2021-04-17, 15:14
Avstängd
Redoxreaktions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Det finns inget svenskt, franskt, brittiskt eller tyskt. Det är uppblandat sedan länge. Hur ska det vara i USA då? Har du problem med oärliga »svenskar«. Att du överhuvudtaget yrar på om nationalitetsbeteckningar visar ju klart och tydligt att du är »rasist« i bemärkelsen att du tycks tro att blodet utgör skillnaden mellan människor.

Vad det handlar om är hur människor är som individer. Ett exempel på en oärlig »svensk« är Morgan Johansson, men du gillar väl honom för att han är »svensk«?

Det är klart att det fortfarande finns något slags nationalkaraktärer, men frågan är ju vad de är värda. Såvitt jag vet är jag helsvensk, möjligen med lite urgammalt spanskt blod, som inte är bevisat, men jag känner mer igen mitt sätt att tänka om jag ser på folk i Polen, Grekland, eller USA än när jag hör andra svenskar, som jag ofta tycker är som marsianer. Lagtokeri, konformism, auktoritetstro etc som svenskar älskar är helt främmande för mig.
Citera
2021-04-17, 15:15
Medlem
Iradeorums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Bevisen tål granskning, de har granskats i 75 år nu och stått pall i en mängd rättegångar.

Det handlar alltså inte om den saken med dessa lagar mot förnekelse.

Du vill alltså ge förintelsen religionsstatus och införa kättarlagstiftning.
Citera
2021-04-17, 15:19
Medlem
Iradeorums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror Sven
Visst kan man ta upp konspirationsteorier i skolan, som t.ex. revisionism. Att däremot förbjuda konspirationsteorier är oklokt.

Fast nu har inte revisionism något med ”konspirationsteorier” att göra förstår du. Revisionism är ett vetenskapligt förhållningssätt och ett fundamentalt inslag i ämnet historia. Helt i enlighet med popperiansk hypotesfalsifiering.
Citera
2021-04-17, 15:24
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pungpuckel
Självklart, klasser när det är dom rätta klasserna.
Då går det bra.

Hur tänker du att man ska se det här på individnivå, ska man utreda varenda jude?

Är det inte enklare att säga, ni har fått ert skadestånd och medlidande x100 nu. Piss off.

Jag har som jag skriver inte den uppfattningen att grupper ska kompenseras eller skuldbeläggas.
Citera
2021-04-17, 15:29
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Det är klart att det fortfarande finns något slags nationalkaraktärer, men frågan är ju vad de är värda. Såvitt jag vet är jag helsvensk, möjligen med lite urgammalt spanskt blod, som inte är bevisat, men jag känner mer igen mitt sätt att tänka om jag ser på folk i Polen, Grekland, eller USA än när jag hör andra svenskar, som jag ofta tycker är som marsianer. Lagtokeri, konformism, auktoritetstro etc som svenskar älskar är helt främmande för mig.

Det är ju alltid frågan om vad som betecknas som nation. Tittar vi tillbaka i världshistorien så är det ju många nationer som inte finns kvar. Det handlar ju mer om ett kulturellt förhållningssätt som folk inom nationerna upparbetat och förhåller sig till (i vissa fall slåss för). Den svenska kulturen är ganska uttryckslös och handlar mycket om det du skriver i din sista mening, något som jag (liksom du) inte alls känner mig delaktig i.

Den svenska avudsjukan är inte något påhittat uttryck taget ur luften. Det är en kulturellt betingad egenskap och tillika en begränsande faktor i många avseenden.
Citera
2021-04-17, 15:35
Medlem
Iradeorums avatar
Citat:
Nej det är absolut inte vänster. Vilka är det som talar om klasskamp, könskamp, BLM osv...? Jo vänstern.

Vad talar frisinnade om...? Jo individen. Att döma individer utifrån grupptänkande är vänster. Du är en vänstertänkare.

