Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2021-03-26, 10:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NormanRosemont
Glm lrdag. De har ingen rtt att stnga ner omrdet fr allmnheten p helger.

Starship kommer inte ha ngra piloter. Aldrig ngonsin. Glm det.

Nej det blir nog inte p lrdag. Man behver nog ocks gra ytterligare en static fire mjligen p mndag s frmodligen blir uppskjutning p tisdag---onsdag.

Varfr tror du inte p piloter? Det blir ju ndvndigt anser jag om ngot ofrutsett intrffar med automatiken.

Det gr nd ganska snabbt framt eftersom man hller p med SN15---SN20 och har brjat p den stora brraketen. Framtiden nrmar sig.
Citera
2021-03-26, 13:42
Medlem
trickydicks avatar
Den str p plattan nu redo att avfyras snart.
https://youtu.be/5RiXIGtGk9Y
Citera
2021-03-26, 17:13
Medlem
Boende i Boca Chica Village har beordrats att evakuera omrdet infr uppskjutningen av SpaceXs SN-11 efter en static fire av SN-11s Raptor motorer som avfyrade tidigare under eftermiddagen.

Uppskjutningsfnstret ppnade 13:00 svensk tid (07:00 lokaltid) och kommer att stngas 01:00 svensk tid (19:00 lokal tid)
Senast redigerad av Fjollan33 2021-03-26 kl. 17:15.
Citera
2021-03-26, 17:27
Medlem
trickydicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fjollan33
Boende i Boca Chica Village har beordrats att evakuera omrdet infr uppskjutningen av SpaceXs SN-11 efter en static fire av SN-11s Raptor motorer som avfyrade tidigare under eftermiddagen.

Uppskjutningsfnstret ppnade 13:00 svensk tid (07:00 lokaltid) och kommer att stngas 01:00 svensk tid (19:00 lokal tid)

T-1:33 Fan jag r plgg ut nu. Blir att sitta och streama med mobilen vid baren.
Citera
2021-03-26, 20:32
Medlem
raskenss avatar
r allt grnt nu fr test och finns det en ungefrlig bedmning nr T=0 r?
Citera
2021-03-26, 20:55
Medlem
Man utfrde en static fire som sg bra ut. Men det sker ingen uppskjutning i natt tyvrr. Vi fr hoppas p mndag och att vdret blir frdelaktigt.

S hr har jag uppfattat det.
Citera
2021-03-29, 17:10
Medlem
Road closure idag. Vi har tre mjliga dagar. Jag tror att uppskjutning sker ikvll. Men mycket terstr, frst nr vi har en engine chill r jag sker p att uppskjutningen sker.

Engine chill fr den goda smaken. Detta r fantastiskt. Nutid och framtid strlar samman.
Citera
2021-03-29, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Road closure idag. Vi har tre mjliga dagar. Jag tror att uppskjutning sker ikvll. Men mycket terstr, frst nr vi har en engine chill r jag sker p att uppskjutningen sker.

Engine chill fr den goda smaken. Detta r fantastiskt. Nutid och framtid strlar samman.

Frutom d att frsket kvdes redan i sin vagga d skerhetsinspektren p FAA inte bemdade sig med att komma till platsen i tid. Vad hller FAA p med?

Frsket idag r SCRUB, redan innan fnstret fr TFA ppnade.

(Du vet att vi kan f en abort, abort efter engine chill? Vi har redan ftt en sdan i en testavfyrning dr flygdatorn sa till att grnsvrderna inte var som de skulle. Vi har ftt det p 1 sekund fre tndning vid en Falcon-uppskjutning nr datorn ocks upptckte att ngot var fel.)

Jag sger s hr; Lt SpaceX och de andra bolagen g in under NASAs vingar. Lt NASA blir en forsknings- och tillsynsmyndighet. D slipper SpaceX inhmta tillstdn frn FAA d NASA som myndighet reglerar sina egna tillstnd. NASA behver aldrig ha FAAs tillstnd och SpaceX behver nstan aldrig ha FAAs tillstnd fr uppskjutning p militrt omrde, de inhmtar sitt tillstnd frn NASA.
Senast redigerad av Methos 2021-03-29 kl. 18:17.
Citera
2021-03-29, 18:47
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Frutom d att frsket kvdes redan i sin vagga d skerhetsinspektren p FAA inte bemdade sig med att komma till platsen i tid. Vad hller FAA p med?

Var det sjlva anledningen till att dom inte fick flyga? Mste jag se igenom massa burkade videos fr att f information om detta?
Citera
2021-03-29, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iptrix
Var det sjlva anledningen till att dom inte fick flyga? Mste jag se igenom massa burkade videos fr att f information om detta?

