2021-03-12, 10:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Min kod jag använde för detta, och körde i androidmobilen.

Är det någon som kan gissa vilket programmeringsspråk det är?
Kod:
f.1.1 = 0.35
f.2.1 = 0.40
f.3.1 = 0.50
f.4.1 = 0.55
f.5.1 = 0.65

do m=1 to 5
  f.m.0 = 1 - f.m.1
end

p = 0
do r1=0 to 1
  do r2=0 to 1
    do r3=0 to 1
      do r4=0 to 1
        do r5=0 to 1
          if r1+r2+r3+r4+r5 >= 3 then
          p = p + f.1.r1*f.2.r2*f.3.r3*f.4.r4*f.5.r5
        end
      end
    end
  end
end
say p
AppleScript?

I Mathematica;
Kod:
t = {35, 40, 50, 55, 65}/100;
m = 1 - t;
p = 0;
T = Tuples[{0, 1}, 5];
For[i = 1, i <= Length[T], i++,
 If[Total[T[[i]]] >= 3,
  ppart = 1;
  For[j = 1, j <= 5, j++,
   ppart = ppart (DiscreteIndicator[T[[i]][[j]], 0, {0, 1}] m[[j]] + DiscreteIndicator[T[[i]][[j]], 1, {0, 1}] t[[j]]);
   ];
  p = p + ppart;
  ]
 ]
p
Den inre loopen kan säkert skrivas mera begåvat.
Senast redigerad av Math-Nerd 2021-03-12 kl. 10:57.
Citera
2021-03-12, 10:56
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Math-Nerd
AppleScript?
På en android? Näää..
Men poäng för script!
Iofs lite väl få ledtrådar i koden...

Det är REXX, som används ffa i IBMs stordatorer med z/OS, lite ungefär som bat-filer i Windows eller bash i linux. REXX går även köra i Windows med Regina, och på Android med Rexxoid. Smidigt eftersom det är ett interpreterande språk, dvs det behöver inte kompileras, och eftersom man slipper typ all overhead som att deklarera variabeltyper o skit.
Citera
2021-03-12, 10:59
Medlem
Citat:
På en android? Näää..
Men poäng för script!
Iofs lite väl få ledtrådar i koden...

Det är REXX, som används ffa i IBMs stordatorer med z/OS, lite ungefär som bat-filer i Windows eller bash i linux. REXX går även köra i Windows med Regina, och på Android med Rexxoid. Smidigt eftersom det är ett interpreterande språk, dvs det behöver inte kompileras, och eftersom man slipper typ all overhead som att deklarera variabeltyper o skit.
Jag tänkte att Android-geeksen säkert hade utvecklat en möjlighet att köra Fiendens språk
Citera
2021-03-12, 11:25
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
AppleScript?

I Mathematica;
Kod:
t = {35, 40, 50, 55, 65}/100;
m = 1 - t;
p = 0;
T = Tuples[{0, 1}, 5];
For[i = 1, i <= Length[T], i++,
 If[Total[T[[i]]] >= 3,
  ppart = 1;
  For[j = 1, j <= 5, j++,
   ppart = ppart (DiscreteIndicator[T[[i]][[j]], 0, {0, 1}] m[[j]] + DiscreteIndicator[T[[i]][[j]], 1, {0, 1}] t[[j]]);
   ];
  p = p + ppart;
  ]
 ]
p
Den inre loopen kan säkert skrivas mera begåvat.
Snyggt. Kan lätt ändras till fler lag och något annat villkor om hur många som ska vinna.

Går att köra i WolframAlpha på något sätt? Isf har du ju en produkt för TS som är relativt lättanvänd. WA finns ju på nätet.
Senast redigerad av nerdnerd 2021-03-12 kl. 11:46.
Citera
2021-03-12, 12:37
Medlem
Sage:

ps=[0.35, 0.40, 0.50, 0.55, 0.65]
x=3
t=var('t')
1-sum(product([p*t + (1-p) for p in ps]).coefficients(sparse=False)[0:x])

Prova här
https://sagecell.sagemath.org/
Citera
2021-03-12, 12:59
Medlem
Citat:
Snyggt. Kan lätt ändras till fler lag och något annat villkor om hur många som ska vinna.

Går att köra i WolframAlpha på något sätt? Isf har du ju en produkt för TS som är relativt lättanvänd. WA finns ju på nätet.
Hur ser denna sida på din sida (jag har som kund lite mera menyer, men jag är osäker på hur det ser ut för andra, som inte är kunder).
Förutom att jag hoppas man kan köra koden "live" finns det nog någon knapp med "Download Copy" så att man kan spara till sin egen dator, om man har Mathematica lokalt.

Jag modiferade/generaliserade koden lite - hoppas det blev rätt...

Om någon har "slugare" Mathematicakod välkomnas denna! (Man kan säkert lösa det på flera olika sätt, t.ex. genom vektorer eller liknande.)
Senast redigerad av Math-Nerd 2021-03-12 kl. 13:03.
Citera
2021-03-12, 13:54
Medlem
Citat:
Hur ser denna sida på din sida (jag har som kund lite mera menyer, men jag är osäker på hur det ser ut för andra, som inte är kunder).
Förutom att jag hoppas man kan köra koden "live" finns det nog någon knapp med "Download Copy" så att man kan spara till sin egen dator, om man har Mathematica lokalt.

Jag modiferade/generaliserade koden lite - hoppas det blev rätt...

Om någon har "slugare" Mathematicakod välkomnas denna! (Man kan säkert lösa det på flera olika sätt, t.ex. genom vektorer eller liknande.)
Ser korrekt ut, men det är ju inte alls interaktivt.

Kan ju förklara idén bakom mitt script så kan du säkert översätta det till Mathematica: Om sannolikheten att lag i vinner är p_i så är sannolikheten att exakt r av våra lag vinner koefficienten för t^r i polynomet (tp_1+(1-p_1))(tp_2+(1-p_2))...(tp_n+(1-p_n)). Det känns som något som borde bli elegantare även i Mathematica.
Citera
2021-03-12, 15:17
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr-Nej
Ser korrekt ut, men det är ju inte alls interaktivt.

Kan ju förklara idén bakom mitt script så kan du säkert översätta det till Mathematica: Om sannolikheten att lag i vinner är p_i så är sannolikheten att exakt r av våra lag vinner koefficienten för t^r i polynomet (tp_1+(1-p_1))(tp_2+(1-p_2))...(tp_n+(1-p_n)). Det känns som något som borde bli elegantare även i Mathematica.
Det där är ju snyggt på riktigt. Och bra sajt som även har t ex R, Octave, Maxima, Python...

Nu fick jag även till svaret med din metod i min Ti-89, m h a dess funktion för Taylorutveckling.
Citera
2021-03-12, 15:52
Medlem
Citat:
Det där är ju snyggt på riktigt. Och bra sajt som även har t ex R, Octave, Maxima, Python...

Nu fick jag även till svaret med din metod i min Ti-89, m h a dess funktion för Taylorutveckling.
Genererande funktioner FTW!

Precis har man något som klarar Taylorutvecklingar vilket jag är rätt säker på att Mathematica kan så borde följande vara lätt att översätta.
Citera
2021-03-12, 16:32
Medlem
Citat:
Genererande funktioner FTW!

Precis har man något som klarar Taylorutvecklingar vilket jag är rätt säker på att Mathematica kan så borde följande vara lätt att översätta.
Jag överlåter med varm hand snillrikt programmerande åt dem som finner sig mera lämpade. Avs. Mathematica kan man säkert skriva det med basala strängsubstitutioner, men jag har varken tid eller intresse i att forska djupare i det.
Citera
2021-03-12, 16:41
Medlem
Citat:
Jag överlåter med varm hand snillrikt programmerande åt dem som finner sig mera lämpade. Avs. Mathematica kan man säkert skriva det med basala strängsubstitutioner, men jag har varken tid eller intresse i att forska djupare i det.
Funkar följande?

ps={35, 40, 50, 55, 65}/100;
x=3;

f[t_]=Times @@ ps*t + (1-ps);
g[t_]=Normal[Series[f[t],{t,0,x-1}]];

1-g(1)

Ändring: Mathematica använder [] paranteser
Citera
2021-03-12, 16:46
Medlem
Citat: