2021-02-19, 21:57
Medlem
LenaPauls avatar
Dem har inte speciellt höga löner

sen vissa dagar måste dem göra mer saker än byta flikar i web läsaren, så det är ingenting att vara avundsjuk på
Citera
2021-02-19, 21:57
Medlem
Sandtags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xpqr12345
Nej, gemene man utbildar sig inte inom IT. Visst, de flesta kan skriva enkla, standardbetonade, dokument i en ordbehandlare, men många slutar där och med att kunna fylla i diverse formulär på internet.
Det beror väl på, i min mening så ryms inom begreppet "programmerare"; personer med KY-utbildning i någon enskilt språk, civilingenjörer, datavetare, systemvetare, självlärda, osv. Min uppfattning är att de "enklare" utbildningarna ses som ett snabbspår till jobb f.n., men det är inte underbyggt av någon statistik utan snarare vad man hör att bekantas barn och dyl. utbildar sig till.

Det är säkert riktigt vad du påstår dock, att efterfrågan för kvalificerade programmerare kommer att vara fortsatt hög. Jag syftade snarare på de som utan utb, KY-utb, någon skum kandidat - kan gå in på löner över medianen. Förmodligen ersätts de senare med AI, kineser och indier - styrda av de förra.
Citera
2021-02-19, 22:00
Medlem
Cameltotems avatar
Tjänar 32000 som utvecklare efter 3 år snart.

Så nä i helvete att vi alla tjänar bra.
Citera
2021-02-19, 22:00
Medlem
SittFints avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 53280
Jag programmera inte så mycket längre. Men att lära ett enklare programmerings språk som Microsoft basic som fanns i C64 var inte så svårt. Visst kanske inte jämföras med moderna språk som vi har idag.

Men visst skall man starta ifrån i början kan det vara tufft.
Då kan de oftast inte ett skit om debugging, best practices, versionshantering

Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Något som en del av världens rikaste personer gjorde på kanske 3 veckor i mammas källare. Vi som verkligen har växt upp med datortekniken (eller ja, jag var väl långt in på vuxenstadiet) har suttit och lärt oss språken självmant. En del av oss har fått nöjet och äran att kunna lära oss riktig programmering. Det var väl inte förrän på 90-talet man började knacka C,C++, VB och så smått Python när den kom som en symbios med Unix/Linux. Då hade man redan hållit på med riktig programmering i 20 år.

Så jo, du kan lära dig ett språk som Python på en månad och vara väldigt produktiv med det. Du kan även lära dig C,C++,C# på några månader och vara produktiv också, men det tar lite längre tid då det inte är så vanligt med moduler där. Du kan även få en fullständigt produktion genom att programmera i Python för att sedan konvertera koden till C++ och få samma prestanda som C++ på en mycket kortare tidsram.

Det krävs inte så stora kunskaper eller förmågor att sitta och vända på flikar till kaffet. Du behöver inte ens vara skrivkunnig (annat var det när vi programmerade på papper!).
Vet inte riktigt vilken värld du lever i, men den kod som sådana personer producerar hade jag normalt aldrig driftsatt. Koden är helt enkelt för dålig. Oftast är dessa bara en belastning, och att anställa dem ses som en långsiktig investering.
Citera
2021-02-19, 22:06
Medlem
mtmmtms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Det. beror lite på vad du menar med "programerare" ser en tendens som varit under ganska många år att mycket av kodknackandet sker i indien bangladesh eller av juniora konsulter, och vad jag ser av de timarvoderna lär de inte tjäna många kr.
Däremot om du kan utvecka programvara och har förståelse för algoritmer etc. så kan du tjäna pengar och fortsätta med det.
Börjar bli kört för de so för kunde blända en chef med att skriva ett par rader i C++ eller sätta ihop en hemsida.

Jag har ju programmerat allt från FPGA till hemsidor. Har också fått min beskärda del av indiska konsulter. Just dessa gjorde detta för att försörja sig (inte fel i sig). Resultatet blev tyvärr inte så bra. Har dock träffat på flera duktiga Indiska utvecklare efter detta.
Jag håller med dig angående att juniora utvecklare inte tillför så mycket värde (de blir inte så attraktiva).
Har också jobbat med juniorer (som tagit en 3-månaderskurs). Det slutar ju alltid i katastrof.
Den höga efterfrågan på kompetenta utvecklare är svår att mätta.
Citera
2021-02-19, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hash
Du har helt rätt.
Själv jobbar jag inom EDI som systemutvecklare, vi skriker efter folk men det är mycket svårt att hitta folk med rätt kompetens och det tycks bara bli värre och värre.
Mitt företag har börjat ta in folk som är färdigutbildade från universitetet och ger dom en extra utbildning ca 1-2 år beroende på person. Dom får lön under utbilningen, dock inte lika hög som vi andra utvecklare har.

Trots att alla har någon form av IT-utbildning, så får vi börja med att lära de flesta grundläggande kommunikationsprotokoll, t ex FTP, SFTP och HTTP osv....
Kan förstå att man inte har koll på AS2, JMS och OFTP2 osv....

På detta kommer massa programmeringsspråk, ju fler du kan desto bättre.

Men startsträckan är lång idag för nyutexade från universitetet.
Bör väl räcka att personen som skriver abstraktionslagret har detaljkunskaper om protokollen?
Citera
2021-02-19, 22:19
Medlem
mtmmtms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hash
Du har helt rätt.
Själv jobbar jag inom EDI som systemutvecklare, vi skriker efter folk men det är mycket svårt att hitta folk med rätt kompetens och det tycks bara bli värre och värre.
Mitt företag har börjat ta in folk som är färdigutbildade från universitetet och ger dom en extra utbildning ca 1-2 år beroende på person. Dom får lön under utbilningen, dock inte lika hög som vi andra utvecklare har.

Trots att alla har någon form av IT-utbildning, så får vi börja med att lära de flesta grundläggande kommunikationsprotokoll, t ex FTP, SFTP och HTTP osv....
Kan förstå att man inte har koll på AS2, JMS och OFTP2 osv....

På detta kommer massa programmeringsspråk, ju fler du kan desto bättre.

Men startsträckan är lång idag för nyutexade från universitetet.

Kul att någon håller med mig
Det tar ju lite tid att lära sig om grundläggande protokoll. AS2 och OFTP2 har jag faktiskt inte hört talas om. Själv tycker jag det räcker med ett fåtal programspråk (med olika egenskaper) (som java, c, rust). Men ska man ta hand om gammal kod så får man ju läsa på lite.
Protokoll är något som jag känner till, men jobbar alltid mot ett API som implementerar ett visst protokoll. Finns det inte, så skriver jag en implementation.
Själv är jag full-stack ut i fingerspetsarna. Har gjort en webbsida. När man kör mouse-over på den sker anrop över websocket som resulterar i radiotrafik (mitt protokoll) över vårt egna mesh-nät. När svaret kommer presenteras det i webläsaren (brukar ta runt 100 ms). Det involverar runt 5 fysiska maskiner.
Citera
2021-02-19, 22:22
Medlem
nedboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8978wxu642
Nja lönerna kommer nog generellt att gå ner, i takt med att branschen växer. Det är inte som det var förr att alla former av programmering är avancerat och görs av högutbildade.
När jag började i branschen på 90-talet så gjordes allting av civilingenjörer och allt var ganska svårt, på flera olika sätt. Men idag finns det massor av rena yrkesutbildningar för programmerare så man behöver inte anställa civilingenjörer och har därför en helt annan lönebild att förhålla sig till. Inte så att det kommer gå ner till butiksnivå men många typer av programmering kommer helt klart att närma sig yrken som elektriker, rörmokare och liknande när det kommer till status, löner och utbildning, vilket inte är direkt dåligt.

Självklart kommer det att finnas mer avancerad programmering där lönerna är mycket högre och fortfarande sköts av högutbildade, men generellt sett kommer lönerna att bli lägre.

Jag tror du har fel. Den utveckling du talar om är i princip det som idag är när folk sitter och plockar ihop en wordpress-sida. Det är inte programmering och därför inte programmerare som gör det. Dessa tjänster kommer att bli mer och mer avancerade med utvecklingen.

Men just programmerare kommer att bli en växande brist under minst 10-15 år och då finns det ingen naturlig anledning till varför lönerna skulle dras ner.

Det enda som egentligen kan dämpa den växande bristen är att utvecklingen i hela branschen dämpas på grund av att bristen på kompetens är för stor. De länder som hamnar i det ligger risigt till och kan lätt snabbt bli U-länder i framtiden.
Citera
2021-02-19, 22:24
Medlem
Jthunderas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SittFint
Då kan de oftast inte ett skit om debugging, best practices, versionshantering

Vet inte riktigt vilken värld du lever i, men den kod som sådana personer producerar hade jag normalt aldrig driftsatt. Koden är helt enkelt för dålig. Oftast är dessa bara en belastning, och att anställa dem ses som en långsiktig investering.

Självlärda är som en handgranat i ett välpackat rum av kod. Det blir ofta slarvsylta av alltihop och ingen kan reda ut vad som är vad.

Man behöver kunna arbeta professionellt, inte bara kunna syntax. Dokumentera, testa, buggfixa, ha struktur osv. Jobba tillsammans med andra och inte bara i källaren.
Citera
2021-02-19, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cameltotem
Tjänar 32000 som utvecklare efter 3 år snart.

Så nä i helvete att vi alla tjänar bra.
Före eller efter skatt?
Om det är före skatt så beklagar jag verkligen
Citera
2021-02-19, 22:29
Medlem
hashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
Bör väl räcka att personen som skriver abstraktionslagret har detaljkunskaper om protokollen?

Yup, du har rätt...jag syftar inte på detaljkunskaper för protokollen.
Men man måste ha basic-kunskaper t ex om man använder HTTP med GET, POST osv....
Du förstår säkert vad jag menar.
Använda protokollet för en kommunikation med andra applikationer.
Citera
2021-02-19, 22:34
Medlem
hashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mtmmtm
Kul att någon håller med mig
Det tar ju lite tid att lära sig om grundläggande protokoll. AS2 och OFTP2 har jag faktiskt inte hört talas om. Själv tycker jag det räcker med ett fåtal programspråk (med olika egenskaper) (som java, c, rust). Men ska man ta hand om gammal kod så får man ju läsa på lite.
Protokoll är något som jag känner till, men jobbar alltid mot ett API som implementerar ett visst protokoll. Finns det inte, så skriver jag en implementation.
Själv är jag full-stack ut i fingerspetsarna. Har gjort en webbsida. När man kör mouse-over på den sker anrop över websocket som resulterar i radiotrafik (mitt protokoll) över vårt egna mesh-nät. När svaret kommer presenteras det i webläsaren (brukar ta runt 100 ms). Det involverar runt 5 fysiska maskiner.

Jag förstår att du inte känner till AS2 och OFTP2, inget som man kommer i kontakt med om man inte jobbar inom EDI.

Som du själv beskriver dina arbetsuppgifter så jobbar du i en värld som inte jag kan hahaha

Självklart beror det på att det finns så stora områden inom IT, så ingen kan greppa allt numera.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in