2021-02-22, 09:40
Medlem
Det är nördarnas revansch nu. Samma personer som nördat vid datorn sen 10 års ålder har VD-löner och SÄKERT investerat i massa kryptovalutor också.
Citera
2021-02-22, 10:09
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LarryLarry
Har du inte sett söderkisen med latte i skägget sitta och pilla med html på sin macbook?

Vi har ganska länge haft en marknad där alla som kan något om kod gör bäst nytta genom att skriva kod, eller åtminstone driva vad som ska byggas. Det gör att de som blir kvar till andra sysslor - inklusive rekryterare eller chefer - inte kan kod alls. För någon som inte har en aning om vad den tittar på är det ingen direkt skillnad på HTML eller assembler - de bestämmer sig för att de tittar på kod, och att de inte förstår kod. Prova tex att visa dem en JSON-fil, alltså ett format vars grundläggande syfte var just att vara "human readable". De kommer kalla det kod och inte fatta vad det står i koden.

Därför finns det folk som sitter och pillar i webläsaren, kallar sig programmerare, och har markant bättre lön än kassörskor på ICA.
Jag får hänvisa till länken i mitt inlägg, avseende vem som är riktiga programmerare.

Men jag håller med om att den manager-klass som växt fram mest är destruktiv. Nu vet jag att jag tillhör "den gamla skolan", men för mig är en bra chef någon som kan mer än du själv inom det område man jobbar inom.

Man kan förledas att tro att det är den organisationstyp du beskriver, med div "projektledare" & Latte-hipsters, som ligger bakom tech-framgångarna. Men i verkligheten är precis tvärt om. Det är att den tekniska utvecklingen är så revolutionerande & "disruptive" att den skapar tillräcklig vinst för att finansiera flera organisatoriska lager av oduglingar som parasiterar på dom som verkligen kan något.

En lång kall vinter med ihållande strömavbrott så kommer dom att dö som flugor. Och detta är en bra grej.
Citera
2021-02-22, 10:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReasoningIsTheKey
Jag är själv programmerare och har jobbat som det i över 10+ år. Började programmera när jag var i tonåren och har programmerat i mer än 25+ år.

Det är ju en väldigt svår och lång utbildning. Är själv dataingenjör. Det är inte alla som klara att ta sig igenom den utbildningen. Det är väldigt mycket matematik, osv.

Men sen tar det tid att bli duktig. Vissa hävdar att du kan lära dig det på några månader vilket givetvis inte är sant. Det tar flera år att bli riktigt bra då området är så pass stort.

Sen jobbar ju programmerare ofta med automatisering inom industri, vilket jag själv jobbar med. Detta ökar ju produktionen avsevärt och produktiviteten.

Det korta svaret är väl att det finns för få programmerare i förhållande till efterfrågan, samt att de kan effektivisera en verksamhet avsevärt så att produktionen blir effektivare och därmed drar in mer pengar.

Driver du eget företag och är kvar i Sverige eller ännu värre, arbetar du som anställd på något vanligt konsult bolag i Sverige? Med din kompetens borde du lätt kunna klara av intervjuerna på något FAANG företag och få en rejäl lön (dvs, om du frågar om att bli omplacerad i något land utanför EU). Jag har träffat flera geniala människor (rent IQ mässigt iaf) som arbetar på tråkiga statliga tjänster i Sverige som utvecklare och har en max lön på 45k före skatt efter 20+ år i yrket, fy fan vad deppigt. Kör gammal Toyota och bor i radhus. Varför vill man leva så när man kan arbeta i USA/Asien och dra in 5-10x mer genom framförallt att man får obligationer som pushar upp lönen rejält, vilket INGET företag i Sverige erbjuder i princip, och även om det skulle erbjudas hade det ändå blivit sönderskattad. IT-företagen i Sverige erbjuder för fan inte ens gratis lunch!
Citera
2021-02-22, 11:28
Medlem
CassandraCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av galenpann4n
känns inte riktigt rättvist att veta att när jag sliter i butiken så sitter det nån lat jäkel och sipprar kaffe och byter flikar i webbläsaren och tjänar minst det dubbla?

hur kan det vara så stora löneskillnader och varför tjänar programmerare så mycket mer? ...

korkad fråga, jag kan ta ditt jobb i butiken och göra ett bra jobb redan idag utan att ha någon som helst erfarenhet av butiksarbete men lycka till att ta ett programmeringsuppdrag utan erfarenhet

programmering är svårt.
Citera
2021-02-22, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Jag får hänvisa till länken i mitt inlägg, avseende vem som är riktiga programmerare.

Men jag håller med om att den manager-klass som växt fram mest är destruktiv. Nu vet jag att jag tillhör "den gamla skolan", men för mig är en bra chef någon som kan mer än du själv inom det område man jobbar inom.

