Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2021-03-24, 23:46
  #1
Medlem
DuFarInteVetas avatar
Vad fan gör jag för fel?
Jag ligger på kaloriunderskott, mellan 500-800/dag.
Går 10 - 15k steg/dag.
Äter mest grönsaker, proteiner etc, men min vikt står helt still?
Har aldrig varit överviktig förr, men under corona och stängda gym (bor utomlands) så la jag på mig flera kilon, trots att jag inte ändrat min kost ngt drastiskt. Visst, kanske mer skräpmat en period, men nu har jag varit helt nyttig i 24dagar och min vikt har inte förändrats. WTF?
Har ett jobb där jag går minst 10k steg/dag.

Blir så uppgiven av detta:-(
Citera
2021-03-24, 23:49
  #2
Medlem
Heligaskits avatar
Du underskattar ditt energiintag. En del glömmer att räkna med juice, dressing, läsken osv.
Citera
2021-03-24, 23:55
  #3
Moderator
yz44s avatar
Kan finnas många orsaker till att du inte går ned i vikt t.ex. att muskler väger mer än fett.
Sedan är inte 24 dagar någon direkt lång period så du får ha lite tålamod.
Citera
2021-03-25, 00:06
  #4
Medlem
släng in ålder, längd, nuvarande vikt och ungefär vad du äter dagligen så är det ju lättare att säga varför du inte går ner
Citera
2021-03-25, 00:52
  #5
Medlem
Börja med keto.
Jag åt mycket frukt =socker som jag inte ens tänkte på.
På keto går man ner
Citera
2021-03-25, 00:55
  #6
Medlem
DuFarInteVetas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heligaskit
Du underskattar ditt energiintag. En del glömmer att räkna med juice, dressing, läsken osv.
Dricker bara vatten och ibland Celsius. Inga dressingar. Kan ha 1/2 msk creme fraiche i salladen ibland, men det är allt.
Räknar dessutom noga alla kalorier jag får i mig.
Citera
2021-03-25, 00:56
  #7
Medlem
DuFarInteVetas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yz44
Kan finnas många orsaker till att du inte går ned i vikt t.ex. att muskler väger mer än fett.
Sedan är inte 24 dagar någon direkt lång period så du får ha lite tålamod.
Men inte ett enda kilo på över 3v? Jag har alltid rasat i vikt om jag legat på underskott, nu är det helt dött. Blir inte klok på detta:-(
__________________
Senast redigerad av DuFarInteVeta 2021-03-25 kl. 01:00.
Citera
2021-03-25, 00:57
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DuFarInteVeta
Vad fan gör jag för fel?
Jag ligger på kaloriunderskott, mellan 500-800/dag.
Går 10 - 15k steg/dag.
Äter mest grönsaker, proteiner etc, men min vikt står helt still?
Har aldrig varit överviktig förr, men under corona och stängda gym (bor utomlands) så la jag på mig flera kilon, trots att jag inte ändrat min kost ngt drastiskt. Visst, kanske mer skräpmat en period, men nu har jag varit helt nyttig i 24dagar och min vikt har inte förändrats. WTF?
Har ett jobb där jag går minst 10k steg/dag.

Blir så uppgiven av detta:-(

Ska ge dig 2k kalorier ungefär här bara som ett måttstock på vad du kan äta:
200g kyckling, 200g ris, 100g brocoli
200g kyckling, 200g ris, 100g brocoli
Vägt efter tillagning
2 ägg en skiva toast
Ett par cashew nötter
Äter du detta varje dag och går 10k steg får du magrutor. Du kan byta ut ris mot kokt potatis kyckling utan skinn mot torsk, lax (150g då istället) stekt köttfärs och lök dock 4% eller mindre fett (finns i välsorterade mataffärer)
Försök använda mindre matfett när du steker och släng i dig en näve nötter när du blir hungrig mellan måltiderna. Drick enbart vatten (jobbigt 3 första dagarna sedan vänjer du dig) drick enbart lightläsk på helger. Jag vet att det inte innehåller kalorier men det förändrar tarmfloran negativt enligt många forskare och är alltså onyttigt på ett annat sätt.

Tänk på följande: blodsocker är a och o att hantera för att gå ner i vikt. När du får högt blodsocker öppnas alla dörrar i din kropp för att lägga på sig fetma. Det är en av flera anledningar till varför vissa personer kan gå igenom hela livet utan att gå upp i vikt. Så en pizza tex vitt bröd höjer blodsockret direkt och snabbt: resten av allt på pizzan som är onyttigt, dvs sås...ost.. blir genast ännu mer onyttigt pga att du får sämre ämnesomsättning från det vita brödet (läsizzadegen).
Skaffa en klocka som mäter din dagliga kaloriförbrukning för att ha lite koll, det blir en sport att äta mindre.

Tänk följande: diet kan du slänga åt helvete, är det du gillar men försök att hålla dig till kost som du gillar. Pasta, bröd och socker - släng. Ersätt med saker du gillar. Börja lätt inte för hårt. Äter du för lite blir din ämnesomsättning lägre och du för svårare att gå ner i vikt blandat med psykiska besvär som konstant hunger och yrsel. Sikta på ditt mål; 500kalorier underskott per dag. Ibland lite mindre ibland mer. Ät efter din aktivitetsnivå och prova gärna att fasta fram till lunch eller till och med middag och ät mer då. Fördelen med att fasta är följande: skönt att inte få dippar i blodsockret som är mer stabilt när det inte är bortskämt för att få mat varje 3h timma och du har mer tid att jobba och du slipper matkoma efter lunch.
Citera
2021-03-25, 00:58
  #9
Medlem
DuFarInteVetas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av soajet
Börja med keto.
Jag åt mycket frukt =socker som jag inte ens tänkte på.
På keto går man ner
Äter nästan aldrig frukt, dricker inte juice/läsk. Äter ingen pasta/pizza/bröd. Max 2 knäckebröd om dagen🙄
Citera
2021-03-25, 01:01
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DuFarInteVeta
Äter nästan aldrig frukt, dricker inte juice/läsk. Äter ingen pasta/pizza/bröd. Max 2 knäckebröd om dagen🙄
På keto får du inte äta knäckebröd heller. Ingen ris, potatis, honung, gröt, flingor, müsli, torkade frukt, osv
Citera
2021-03-25, 01:05
  #11
Medlem
DuFarInteVetas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av soajet
På keto får du inte äta knäckebröd heller. Ingen ris, potatis, honung, gröt osv
Äter aldrig ris, gröt, potatis. Knappast mina 2 knäckebröd om dagen som fått mig att gå upp 10kg på ett år då jag ätit nästan likadant genom de senaste åren. Har endast haft en fuskperiod i dec, men jag började gå upp i vikt långt före det.
Citera
2021-03-25, 01:12
  #12
Medlem
DuFarInteVetas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GillarKex
släng in ålder, längd, nuvarande vikt och ungefär vad du äter dagligen så är det ju lättare att säga varför du inte går ner
Ålder: 31
Vikt: 84
Längd: 170

Frukost: 1 ägg eller avokado och 150gr Keso
Lunch: 200gr kött, oftast kyckling och 200-300gr grönsaker och 1 knäckebröd.

Middag: 150-200gr Keso och ett par nötter eller 1 proteinpudding.
Kan även dricka 1 glas fettfri kefir lite då och då.

Dricker bara vatten, ibland Celsius. Cola osv 1-2 ggr om året max.

Har ätit så här hela livet och för ett år sedan vägde jag 68kg😭😭 Tar inga mediciner etc
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback