Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2021-03-25, 14:18
  #1
Medlem
SEB har numera krav på att man måste ha en mobiltelefon för att överföra pengar.

Vilka banker har vettiga internet bank funktionalitet? Jag har även Avanza och Marginalen, men det är inte heltäckande.
Citera
2021-03-25, 14:28
  #2
Medlem
Många banker har en dosa som du använder.
Bytte bort från seb då de de var förjävliga och dessutom stängde ner alla kontor och har sjuka öppettider kl10-13.

90 minuter i kö i kylan ute på gatan för att komma in hos bankjävlarna.

Byt bank men gör aldrig affärer med swedbank,nordea eller seb. De 3 jävligaste bankerna i sverige.
Citera
2021-03-25, 14:29
  #3
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lättöl
SEB har numera krav på att man måste ha en mobiltelefon för att överföra pengar.

Vilka banker har vettiga internet bank funktionalitet? Jag har även Avanza och Marginalen, men det är inte heltäckande.

SEB har ju sitt "Digipass", d.v.s en bankdosa: https://seb.se/privat/verktyg-for-din-ekonomi/digipass

Menar du att SEB inte längre erbjuder bankdosa? Det har jag mycket svårt att tro. Annars har alla övriga storbanker möjlighet att använda bankdosa.
Citera
2021-03-25, 14:32
  #4
Medlem
Mouses avatar
Swedbank och Handelsbanken
Citera
2021-03-25, 14:39
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
SEB har ju sitt "Digipass", d.v.s en bankdosa: https://seb.se/privat/verktyg-for-din-ekonomi/digipass

Menar du att SEB inte längre erbjuder bankdosa? Det har jag mycket svårt att tro. Annars har alla övriga storbanker möjlighet att använda bankdosa.
Jodå, jag har dosa och bankid på kort. Men de vill att jag ska verifiera överföringar med SMS. (Det är till mina egna konton hos andra banker) Så de vill ha dosa+sms, eller bankid+sms. Och det är till konton som jag har överfört till tidigare så de finns bland mina kända konton.
Citera
2021-03-25, 15:31
  #6
Medlem
Slöa banker. Varför sitter ni kvar vid de gamla bidragsmonstren. Redan 1994 gav Skandiabanken 4,5% ränta på alltiettkontot. Bidragsbankerna redan då nollränta.
Länsförsäkringar har Bankid, det räcker så man slipper telefon.
Skandiabanken har Bankid eller certifikat. Båda de kräver ett kodkort som man får trycka in ett nummer från. Ganska enkelt.
Någon som vet hur Santander fungerar?
Citera
2021-03-25, 15:40
  #7
Medlem
Arsenaln1clubs avatar
Köp en mobil för en tusing med basala egenskaper så är du på det gröna!

Lika bra att få det gjort för det blir nog mer och mer mobilt kommande 10 åren åtminstone.
Citera
2021-03-25, 17:57
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arsenaln1club
Köp en mobil för en tusing med basala egenskaper så är du på det gröna!

Lika bra att få det gjort för det blir nog mer och mer mobilt kommande 10 åren åtminstone.
Det löser en del av problemen men ska inte behöva flytta med sig hela bohaget, dessutom så funktionen meningslös. Jag provade ett jobb nummer och det gick bra, men byter med BankID så är bankid crackat så tillför det inte någon säkerhet överhuvudtaget. Det är mycket oroande att de inte har bättre koll.
Citera
2021-03-25, 17:59
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av biomatec
Slöa banker. Varför sitter ni kvar vid de gamla bidragsmonstren. Redan 1994 gav Skandiabanken 4,5% ränta på alltiettkontot. Bidragsbankerna redan då nollränta.
Länsförsäkringar har Bankid, det räcker så man slipper telefon.
Skandiabanken har Bankid eller certifikat. Båda de kräver ett kodkort som man får trycka in ett nummer från. Ganska enkelt.
Någon som vet hur Santander fungerar?
Kodkort uppfyller inte PSD2 så FI har nog åsikter.
Citera
2021-03-25, 18:18
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lättöl
Kodkort uppfyller inte PSD2 så FI har nog åsikter.
Läs vad jag skriver. Skandiabanken använder Bankid och som extra säkerhet kodkort dessutom.

Att syssla med bankaffärer på plasttelefon är ju rent idiotiskt när det finns dator.
Pendeln svänger, folk efterfrågar datorinterface och de som envisas med telefon förlorar kunder.
Forex Bank slutade med koddosa och envisades med mobilt bankid. Många kunder försvann och nu har Forex slutat med traditionella bankkunder.
Citera
2021-03-25, 18:22
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av biomatec
Läs vad jag skriver. Skandiabanken använder Bankid och som extra säkerhet kodkort dessutom.

Att syssla med bankaffärer på plasttelefon är ju rent idiotiskt när det finns dator.
Pendeln svänger, folk efterfrågar datorinterface och de som envisas med telefon förlorar kunder.
Forex Bank slutade med koddosa och envisades med mobilt bankid. Många kunder försvann och nu har Forex slutat med traditionella bankkunder.
Ok. Då kan man strycka Skandiabanken också.
Citera
2021-03-25, 22:00
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lättöl
Jodå, jag har dosa och bankid på kort. Men de vill att jag ska verifiera överföringar med SMS. (Det är till mina egna konton hos andra banker) Så de vill ha dosa+sms, eller bankid+sms. Och det är till konton som jag har överfört till tidigare så de finns bland mina kända konton.

För SMS räcker en enkel GSM-mobil, pris 150-300 kr + kontantkort 100 kr/år.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback