Citat:
Ursprungligen postat av
wwr
Jag försökte läsa lite om krypto och uppfattade situationen så här. Stämmer detta verkligen?
Bokföringen i Bitcoin och andra kryotovalutor sker i en "blockchain". De senaste transaktioner användarna gjort läggs till i ett nytt block i kedjan. Men för att kunna lägga till ett block måste man skapa en "hash" (en kod) som baseras på alla tidigare block.
Att skapa en hash är enkelt. Men vad gäller t.ex Bitcoin så ställer systemet även kravet att hashen skall vara lägre än ett visst värde. Detta gör att beräkningarna blir mycket krävande och konsumerar mycket energi. Valutan Bitcoin konsumerar lika mycket elektricitet som hela Argentina.
https://www.bbc.com/news/technology-56012952
Detta kommer inte heller att bli bättre i framtiden. När datorerna i framtiden blir kraftfullare så kommer man bara att ställa högre krav på "hashen" så att datorerna måste räkna länge. För att systemet skall vara säkert måste krånglet hela tiden ligga före datorerna.
Baseras Bitcoin och andra kryotovalutors säkerhet på krångel?
Om datorerna enkelt skulle kunna sköta Bitcoins bokföring så skulle bokföringen lättare kunna förfalskas. Därför måste bokföringen alltid vara så krånglig att en mängd datorer måste kämpa för att klara en enkel bokföring av transaktionerna.
Är systemet verkligen så dumt gjort?
Jag frågar eftersom jag just börjat läsa om Bitcoin och inte kan ämnet.
Mining är inte direkt krångligt (om vi inte pratar om att från scratch uppfinna en hashing-algoritm). Men tricket är att det kräver mycket datorkraft. Vilket skyddar nätverket från bedragare. Det är inte värt besväret att försöka fuska eftersom det blir för dyrt, och även dömt att misslyckas.
Hur skulle det annars fungera? Vem ska bestämma vilken version av blockchain som är det äkta om inte decentraliserat genom mining?
Vill du ha en central databas och ingen mining så finns de alternativet redan. T.ex. Ripple XRP, som många inkl jag anser vara en scam eftersom allt sköts centralt av ett privat vinstdrivande "företag" (kanske snarare borde kallas maffiasyndikat), som också äger en jättestor del av alla XRP, vilket i mina ögon är ett av de största bedrägerierna någonsin. Men föredrar du detta, köp XRP då, and have fun staying poor