Den typ av individualism du ger uttryck för är i allra högsta grad vänster. Att betrakta människor som isolerade och atomiserade varelser utgjorde grunden för den första vänstern, liberalismen. Det var ett sätt att bryta ned den tidens maktstrukturer och lojaliteter. En realistisk människosyn utgår ifrån evolutionen med människan som både en individ och ett flockdjur med behov av gemenskap, identitet och sammanhang.
Citera
2021-04-17, 15:38
Medlem
PedoJoeBidens avatar
Intressant med postmodernister som vill ifrågasätta allt från 2+2 till simpel biologi samtidigt vill fängsla folk som ifrågasätter subjektiva tolkningar rörande dödstal.
Citera
2021-04-17, 15:43
Medlem
Skogsvattes avatar
Citat:
Jag vet inte om det kan spruta blod ur ruttnande likhögar p.g.a. tryck från likgaser eller något, men enstaka felaktiga detaljer vederlägger inte att det har skett.

"Enstaka felaktiga detaljer"? Du är uppenbarligen inte särskilt insatt i vittnesskildringarna från tyska koncentrationsläger.

Citat:
Redan 21 augusti 1942 talade den tyske SS-mannen Kurt Gerstein, som hade gått med i SS för att kunna infiltrera rörelsen, om för den svenske diplomaten Göran von Otter i detalj hur utrotningen av judar gick till

Nja, det har påståtts att Kurt Gerstein träffade von Otter i augusti 1942 och vid flertalet tillfällen förklarade "utrotningen" i ett av Aktion Reinhardt-lägren "i detalj", vilket inte har någonting att göra med t.ex. Auschwitz. Göran von Otter ansåg uppenbarligen inte att fantasierna var värda ens en kortfattad anteckning, utan först i juli 1945(!) finns det bevis för att von Otter bekräftade detta möte från minnet, via ett brev till baron Lagerfelt i London. Problemet är bara att von Otters återgivning av mötet går stick i stäv med Gersteins egna efterkrigsbeskrivningar av mötet, utöver flertalet felaktiga uppgifter och anakronismer som är svåra att förklara. På 60-talet, när von Otter trodde sig kunna göra en hacka på sina upplevelser, så plagierade han sena efterkrigsbeskrivningar av Gersteins rapport(er) och saltade sin berättelse genom att bl.a. ljuga om att han "rapporterade vidare" Gersteins fantasier redan 1942. Men det kanske viktigaste faktumet är att de uppgifter som återges i von Otters tidigaste brev, det till Lagerfelt i London, enbart flyktigt omnämnde "likfabriker", ett typiskt propagandabegrepp med rötter tillbaka till likfabrikerna från första världskriget. Samma typ av rykten var redan väl kända innan Gersteins påstådda möte med von Otter, t.ex. från svensken Karl Yngve Vendel, som var konsul i Stettin, som också rapporterade propagandaryktena om "utrotning" i augusti 1942. von Otters möten med excentrikern Gerstein hade varit oändligt mer värdefulla, men tydligen ansåg inte von Otter att Gersteins fantasier om höghus av lik, "gasningar" med dieselmotorer och 20 miljoner döda hade någon förankring i verkligheten.
Citera
2021-04-17, 15:43
Medlem
Pungpuckels avatar
Citat:
Jag har som jag skriver inte den uppfattningen att grupper ska kompenseras eller skuldbeläggas.

Okej.

En annan intressant sak jag har märkt i berättelserna om Sverige och judarna, är att det sällan talas om några banala solskenshistorier,
Om t.ex om herr Goldstein som immigrerade med dom vita bussarna, gifte sig öppnade eget och levde lyckligt i alla sina dagar.

Varför?
Kanske för att lyckliga historier är inte lukrativa, helt ointressanta ur samvetssynpunkt.

En annan sak som slår mig ofta, idag är ju människor över lag mer avtrubbade, våldet på TV är konstant, rubriker och åter rubriker...
Det finns inte mycket som skärrar oss längre.
Det är ett hot mot förintelsen.
Hela uppdraget var ju att jaga och förtvivla människor, det var ju hela poängen!