Citat:
@elonmusk
FAA inspector unable to reach Starbase in time for launch today. Postponed to no earlier than tomorrow.

https://twitter.com/elonmusk/status/...624666120?s=20

De fick inte skjuta upp fr att det inte fanns ngon skerhetsinspektr frn FAA p platsen. De var annars helsikes tidiga med allting och de invntade bara att fnstret skulle ppnas klockan 12:00 lokal tid. Sprngdegen var redan armerad, vingarna ute och plattan initialt utrymd av ondigt folk. De skulle precis invnta vgavstgningen s att de kunde tanka farkosten. De han stnga av vgen innan de fick stlla in 30 minuter fre fnstret fr flygfrbudet p grund av att ingen frn FAA var p plats.

Vill du ha information utan att titta p ngon live-feed rekommenderas denna forumstrd:
https://forum.nasaspaceflight.com/in...opic=53270.280
Senast redigerad av Methos 2021-03-29 kl. 19:07.
Citera
2021-03-29, 20:41
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Vill du ha information utan att titta p ngon live-feed rekommenderas denna forumstrd:
https://forum.nasaspaceflight.com/in...opic=53270.280
Tack. Jag r lite allergisk, tror jag, mot grabbarna i nasaspaceflight (som inte har det minsta med nasa att gra) eftersom dom r babblande idioter. Men ven en blind hna finner ibland ett korn.
Citera
2021-03-30, 03:22
Medlem
Hugo.Draxs avatar
https://spacenews.com/congress-raise...nse-violation/
Citat:
Dickson said there have been six commercial launch mishaps since the beginning of the 2021 fiscal year. That includes the three Starship test flights that ended in explosion upon or shortly after landing, as well as a failed Falcon 9 landing at sea during an otherwise successful launch Feb. 15. The other two are the launch of Astras Rocket 3.2 in December that just missed reaching orbit and an aborted test flight of Virgin Galactics SpaceShipTwo suborbital spaceplane, also in December.

Men snlla Dickson.. Vem fan bryr sig om Astra eller fr den delen Virgin Galactic? Sedan ger jag dig eller dina medarbetare en liten tumme upp fr att ni uppmrksammade SpaceX uppskjutning den 15 februari. Som ni vet s gick den uppskjutningen bra. Efter den uppskjutningen s har SpaceX 60 fler Starlinksatelliter i omloppsbana. Men d SpaceX har visat oss andra vad framtiden r, d att man inte ska kasta bort frsta raketsteget eller som en liknelse flygplanet efter att man ntt destinationen s kan jag.. ..I viss mn frst att du reagerade emot att raketsteget inte landade. Bra gjort av er.

MEN DET R TA MIG FAN INTE EN SKERHETSRISK D ALLA ANDRA JVLA RAKETSTEG KRASCHAR OKONTROLLERAT EFTER UPPSKJUTNING! Sedan r det delen av havet avsprrat flera dagar i frtid s att ingen ska skadas. ..Men visst, du hller SpaceX till en hgre standard, det gr jag med.

Det har uppmrksammats att FAA r en smula underfinansierat. Elaka tungor p twitter nmner att ni bara har fyra inspektrer som kan resa runt och hlla koll p uppskjutningar. Det r ngonting jag lastar dig Dickson fr, trots allt s r du administratr fr FAA. Begr mer pengar av House of Representatives i s fall men ge fan i att vara en bromskloss fr saker du inte frstr.

(Som jag frstr det s var inspektren p plats tills i sndags men reste sedan hem till Florida d han saknade den finslipade frmgan att sp i teblad.. ..Ngonting jag har tagit upp tidigare vad gller att frutsp nr SpaceX skjuter upp en raket. Jag har sedan tidigare freslagit att man ska kombinera teblad med kaffesump fr att mer exakt kunna komma fram till tid och datum fr uppskjutning)

Och med det sagt s kommer vi fram till Starship. Och ja, den raketen har exploderar okontrollerat, men det r en del av sin charm. Jmfr med SLL som nu har tagit bortt 20 r p sig att komma till skott, samma raket som kommer att kosta 2 miljarder dollar per uppskjutning, en gng om ret (plus lite mer beroende p hur man rknar) ett gigantisk slseri med skattebetalarnas pengar och ni ojjar er ver vad ett privat fretag har fr sig p en enligt konstens alla regler avsprrad sandstrand ute mot grnsen mot Mexico? -Fuck you! Anstll ngra fler inspektrer s att ni som myndighet inte r en bromskloss fr vad som komma skall. (billiga uppskjutningar med en teranvndningsbar raket)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in