Citat:
Ursprungligen postat av
dannbaggen
Vatten "glömde" att det var en rättegång i England år 2000 där förintelseförnekarnas stora galjonsfigur, nazisten David Irving fälldes i en mycket nogsamt genomförd rättegång. Eller rättare sagt, det man gjorde i denna dom var att
slå fast att Förintelsen hade skett. Det var noga genomfört med vittnesmål, foton, filmer, kontroller av platserna och så vidare. Det blev lite av Game Over för förnekarna där.
https://en.wikipedia.org/wiki/Irving...guin_Books_Ltd
Nä, jag nämnde rättegången i mitt inlägg.
Jag uppmanar alla att läsa korsförhören av expertvittnena under Lipstadt-rättegången, det är värdefull och komisk läsning. Nu är det så klart inte upp till domstolar att avgöra historisk sanning. Det är upp till den historiografiska diskursen och debatten, en debatt som av bl.a. juridiska skäl är nästan obefintlig inom modern förintelseforskning. Men Lipstadt-rättegången var för övrigt en rättegång där domaren gav rätt imponerade eftergifter, och där han öppet tvingades erkänna att de individuella bevispunkterna var helt värdelösa och behövde "tolkas kollektivt" för att nå upp till nivån av regelrätt bevisföring.
I have to confess that, in common I suspect with most other people, I had supposed that the evidence of mass extermination of Jews in the gas chambers at Auschwitz was compelling. I have, however, set aside this preconception when assessing the evidence adduced by the parties in these proceedings.
Till och med försvarets huvudvittne höll med i sin sjudande bok efter rättegången:
My first problem was rather straightforward: the evidence for Auschwitz was undoubtedly problematic.
Gray:
My conclusion is that the various categories of evidence do ‘converge’ in the manner suggested by the Defendants.
Citat:
Ursprungligen postat av
arcsin
Efter en snabb googling tycks de flesta vara rasister och antisemiter, och några tycks vara spritt språngande galna. Var är de sakliga forskarna som inte drivs av förakt mot judar?
En dom som säkert faller lika lätt över de judar som dominerat ortodox förintelseforskning genom årtiondena.
Citat:
I vanlig ordning avfärdar man väl det som fabricerat bevismaterial, citat tagna ur sitt sammanhang, och annat som foliehattar av alla dess slag hävdar när de blivit motbevisade.
Jag föreslår att du läser några av de monografier som publicerats av de aktuella forskarna, som till dags dato ännu är de enda i sitt slag för specifika förintelserelaterade frågor. En bra början är
The Real Case for Auschwitz eller
The Cremation Furnaces of Auschwitz: A Technical and Historical Study.
Du verkar förvisso rätt ointresserad av historia och förintelsemyten rent allmänt, så jag förväntar mig inte att du kommer ägna en minut åt att ifrågasätta din ogrundade övertygelse.