Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2021-04-07, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturmarxist
Ja AI tekniskt med DOJO r de 10 r fre de andra biltillverkarna. De andra har satsat p klassisk programmering och lidar. Tesla p maskininlrning. Teslas bilar programmerar varandra i ett neuralt ntverk. Maskininlrning. Och det gr snabbare n vad ngon trott.
Det gr sjlvklart inte att stta en siffra p hur lngt fre de andra Tesla r. Deras neurala ntverk r ju skitcoolt helt klart. Jag hoppas tekniken tar dem nda i ml.
Att det gr snabbare n vad ngon trott stmmer dock inte. Sjlvaste Elon trodde Tesla skulle ha en miljon robotaxis i drift redan frra ret. Personligen tror jag inte det kommer hnda de nrmaste 2 ren i alla fall.
Citera
2021-04-07, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Ibland i alla fall. Det finns en del videos p pltskador nr Tesla parkerar.
https://m.youtube.com/watch?t=75&v=G...ature=youtu.be

Vad gller AI du skrev om tidigare r jag mycket tveksam till om det fungerar. Hur skall datorn bestmma vilket krbeteende den skall efterlikna? Hur skall datorn veta vilka manvrer som inte r nskvrda? etc. Jag tror de fr programmera det mesta manuellt. Dremot kanske de anvnder automatiska metoder fr att knna igen skyltar, mittlinjen etc.

Maskininlrning betyder att Teslas bilar studerar frnarnas beteende i tusentals och ter tusentals bilar.
INGET programmeras manuellt. INGET.

Kolla denna videon.
https://youtu.be/xOsbEXoEcCg
Senast redigerad av Kulturmarxist 2021-04-07 kl. 22:51.
Citera
2021-04-08, 00:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dristigheten
Jo jag vet, men killen snackar skit, han har inte krt bil i USA senaste veckan.

Fr det vore ju en kul grej att ljuga om? Jag har krt Atlanta och runt i Georgia och South Carolina. Ca tv timmar om dagen i bil.
Citera
2021-04-08, 00:17
Medlem
Citat:
Ja AI tekniskt med DOJO r de 10 r fre de andra biltillverkarna. De andra har satsat p klassisk programmering och lidar. Tesla p maskininlrning. Teslas bilar programmerar varandra i ett neuralt ntverk. Maskininlrning. Och det gr snabbare n vad ngon trott. De andra biltillverkarna mste dessutom sparka alla som inte r direkt involverade i att frbttra sjlva produkten. Tesla's ml fr allt de gr r att frbttra produkten 5 procent varje r och 5 procent billigare. Inte slja "livsstilar". vriga bilindustrin har ett stlbad. Fretag som tex BMW ligger inte bra till. Tesla's stora inkomster blir abonnemangen p FSD/AI. De behver inte g i vinst p bilarna, pengarna drar de in p abonnemangen och deras app dr folk "byter el med varandra. I framtiden.

S om ett annat fretag med fler bilar n Tesla skulle ta tag i det imorgon s skulle det ta tio r innan de str dr Tesla str idag?
Citera
2021-04-08, 05:45
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Maskininlrning betyder att Teslas bilar studerar frnarnas beteende i tusentals och ter tusentals bilar.
INGET programmeras manuellt. INGET.

Kolla denna videon.
https://youtu.be/xOsbEXoEcCg
Lnken r relevant. Att visa saker med YouTube r ju ndvndigt. Men nr man argumenterar med lngre YouTube blir det frvirrande (21 min). Sedan blir det upp till varje lyssnare att dra ut det viktiga. Jag lyssnade p delar. Han upprepar sig. Hnvisar till videospel. I schack kan ju datorer sl stormstare. Men bilkrning r ngot helt annat med betydligt komplexare situationer att ta stllning till.

I den globala agendan ingr ju att tro p AI. Kanske r det fr att de som verkligen styr vrlden frsker gmma sig bakom en myt om AI.
Citat:
Empowering AI Leadership
https://www.weforum.org/projects/ai-...ership-toolkit

Jag menar att vi inte har ngon aning om vad Tesla sysslar med. De utrustar bilarna med mikrofon och 9 kameror som kan skicka informationen till Kalifornien. De anvnder kameror istllet fr Lidar som de flesta andra. De presterar inte ngon effektiv sjlvkrning, argumenteringen handlar frmst om vad de pstr att de kommer att klara av i framtiden.