Därför, i nya dokumentärer så skildras ett grövre våld om "vad som hände", nu än vad som skildrades för bara 20år sedan om samma jävla händelse!

Man har alltså blivit tvungen att skruva upp det lite för att uppnå samma fasa som tidigare.
Det är ju förstås lugnt, kritik och inspektion är ju ett grovt brott.
Citera
2021-04-17, 15:48
Avstängd
Redoxreaktions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iradeorum
Den typ av individualism du ger uttryck för är i allra högsta grad vänster. Att betrakta människor som isolerade och atomiserade varelser utgjorde grunden för den första vänstern, liberalismen. Det var ett sätt att bryta ned den tidens maktstrukturer och lojaliteter. En realistisk människosyn utgår ifrån evolutionen med människan som både en individ och ett flockdjur med behov av gemenskap, identitet och sammanhang.

Haha, lojaliteter! 98-99% av folket var slavar under något as till kung. Det var inget som de någonsin hade samtyckt till. Hela staten bygger på den skändliga lögnen om att någon skulle ha gått med på det, fast ingen någonsin kan visa att majoriteten av vanliga människor i något land skulle ha gett sitt frivilliga samtycke.
Citera
2021-04-17, 15:50
Avstängd
Redoxreaktions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skogsvatte
"Enstaka felaktiga detaljer"? Du är uppenbarligen inte särskilt insatt i vittnesskildringarna från tyska koncentrationsläger.

Nja, det har påståtts att Kurt Gerstein träffade von Otter i augusti 1942 och vid flertalet tillfällen förklarade "utrotningen" i ett av Aktion Reinhardt-lägren "i detalj", vilket inte har någonting att göra med t.ex. Auschwitz. Göran von Otter ansåg uppenbarligen inte att fantasierna var värda ens en kortfattad anteckning, utan först i juli 1945(!) finns det bevis för att von Otter bekräftade detta möte från minnet, via ett brev till baron Lagerfelt i London. Problemet är bara att von Otters återgivning av mötet går stick i stäv med Gersteins egna efterkrigsbeskrivningar av mötet, utöver flertalet felaktiga uppgifter och anakronismer som är svåra att förklara. På 60-talet, när von Otter trodde sig kunna göra en hacka på sina upplevelser, så plagierade han sena efterkrigsbeskrivningar av Gersteins rapport(er) och saltade sin berättelse genom att bl.a. ljuga om att han "rapporterade vidare" Gersteins fantasier redan 1942. Men det kanske viktigaste faktumet är att de uppgifter som återges i von Otters tidigaste brev, det till Lagerfelt i London, enbart flyktigt omnämnde "likfabriker", ett typiskt propagandabegrepp med rötter tillbaka till likfabrikerna från första världskriget. Samma typ av rykten var redan väl kända innan Gersteins påstådda möte med von Otter, t.ex. från svensken Karl Yngve Vendel, som var konsul i Stettin, som också rapporterade propagandaryktena om "utrotning" i augusti 1942. von Otters möten med excentrikern Gerstein hade varit oändligt mer värdefulla, men tydligen ansåg inte von Otter att Gersteins fantasier om höghus av lik, "gasningar" med dieselmotorer och 20 miljoner döda hade någon förankring i verkligheten.

Du har förstås en trovärdig källa till detta?
Citera
2021-04-17, 15:52
Medlem
Skogsvattes avatar
Citat:
Du har förstås en trovärdig källa till detta?

Jag trodde att du läst von Otters brev och intervjuer, med tanke på att du citerade en populärhistorisk bok från 2017? Annars föreslår jag en faktisk historiografisk studie på ämnet, t.ex. Rudolf Reder versus Kurt Gerstein – Two False Testimonies on the Bełżec Camp Analyzed från 2021.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in