Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2020-09-01, 00:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av papperskula
Lyckas inte hitta något som passar, så fort möjligheten till musik tillkommer så är de fortfarande för dyra för att jag ska tycka det är värt det.

Är i princip ute efter en mp3-spelare som kan mäta avstånd och tid, men alla klockor har ju mängder med funktioner som en vanlig motionär inte behöver.. jag bryr mig inte om vilken puls jag har tex

Tyvärr för dig så är det nog så att tillverkarna av dedikerade löparklockor värderar funktionalitet i omvänd ordning motför vad du gör. Dvs, pulsmätning anses vara en "måste-funktion", medan möjlighet till musik från klockan anses vara en lyxfunktion som bara behövs i lite mer high-end-produkter (beror ju givetvis till viss del på vilken hårdvara som krävs för respektive).

I ditt fall så är det nog tyvärr så att mobilen är bästa alternativet, trots att du helst inte vill ha med den. Du kanske kan kolla lite extra på andra alternativ att ha telefonen istället för att köpa en klocka. T.ex. ett Flipbelt eller annat bra löparbälte tycker åtminstone jag är ett skönare alternativ för att ha med telefonen än att ha den på armen.

Det finns ju en del billigare löparklockor/enklare smartwatches som typ kan funka för löpning (men de flesta av dem har inte support för musik ändå), men problemet med dem är att det ofta inte är så bra noggrannhet på GPS-mätningen och det tar lång tid att få GPS-signal, så man blir mest irriterad på dem. Alltså tror jag som sagt var att det nog är telefonen som är lämpligast för dig.
Citera
2021-03-01, 16:18
Medlem
mr.demons avatar
Garmin foreruner 245 eller 735 xt. Nån av er som använder nån av dom och kan rekommendera nån??

Har bestämt mig nu för att köpa en. Blir för bökigt med telefon. Plus att den varken tål värme eller kyla speciellt bra.
Citera
2021-03-01, 17:05
Medlem
As-33-15-4-ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mr.demon
Garmin foreruner 245 eller 735 xt. Nån av er som använder nån av dom och kan rekommendera nån??

Har bestämt mig nu för att köpa en. Blir för bökigt med telefon. Plus att den varken tål värme eller kyla speciellt bra.
Hade en 245 med musik men blev av med den nyligen tyvärr. Har bara bra saker att säga om den. Lätt att använda, kopplas till välbyggd app i mobilen för mer överskådlig syn på all data den samlar. I början kändes vissa av datan lite off, men över tiden tycker jag den började känna mig rätt bra (exempelvis sömntider, energinivåer och stress). När det kommer till detaljerna kring löpning finns absolut inget att klaga över, den gjorde det den skulle. Bekvämt satt den också. Kommer nog köpa en ny, det enda jag tvivlar på är om jag ska byta upp mig en prisnivå bara för att.
Citera
2021-03-01, 17:15
Medlem
mr.demons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av As-33-15-4-p
Hade en 245 med musik men blev av med den nyligen tyvärr. Har bara bra saker att säga om den. Lätt att använda, kopplas till välbyggd app i mobilen för mer överskådlig syn på all data den samlar. I början kändes vissa av datan lite off, men över tiden tycker jag den började känna mig rätt bra (exempelvis sömntider, energinivåer och stress). När det kommer till detaljerna kring löpning finns absolut inget att klaga över, den gjorde det den skulle. Bekvämt satt den också. Kommer nog köpa en ny, det enda jag tvivlar på är om jag ska byta upp mig en prisnivå bara för att.

Låter som en bra klocka.
Citera
2021-03-01, 20:07
Moderator
Diablo1118s avatar
Citat:
Låter som en bra klocka.

Jag var tidigare helt inne på att köpa en Garmin instinct Solar men efter lite tips från löparvänner och egna efterforskningar blev det istället en Coros Pace 2. Den kosta 1990 kr.

+
Lång batteritid
Snapp synk med appar etc
hittar GPS snabbt
Prisvärd
Extremt lätt

Har inte märkt något minus ännu. Betydligt bättre klocka än min tidigare polar 430 klarar 30 h i GPS mode vilket gör att jag behöver ladda den kanske 2 ggr/månad.

Jag har dock alltid med mig mobilen också som jag lyssnar på musik med men också för säkerhet och foto etc. Skulle jag inte haft det skulle jag valt en klocka med möjlighet att spela spotify på.

Har haft klockan i snart två månader men har väl inte riktigt testat alla funktioner än.

De jag använder är:
Gps
Puls
Hastighet/ km där jag även lagt in varningar för när det går för snabbt eller för långsamt.
Distans

Det är dessa jag tycker är viktigt. Förutom löpning har jag bara testat annan gps aktivitet vid promenader....
Citera
2021-03-02, 09:11
Medlem
seaworthys avatar
Citat:

735xt är en bra klocka men den har några år på nacken nu. Skulle nog valt en garming 245 med musikfunktionen.

