Flashback bygger pepparkakshus!
2021-02-19, 22:35
Medlem
yournotlikemes avatar
Haha vänta nu, du SLITER i en butik? Hur kan du ens JÄMFÖRA dig med någon som har för det första pluggat 1-3 år och lärt sig bygga något av en ofta väldigt komplicerad och totalt felfri kod som krävs både genuin IQ och en kreativitet samt en noggrannhet för att bemästra.

Jag menar programmerare kan samtidigt jobba var som helst i världen då det är samma språk och KAN inte ersättas av maskiner eftersom det hela tiden kommer nya kodspråk också. Väldigt få som bemästrar och klarar av och har tålamodet att faktiskt programmera åt företag. Därav kan de kräva en bra lön och samtidigt byta och klättra väldigt enkelt då de alltid är eftertraktade.

Får man fråga vad för butik du SLITER så i? Mitt butiksjobb jag hade vid 18 inom detaljhandel i två år var det tråkigaste och mest meningslösa jag gjort någonsin.
Citera
2021-02-19, 22:41
Medlem
Gavins-Friends avatar
Har en polare som är det som tjänar sjukt bra. Skrev 0,1 på högskoleprovet och tjänar nog bättre än många som skrev över 1,0.

Tror han fick byta nummer för han blev nedringd med jobberbjudanden. Jag tycker det låter astråkigt men funderat på utbildning enbart pga. lönen.
Citera
2021-02-19, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cameltotem
Tjänar 32000 som utvecklare efter 3 år snart.

Så nä i helvete att vi alla tjänar bra.

Byt jobb och ta i från tårna när de frågar efter löneanspråk. Din lön är urusel för att vara utvecklare.
Citera
2021-02-19, 22:51
Medlem
KillenArCPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 53280
Jag programmera inte så mycket längre. Men att lära ett enklare programmerings språk som Microsoft basic som fanns i C64 var inte så svårt. Visst kanske inte jämföras med moderna språk som vi har idag.

Men visst skall man starta ifrån i början kan det vara tufft.
Det har hänt en del sen dess ...
Citera
2021-02-19, 23:20
Medlem
Jag håller med att i Sverige har butiksanställda ovanligt höga löner jämfört med programmerare.
IT-löner är ovanligt låga i Sverige vill jag påstå. Speciellt om man ser till levnadsstandard.
Lönerna för IT tycker jag också har stått rätt still sista 20 åren jämfört med hantverkare till exempel.

Här är en artikel som jämför löner :
Average Software Developer Salaries: Rates Comparison by Country

Här på twitter diskuterar Tess också varför är löneskillnaderna så stora för duktiga utvecklare. (Hon är mycket duktig speciellt på ML debugging)

Själv har jag hört anekdoter från duktiga utvecklare i Baltiska stater som erbjudits jobba och bo i Stockholm; men när de insett vad de kommer tjäna efter skatt och vad bostäderna kostar så föredrar de att fortsätta jobba på distans. Samma sak med indiska utvecklare. När man äter lunch med dom och pratar om vardagen här i Stockholm och förstår att de har villa hemmafru och tre tjänare hemma i Indien. Så flytta till Norge eller Ungern verkar ju vara rätt val. Så svårt att lära sig deras språk bara :-)
Citera
2021-02-19, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cameltotem
Tjänar 32000 som utvecklare efter 3 år snart.

Så nä i helvete att vi alla tjänar bra.
Utbildning och var i Sverige?

Gick från 30 till 33 nu efter 9 månader.
Citera
2021-02-19, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av galenpann4n
känns inte riktigt rättvist att veta att när jag sliter i butiken så sitter det nån lat jäkel och sipprar kaffe och byter flikar i webbläsaren och tjänar minst det dubbla?

hur kan det vara så stora löneskillnader och varför tjänar programmerare så mycket mer? ...

Mansdominerad bransch
Internationell bransch
Skalbara uppfinningar
Man kan spara sitt företag flera miljoner kronor ganska enkelt med något effektiviserande
Bolaget får mera proprietary tech
Citera
2021-02-19, 23:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av galenpann4n
känns inte riktigt rättvist att veta att när jag sliter i butiken så sitter det nån lat jäkel och sipprar kaffe och byter flikar i webbläsaren och tjänar minst det dubbla?

hur kan det vara så stora löneskillnader och varför tjänar programmerare så mycket mer? ...

”Byter flikar” - den kommentaren gör att du förtjänar högre lön!
Citera
2021-02-20, 00:39
Medlem
Anktalares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jackdawcrest
Nu är det skillnad på programmering och programmering. Det krävs inte direkt något geni för att bygga sidor med Wordpress.

Tror det kommer bli lite som tekniker i industrin, där teknikern är en light-variant av ingenjören.

Det är skillnad på Wordpress och Wordpress också, finns ju gigantiska siter som är byggda i det.

Jobbar också som programmerare, jag sitter väl 50% och tittar på Youtube eller nått på jobbet, tjänar bra och känner ingen stress.
Citera
2021-02-20, 01:28
Medlem
duden83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Men du behöver inte en femårig universitetsutbildning för att kunna programmera i dagens teknik. Det krävdes för 40 år sedan när vi programmerade analoga kretsar (vilket de flesta nutida "programmerare" inte vet vad det är). Idag kan du sätta upp t.e.x en API på max en timme. Ett klart tecken på att det inte behövs en ingenjörsutbildning för ett arbete är när arbetet finns som en 1 årig yrkesutbildning på YH eller komvux.

Det var tider när man satt och behövde använda lite tankekraft till riktiga AND, OR, XOR-grindar. Och vanliga variabler var olika reläer.

Må så vara att saker blir lättare med tiden. Men det är ändå hur du än vänder och vrider på det en bra jävla lång väg i svårighetsgrad från vad en som sitter i kassan på ICA gör på dagarna.

Men till viss del håller jag ändå med.
Känns som programmerare tjänar mer än de förtjänar om man jämför med andra tekniska yrken.
Blir ju lite löjligt när en programmerare (som kanske bara pluggat ett år som du säger) tjänar mer än en mekanikingenjör som pluggat 5 år.
Och det är min uppfattning att det är så.
Citera
2021-02-20, 01:46
Medlem
Jag jobbar med ASIC-design, jag vinner.
Citera
2021-02-20, 01:51
Medlem
De flesta programmerna jag har stött på är synnerligen trögfattade och förstår ingenting när det kommer till vad det faktiska behovet är. Gör bara exakt vad som sägs till dom och tänker inte längre än näsan räcker. Inte riktigt så tröga som indier men nära därpå.

Att de får betalt när de nästintill begår tjänstefel dagligen är för mig ett under.

Sällan har jag skådat någon så intelligent yrkesgrupp men samtidigt så oerhört korkade.

Jag är själv programmerare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in