Kamerorna kan vara ett led i den globala massvervakning som hller p att byggas upp. (Samma gller Musks Starlink)

Det finns inga bevis fr att Tesla utvecklar effektiv sjlvkrning m.h.a. AI.
Citera
2021-04-08, 20:15
Medlem
Humeruss avatar
Citat:
Crabwalk har jag sett i svartvita flimmrande filmer frn 30-talet. Ang fickparkering s skter din Tesla det bttre n ngon annan mnniskoapa p hela jorden.

Njae det hller jag inte med, dom traditionella biltillverkarna har alldeles OK funktioner fr fickparkering precis som Tesla.
Inte fr att det har ett skit med aktien att gra.
Citera
2021-04-09, 22:30
Medlem
Humeruss avatar
Vad tnker ni andra om bilfretagens ambitioner?

Tesla gick ut med informationen om att deras ml r att leda utvecklingen inom en enda sak, att ka bilfabrikens effektivitet. Allts inte sjlvkrning eller rckvidd, det kommer alla traditionella biltillverkare lsa tids nog ocks(rckvidd r ju i paritet redan idag, nstan iaf).

Tror ni andra biltillverkare har samma ambitioner att designa bilar som blir ltta att producera snabbt?
Just nu r ju tv enorma bet p sjlvkrning men ocks att designa bilarna smart nog att produktionstakten kan ka 5-20x per fabrik.

Kommer det hnda eller kommer dom faila p bettet med sin stora order p Gigapresses?
Citera
2021-04-10, 18:01
Medlem
Elon Musk misslyckas inte. Mjligen kan saker bli svrare n berknat och ta lngre tid, men han r inte den som ger upp i frsta taget.
Citera
2021-04-12, 09:17
Medlem
retinas avatar
Denna kille har ett GAV p $58 p sina 14850 aktier. Han ska inte slja n.

I think we could eventually see $20,000 to $30,000 per share by 2030 if they can execute, assuming no more stock splits.

Har han rtt eller r kommer andra aktrer ikapp?

https://www.marketwatch.com/story/he...?siteid=yhoof2
Citera
2021-04-12, 09:22
Medlem
libbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av retina

I think we could eventually see $20,000 to $30,000 per share by 2030 if they can execute, assuming no more stock splits.

Aktien kommer troligen vara vrd mer n 2 - 3 000 dollar r 2030. Skulle mnga drmscenarion sls in s r det inte alls omjligt med sdana priser. Det r bara kpa tesla stolar varje mnad och sitta p dem tills pensionen. Sjlv har jag handlat klart i Tesla och bygger andra positioner i nya bolag ssom palantir och rocket lab. Kommer det en strre dipp dock i tesla s slr man ju givetvis till.
Citera
2021-04-12, 11:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av libben
Aktien kommer troligen vara vrd mer n 2 - 3 000 dollar r 2030. Skulle mnga drmscenarion sls in s r det inte alls omjligt med sdana priser. Det r bara kpa tesla stolar varje mnad och sitta p dem tills pensionen. Sjlv har jag handlat klart i Tesla och bygger andra positioner i nya bolag ssom palantir och rocket lab. Kommer det en strre dipp dock i tesla s slr man ju givetvis till.

Exakt min strategi ocks. Jag rider med gldje Tesla-resan med nuvarande innehav (har varit gare sedan 2016). Fyller p ngot om jag knner att aktien tar fr mycket stryk, men just nu fokuserar jag p EVO och Palantir dr jag mnatligen fyller p.
Citera
2021-04-12, 11:40
Medlem
Krsus Sorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av retina

Den hr typen av vrderingar r spnnande. r det bara en siffra de dragit ur rven eller har de faktiskt gjort ngon kalkyl?

Fr att svara p frgan. Tesla r idag hgre vrderat n Toyota, MAN Truck & Bus och Exxon Mobile tillsammans. Tesla behver ju frst och frmst bevisa att de frtjnar dagens vrdering, vilket allts innebr att ta marknadsandelar motsvarande dessa bolag och gra det med hgre vinstmarginaler.

Jag vet inte vilka innovationer man frvntar sig om man tror att de dessutom ska kunna ka sina vrdering med 2000%-3000% under de kommande 9 ren.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in