Men som diablo skriver. Du får mer för pengarna med en Coros. Det är ett kines-märke men det är bra grejer. Väldigt bra batteri för pengarna.
Citera
2021-03-02, 11:16
Medlem
manskrafts avatar
Citat:

Jag har en 245 med musikfunktion, vilken jag är mycket nöjd med. Det är min första klocka och jag använder den uteslutande till löpning. Trodde att jag skulle använda musikfunktionen - men såhär i efterhand så var den onödig för egen del. Har ändå alltid med mig telefonen för att det är en trygghet.

Några saker jag gillar särskilt med min Garmin (som jag är osäker på om andra märken erbjuder) är:
- Möjligheten att följa aktiviteter live. När jag är ute på långa rundor är det motivationshöjande att veta att flickvännen går in och kikar då och då. Känns också lite tryggt när man är ute i mörkret, långt hemifrån.
- Skapa löparrundor i Garmin connect. Väldigt kul att sitta och planera distanspassen och få ett hum om antalet höjdmeter osv.
Citera
2021-03-02, 13:20
Medlem
mr.demons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av seaworthy
735xt är en bra klocka men den har några år på nacken nu. Skulle nog valt en garming 245 med musikfunktionen.

Men som diablo skriver. Du får mer för pengarna med en Coros. Det är ett kines-märke men det är bra grejer. Väldigt bra batteri för pengarna.

Vad spelar det för roll att den har år på nacken? Den är utgående om jag förstår. Men spelar det nån roll? Är det en sån som inte kommer att funka om 2-3 år? 735xt finns nämligen för under 2 tusen nu på NetonNet. Är det bara att det funkar med musik på den ena som är den stora skillnaden? Jag lyssnar nämligen ALDRIG på musik när jag springer. Så vill ju inte betala extra bara för det.

Citat:
Ursprungligen postat av manskraft
Jag har en 245 med musikfunktion, vilken jag är mycket nöjd med. Det är min första klocka och jag använder den uteslutande till löpning. Trodde att jag skulle använda musikfunktionen - men såhär i efterhand så var den onödig för egen del. Har ändå alltid med mig telefonen för att det är en trygghet.

Några saker jag gillar särskilt med min Garmin (som jag är osäker på om andra märken erbjuder) är:
- Möjligheten att följa aktiviteter live. När jag är ute på långa rundor är det motivationshöjande att veta att flickvännen går in och kikar då och då. Känns också lite tryggt när man är ute i mörkret, långt hemifrån.
- Skapa löparrundor i Garmin connect. Väldigt kul att sitta och planera distanspassen och få ett hum om antalet höjdmeter osv.

Det står mellan den och 735. Men lutar mer åt 735. Vill inte betala extra för musik. Lyssnar aldrig på musik när jag springer. Verkligen aldrig.
Citera
2021-03-02, 14:01
Medlem
seaworthys avatar
Citat:
Vad spelar det för roll att den har år på nacken? Den är utgående om jag förstår. Men spelar det nån roll? Är det en sån som inte kommer att funka om 2-3 år? 735xt finns nämligen för under 2 tusen nu på NetonNet. Är det bara att det funkar med musik på den ena som är den stora skillnaden? Jag lyssnar nämligen ALDRIG på musik när jag springer. Så vill ju inte betala extra bara för det.

Det står mellan den och 735. Men lutar mer åt 735. Vill inte betala extra för musik. Lyssnar aldrig på musik när jag springer. Verkligen aldrig.

Nä, men du får lite roligare features på 245. Frugan har 735 och hon är nöjd. Men den är liten, så tänk på att den ser lite löjlig ut om du har stora gorilla-armar
Citera
2021-03-02, 14:09
Medlem
mr.demons avatar
Citat:
Nä, men du får lite roligare features på 245. Frugan har 735 och hon är nöjd. Men den är liten, så tänk på att den ser lite löjlig ut om du har stora gorilla-armar

Vilken tur då att jag har smala handleder. Har bara testat foreruner 245, och den såg okej ut på mig. Lite i minsta laget kanske. Men fyller upp min hand.

Finns två 735 på NetOnNet. En för 1799 och en för 1990. Antar att det är olika storlekar?
Citera
2021-03-02, 14:20
Medlem
seaworthys avatar
Citat:
Vilken tur då att jag har smala handleder. Har bara testat foreruner 245, och den såg okej ut på mig. Lite i minsta laget kanske. Men fyller upp min hand.

Finns två 735 på NetOnNet. En för 1799 och en för 1990. Antar att det är olika storlekar?

Fyndvaror på netonnet är saker som folk skickat i retur.

Med 245 får kostnadsfria träningsprogram direkt i klockan. Kan ju vara lite kul
Citera
2021-03-02, 16:46
Medlem
mr.demons avatar
Citat:
Fyndvaror på netonnet är saker som folk skickat i retur.

Med 245 får kostnadsfria träningsprogram direkt i klockan. Kan ju vara lite kul

Så den är inte ny?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in