2021-03-07, 13:49
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trickydick
Flyger man hgre mste vrmeskldarna vara p plats gissar jag. Och dom r inte frdigutvecklade n.

iockfrsig men tror inte terintrdet i atmosfren blir s vldsam om man bara gr det suborbitalt. Starship Borde kunna ge vrdefulla data. 120 ton tom och tre raptormotorer ger en dragkraft p 660ton, s man borde kunna tanka runt 500 ton brnsle iaf.

terintrdet kommer att var magnituder svrare att lsa n landningen s man borde fokusera p det. Om man misslyckas med landningen 10 ggr och har haft mjlighet att testa andra saker s knns det som slseri.
Citera
2021-03-07, 20:28
Medlem
Jag har inte kunnat hitta exakt frklaring till varfr SN10 exploderade 8 minuter efter landning. Men Elon Musk antydde att landningsbenen stukades till fr hrt.

En robot hund har underskt vraket och jag tror man har rensat upp. Utrullning av SN11 br kunna ske p tisdag den 9 mars.

Jag tror inte det finns ngra bra skl att g p hgre hjd n 10km---12,5km just nu, det viktigaste r att trimma in funktionen.

Frfvntar mig cryotest senast 16 mars och drefter en static fire. Ny uppskjutning 20---23 mars? Det gr nd ganska fort, det r hgt tempo.
Citera
2021-03-08, 16:18
Medlem
Ses? Vakna allesammans. Det kommer rapporter frn Boca Chica att man redan hller p med utrullning till startplattan. SN11 har ocks uppgraderats ngot. Detta ser mycket bra ut.

D gr det fortare n berknat. Vi sger cryotest redan i denna veckan och i brjan av nsta vecka static fire. I bsta fall har vi en ny uppskjutning i nsta vecka.

Personalen har skert inga lnga kafferaster, hr r det fullt s som gller. Jag lskar detta.
Citera
2021-03-08, 16:43
Medlem
Hugo.Draxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Ses? Vakna allesammans. Det kommer rapporter frn Boca Chica att man redan hller p med utrullning till startplattan.

Lnk till webcast https://www.youtube.com/watch?v=UynhUVEkpg0
Citera
2021-03-08, 18:18
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
hr r det fullt s som gller. Jag lskar detta.

En del av dom dr har precis det jobbet jag egentligen borde ha

Speciellt nr dom fr leka med raketer hela dagarna. ven om man kan ifrgastta tanken bakom bellyflop till annat n p jorden, och kanske venus. Den r helt meningsls p mnen och 1/90-del s anvndbar p Mars som p jorden. Dr r troligen Skycrane n s lnge oslagbar.
Citera
2021-03-08, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hugo.Drax

Tack jag letade just efter den live-streamen.
Citera
2021-03-08, 18:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iptrix
En del av dom dr har precis det jobbet jag egentligen borde ha

Speciellt nr dom fr leka med raketer hela dagarna. ven om man kan ifrgastta tanken bakom bellyflop till annat n p jorden, och kanske venus. Den r helt meningsls p mnen och 1/90-del s anvndbar p Mars som p jorden. Dr r troligen Skycrane n s lnge oslagbar.

Egentligen r det vl landningen p jorden som r det stora problemet, man kommer med hg fart och det blir svrt att bromsa in tillrckligt fre bellyflop manver. Mars tror jag man kan klara ganska ltt och st stilla efter flera inbromsningar. dom sista 200 metrarna blir som ett hovrande. Jag tror att SpaceX r verlgsna i tankeverksamheten ocks. Man vgar och man kan.
Citera
2021-03-08, 18:54
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Egentligen r det vl landningen p jorden som r det stora problemet

Inte alls. P jorden - och mars - fr du hjlp av atmosfren att bromsa. P mnen inte alls. Det r troligtvis lttare att gra av med verskottsvrme n att ta med sig mer reaktionsmassa/energi. En vrmeskld p venus skulle ju nstan bromsa dig till gngfart .. utan att du behvde ta med dig energi. Enda anledningen till att vi kunnat landa p t.ex mnen r ju att med 1/6-del av gravitationen behver du s mycket mindre energi. Dessutom inget luftmotstnd.

Fast nr jag tnker p det r det nd rtt mrkligt. Mnlandarna bromsade upp flykthastighetens 2.38km/s plus banhastigheten fr att landa. Sedan hade dom med sig brnsle nog fr att ter n samma hastighet. Det r 2.38km/s - tv gnger.

Fr att komma ut i omloppsbana kring jorden behver du 7km/s .. det r inte mycket mer n vad mnlandarna gjorde om man rknar landning + start.

Vnta hr nu.
Citera
2021-03-08, 18:56
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iptrix
Vnta hr nu.

Ah, inser min tankemiss. "Orbital speed" kring mnen r bara 1km/s. nd starkt att mnlandarna klarade att bromsa in det, och sedan accelera upp till det.

Men det var inte s illa som jag frst feltnkte
Citera
2021-03-08, 20:53
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hugo.Drax

Ngot datum n fr sn11?
Citera
2021-03-08, 21:19
Medlem
SN11 r framme vid startkonstruktionen nu. Man har kopplat in den stora kranen och anslutet kablar i toppen fr att lyfta schabraket upp p startplattan. Ser bra ut. Kan vara klart inom en timme.

Ngon initierad bedmare jag lyssnade p trodde p start inom tv veckor. Det lter som denna mnad och det gr mig glad.

Men sjlv vill jag ta det frn grunden med cryo proof, och static fire flera gnger innan jag lyfter armarna i skyn, jublande, yes!! Detta gr livet vrt att leva.
Citera
2021-03-08, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Ngot datum n fr sn11?

Initierad bedmare antydde uppskjutning inom tv veckor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in