Citat:
Ursprungligen postat av
jpettersson1991
Fast, detta var ju inte frågan? Det var om lightläsk ökar sötsuget. Inte att man dricker lightläsk en viss period, slutar, och ser om man kompenserar med annat. Personen ifråga dricker förmodligen lightläsk pga av att det hjälper hen att inte "fuska" eller bara av den enkla anledningen att det är godare än vatten. Oavsett så kan man med gott samvete dricka lightläsk vid viktnedgång, eller viktbalans också för den delen, det innebär inte per automatik att man kommer få större sug efter socker eller att kroppen "tror" vi äter det.
Sedan om vissa upplever ett större sötsug när det gäller intag av lightläsk, ja absolut, finns säkerligen.
Men:
Är ett inkorrekt påstående. Du får åtminstone nyansera dina inlägg. Vissa kan tolka det som att man bör undvika lightläsk pga av det per automatik ökar sockersuget. Man behöver inte vara för sötningsmedel om man inte vill, men då bör man heller inte slänga ur sig påståenden om "risker" som i majoriteten av tillfällen inte finns eller åtminstone har ytterst svaga belägg och skrämma upp folk i onödan.
Vart hittar du den frågan?
Jag påstod att lightläsk gör att man upprätthåller ett sockersug som motsvarar det man får i sig stimulansmässigt.
Motsvarande effekter får du ifrån andra ämnen också.
Är kroppen van vid att få i sig en vis mängd nikotin oavsett om det är ifrån plåster, rökning, snusning mm så har du ett ''sug''/beroende efter nikotin.
Sen om nikotinplåster är bättre än rökning som lightläsk är bättre för hälsan än vanligt sockrad läsk är en annan diskussion.
Men om du läser artikeln som jag gav dig och läser denna som jag läste vad du länkande så finns det visst orosmoln kring sötningsmedel då detta hjälper till med att bygga upp ett sockersug vilket kan slå tillbaka då man går omkring med ett vardagligt sug som antingen kan tillfredsställas med lightläsk eller vanlig läsk.
Vad är då bäst? Att ha ett sug eller inte ha ett sug?
För min del finns det bara ett svar på den frågan.
är ett inkorrekt påstående. Du får åtminstone nyansera dina inlägg. Vissa kan tolka det som att man bör undvika lightläsk pga av det per automatik ökar sockersuget. Man behöver inte vara för sötningsmedel om man inte vill, men då bör man heller inte slänga ur sig påståenden om "risker" som i majoriteten av tillfällen inte finns eller åtminstone har ytterst svaga belägg och skrämma upp folk i onödan.
Nej det är inte ett inkorrekt påstående.
Vad folk väljer att tolka av mitt enkla inlägg är upp till dom.
Går du ifrån att dricka vatten till att börja dricka 2 liter lightläsk under en längre period så bygger du upp ett sockersug som motsvarar mängden du får i dig.
Sen om det innebär ett problem eller inte för folk att bibehålla vikten är något helt annat då du lika gärna kan välja att tillfredsställa ditt sockersug med föda eller dryck som rent teoretiskt innehåller försumbara mängder kalorier som inte gör någon skillnad för vikten.