Man kan förledas att tro att det är den organisationstyp du beskriver, med div "projektledare" & Latte-hipsters, som ligger bakom tech-framgångarna. Men i verkligheten är precis tvärt om. Det är att den tekniska utvecklingen är så revolutionerande & "disruptive" att den skapar tillräcklig vinst för att finansiera flera organisatoriska lager av oduglingar som parasiterar på dom som verkligen kan något.

En lång kall vinter med ihållande strömavbrott så kommer dom att dö som flugor. Och detta är en bra grej.

Det här är sådant skitsnack det med. Fan är det med det här ämnet och folk som sover när de skriver?

Jag har jobbat med många full-stack- och frontendutvecklare och de har överlag ett annat sätt. Det är mer artistiska och är duktigare på ytan än många andra är. De är hipsters (i en mening som jag menar som positiv, inte som ett skällsord) i högre utsträckning än vi andra men de är fan inte dåliga. Tvärtom!

Och det är _visst_ i hög grad där bra ideer skapas. Vanliga fyrkantiga Ericsson-tekniker skapar inte ett jävla dugg. De skapar djupt tekniska produkter som deras tretton kompisar får bånge av men som ingen vanlig människa vill köpa. Jämför med Apple-produkter. Ingen behöver gilla någonting med det bolaget men du kan inte säga att de inte ligger före alla andra när det gäller form, funktion, etik och annat. Det är naturligtvis precis lika mycket teknik bakom där men också sådant som en massa skitnödiga Machos kallar för hipsterier.

Jag har jobbat i flera olika brancher i flera olika programmeringsspråk och med olika nivå (front, back, etc.) Folket i yrket återspeglar folk i stort så det finns machon som du, små-lögnare som den tidigare jeppen, fejkare som lyckas snacka sig till lön de inte förtjänar, etc, allt det där vanliga.
Citera
2021-02-22, 13:25
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av divineparadiso
Det här är sådant skitsnack det med. Fan är det med det här ämnet och folk som sover när de skriver?

Jag har jobbat med många full-stack- och frontendutvecklare och de har överlag ett annat sätt. Det är mer artistiska och är duktigare på ytan än många andra är. De är hipsters (i en mening som jag menar som positiv, inte som ett skällsord) i högre utsträckning än vi andra men de är fan inte dåliga. Tvärtom!

Och det är _visst_ i hög grad där bra ideer skapas. Vanliga fyrkantiga Ericsson-tekniker skapar inte ett jävla dugg. De skapar djupt tekniska produkter som deras tretton kompisar får bånge av men som ingen vanlig människa vill köpa. Jämför med Apple-produkter. Ingen behöver gilla någonting med det bolaget men du kan inte säga att de inte ligger före alla andra när det gäller form, funktion, etik och annat. Det är naturligtvis precis lika mycket teknik bakom där men också sådant som en massa skitnödiga Machos kallar för hipsterier.

Jag har jobbat i flera olika brancher i flera olika programmeringsspråk och med olika nivå (front, back, etc.) Folket i yrket återspeglar folk i stort så det finns machon som du, små-lögnare som den tidigare jeppen, fejkare som lyckas snacka sig till lön de inte förtjänar, etc, allt det där vanliga.
Jag tror du missuppfattar mig lite. En bra GUI-designer är naturligtvis värdefull & det är en bra receptionist också. Min kritik består mest i att det finns en ökande del "projektledare" & mellanchefer som enbart är tärande & vars existens mest motiveras av att man egentligen inte riktigt vet varför man är framgångsrik. Detta har gjorts möjligt av de höga marginalerna inom industrin.

Det liknar mycket situationen inom offentlig sektor där mellancheferna blir allt fler & i många fall saknar kunskap om själva kärnverksamheten. I offentlig sektor möjliggörs detta av att intäkterna är oberoende av prestationen. Inom tech-sektorn har det, ett tag, möjliggjorts av de höga intäkterna & tillgången på investeringskapital. Detta kommer givetvis inte att hålla i sig.

Jag har själv jobbat åt Apple i ett par omgångar & inte fan sitter alla & lyssnar på valsång & är "kreativa". Tvärtom, där råder en jävligt hård produktivitetsjakt & levererar du inte åker du ut på dagen. Vilket man hörde om hela tiden.

Visst behövs visionärer som Jony Ive & Steve Jobs. Men det behövs inte så många i en organisation. Tvärtom skulle det bli kaos om det fanns mer än ett fåtal. Jag skulle vilja påstå att det var supernörden Avie Tevanian som räddade Apple.

ps.
Web-programmering är ingen riktig programmering.
Citera
2021-02-22, 13:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Jag tror du missuppfattar mig lite. En bra GUI-designer är naturligtvis värdefull & det är en bra receptionist också. Min kritik består mest i att det finns en ökande del "projektledare" & mellanchefer som enbart är tärande & vars existens mest motiveras av att man egentligen inte riktigt vet varför man är framgångsrik. Detta har gjorts möjligt av de höga marginalerna inom industrin.

Det liknar mycket situationen inom offentlig sektor där mellancheferna blir allt fler & i många fall saknar kunskap om själva kärnverksamheten. I offentlig sektor möjliggörs detta av att intäkterna är oberoende av prestationen. Inom tech-sektorn har det, ett tag, möjliggjorts av de höga intäkterna & tillgången på investeringskapital. Detta kommer givetvis inte att hålla i sig.

Jag har själv jobbat åt Apple i ett par omgångar & inte fan sitter alla & lyssnar på valsång & är "kreativa". Tvärtom, där råder en jävligt hård produktivitetsjakt & levererar du inte åker du ut på dagen. Vilket man hörde om hela tiden.

Visst behövs visionärer som Jony Ive & Steve Jobs. Men det behövs inte så många i en organisation. Tvärtom skulle det bli kaos om det fanns mer än ett fåtal. Jag skulle vilja påstå att det var supernörden Avie Tevanian som räddade Apple.

ps.
Web-programmering är ingen riktig programmering.

Ok, jag backar för att jag missförstod dig

Jag kan hålla med om att det finns på tok för mycket overhead i form av låtsastjänster och liknande.

Jag skrev som jag gjorde sen om Apple för att det namnet lätt river ned en massa antipati av negativa Apple-fanbois (alltså de som menar på att Apple är jävulen.) Vet mycket väl att de jobbar stenhårt och kör Apple only sedan över 15 år.

Jag har själv en (hel) del fördomar om JavaScript-träskets extrema enterprisighet - fan värre än när jag skrev J2EE-kod i början av 2000-talet... och vi hatade det. Folk i frontend verkar älska alla sina pakethanterare, transpilatorer och byggverktyg. Men aja, smaken är som det där kluvna.
Citera
2021-02-22, 14:23
Medlem
Programmering är framtiden, ämnet finns ju till och med i grundskolan nuförtiden.
Citera
2021-02-22, 14:58
Medlem
De gör något svårt och får det att verka enkelt. De förtjänar nog sina löner ts.
Citera
2021-02-23, 01:29
Medlem
Kroulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av divineparadiso
Det handlar mer om att kroppskonsulter redan är mättat. De är inte bättre än att de redan nått sitt takpris. Även personer annonserade som seniorkonsulter är... inte särskilt bra.

Jag vet _ingenting_ om revisorsyrket dock.

Skillnaden mellan IT- och revisorsbranschen är att man har öst på med indier i IT-branschen. Massvis med indier.

Skillnaden är mellan Sveriges sämsta skrå, och ett av de bästa.

Till saken hör att indierna inte betalar skatt i Sverige, att deras traktamente ingår i "lönen", samt att de inte konsumerar något i Sverige förutom ris. Curry har de med sig från Indien. Inte ens dasspapper förbrukar de...
Citera
2021-02-23, 01:38
Medlem
Kroulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NiV3Rt
Vad jag vet har det varit tal om iaf sedan 90-talet om hur programmering kommer att bli enklare och att man inte kommer behöva kunna koda i framtiden. Visst har det blivit enklare att ådstakomma många saker så som att få upp en enklare hemsida men samtidigt har kraven ökat i takt med det.
Jag ser själv inom det område jag jobbar att fler och fler inte hänger med riktigt när systemen blir allt mer komplexa. Det som för 10 år sedan sågs som ett sista bossen projekt är idag standard.

Software 2 0 löser detta också...

Andrej Karpathy:

https://www.youtube.com/watch?v=y57wwucbXR8

Eller...

Chris Lattner:

https://www.youtube.com/watch?v=orY5aLMDU-I

Björne Stroustrup:

https://www.youtube.com/watch?v=fjIhFzTUB9I
Citera
2021-02-23, 04:18
Medlem
Vill bara påpeka att universitetsutbildning för att bli en duktig programmerare är så överskattat. Plus att du skuldsätter dig så mycket i onödan.

Man kan bli programmerare genom att kolla online-tutorials hemifrån idag. Man behöver inte ha en gammal dammig professor som står framför en griffeltavla som förklarar vad som står i boken/slidesen. Kanske inte låter lika prestigefullt, men i verkligheten är ju skillsen i sig det viktiga.

Sen är ju ett genuint-dataintresse ett stort plus om inte nödvändigt t. o. m. .

En sak till, företag/rekryterare som bara anställer folk med universitetsexamen trots hur skillade dom ansökande är, förstår sig inte på data, att bara för att man har suttit framför en skolbänk, är man per automatik inte den bästa programmeraren.
Senast redigerad av Mr.Klister93 2021-02-23 kl. 04:24.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in