKeys avatar
Jag är själv programmerare och har jobbat som det i över 10+ år. Började programmera när jag var i tonåren och har programmerat i mer än 25+ år.

Det är ju en väldigt svår och lång utbildning. Är själv dataingenjör. Det är inte alla som klara att ta sig igenom den utbildningen. Det är väldigt mycket matematik, osv.

Men sen tar det tid att bli duktig. Vissa hävdar att du kan lära dig det på några månader vilket givetvis inte är sant. Det tar flera år att bli riktigt bra då området är så pass stort.

Sen jobbar ju programmerare ofta med automatisering inom industri, vilket jag själv jobbar med. Detta ökar ju produktionen avsevärt och produktiviteten.

Det korta svaret är väl att det finns för få programmerare i förhållande till efterfrågan, samt att de kan effektivisera en verksamhet avsevärt så att produktionen blir effektivare och därmed drar in mer pengar.
Citera
2021-02-21, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av divineparadiso
Men du är nog lite äldre. Kanske 40-50. Men duktig programmerare har du aldrig varit, min vän.

Killen håller på och dillar om grindnät och reläer och du gissar på 40-50år? 60-70 är nog mer riktigt.
Citera
2021-02-21, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Om dom sitter på fik och "byter flikar i webbläsaren" så är det nog inga programmerare.
Har du inte sett söderkisen med latte i skägget sitta och pilla med html på sin macbook?

Vi har ganska länge haft en marknad där alla som kan något om kod gör bäst nytta genom att skriva kod, eller åtminstone driva vad som ska byggas. Det gör att de som blir kvar till andra sysslor - inklusive rekryterare eller chefer - inte kan kod alls. För någon som inte har en aning om vad den tittar på är det ingen direkt skillnad på HTML eller assembler - de bestämmer sig för att de tittar på kod, och att de inte förstår kod. Prova tex att visa dem en JSON-fil, alltså ett format vars grundläggande syfte var just att vara "human readable". De kommer kalla det kod och inte fatta vad det står i koden.

Därför finns det folk som sitter och pillar i webläsaren, kallar sig programmerare, och har markant bättre lön än kassörskor på ICA.
Citera
2021-02-22, 00:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av calmsolution
Så kan det vara, men vad har det med ämnet att göra?

Vad jag med mitt inlägg vill belysa är att detta faktiskt är ett exempel som kan stödja TS teori, det finns hela grupperingar och organisationer hos våra företag som egentligen inte levererar något värde men samtidigt lyfter hög lön.

Ericssons situation här är ett tydligt exempel på detta.

Kan du klargöra mera vad du menar med Ericssons situation ?
Citera
2021-02-22, 02:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jthundera
Nej, så är det inte.

Hur går det med lappen? Får du inte låna mammas skrivare?

Tack för påminnelsen, du har PM nu!
Citera
2021-02-22, 07:43
Medlem
Cameltotems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HeyWired
För ca. två år sedan på den byrå som jag arbetade på anställdes juniorer med 35K i ingångslön. Standard tror jag är 32K men de höjde lönen en aning med motiveringen att folk skulle stanna längre. Merparten stack efter ungefär ett år och jag kan bara gissa att de blev lockade med en (i sammanhanget) rejält högre lön. Men för att besvara din fråga: jag hade bett om 45K och inte nöjt mig med en krona under 42K.

Pratar vi utanför Stockholm då? Hade varit supernöjd med över 40, nä får fan ta och söka nytt.
Citera
2021-02-22, 09:02
Medlem
Jthunderas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shishio
Tack för påminnelsen, du har PM nu!

Varför skickar du det i PM? Vilket skitigt fönster. Tvättar inte mamma dem? Ser ut som en deppig misär i Rågsved. Kina ser jag inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in