2021-05-01, 00:32
Medlem
ZhongNanHais avatar
Jag dricker mycket vitamintillskott som brustabletter, ärligt talat mest för att det är gott och som ett billigare/nyttigare substitut till dricka. Jag inbillar mig alltså inte att dessa vitaminer skulle göra något underverk och jag är medveten om att jag förmodligen pissar ut 95%. Men frågan är om det kan vara skadligt med förmycket vitaminer?

Jag tar kanske 4 tabletter om dagen, lite olika av nedanstående varianter.

Det jag dricker är typ LIDL's brustabletter, typ multivitamin, D-vitamin+Kalcium, C-vitamin+järn, Magnesium
Citera
2021-05-01, 00:40
Medlem
epicChunguss avatar
Vad står det på förpackningen att % är av det dagliga rekommenderade intaget?
Citera
2021-05-01, 02:09
Medlem
Svaret på frågan är JA, det KAN vara skadligt med FÖR mycket vitaminer. Men allt är ju skadligt om man får FÖR mycket av det. Hörde ju om något som dog för att ha druckit för mycket vatten för några år sen. Lagom är bäst.
Citera
2021-05-01, 05:09
Medlem
vadsadusadus avatar
Spontant säger jag ja. Tänker då på vattenmlösliga vs fettlösliga vitaminer. Det innebär att vissa vitaminer och mineraler kan du överdosera. Du får helt enkelt googla på varje vitamin separat, jag vet bara att D-vitamin och Magnesium kan du överdosera, c-vitamin inte. Finns info bla här: https://www.livsmedelsverket.se/livs...-antioxidanter
Citera
2021-05-01, 05:16
Medlem
Hälften är mineraler som du nämner.
Citera
2021-05-01, 07:11
Medlem
Europes avatar
Jag kan inte sådant i detalj, men vill minnas att t.ex. A-vitamin lätt är giftigt i för stora doser. Jag drack en gång brus med järn + C-vitamin, men kom på att jag som har en genmutation för hemokromatos bör kanske inte dra i mig extra järn, även om den enskilda mutationen inte räcker till för att jag ska utveckla sjukdomen. Andra har kanske andra ämnen de bör vara försiktig med. En bra riktlinje är väl att undvika överskrida rekommenderade dagsdoser. Jag har dock för mig att man kan tämligen fritt dra i sig C-vitamin utan att behöva oroa dig för överdosering.
Citera
2021-05-01, 10:32
Medlem
Majasmokers avatar
Går självklart att överdosera! Spårämnen som t.ex. selen är giftigt i för höga doser. Äter man i övrigt en hyfsat varierad kost med grönsaker, kött, fisk & frukt så behöver man i allmänhet inte kosttillskott i Sverige.

Med det sagt så äter jag själv ett piller om dagen av en anpassad sort. Man i medelåldern typ. Står att man ska ta 2 om dagen & jag tar en. Då vet jag att jag definitivt inte får för mycket men också att får det jag kanske är lite sämre på. Är inte ute så mycket & är dålig på att äta frukt samt att jag dricker för mycket alkohol vilket är negativt ur b-vitamin-synpunkt. B12 om jag inte minns fel, är det alkisar får brist på. Nu är jag inte på långa vägar så långt gången som fullfjädrad alkis men det första de gör med alkisar som kommer in på kliniker är en spruta b12 i arslet.

Sa iaf en alkis jag kände som nu är hädangången men som hamnade på Maria pol ibland.

Folk som ofta blir sjuka har inte sällan d-vitamin-brist. Därav att blattar ibland får problem i Sverige. De är gjorda för att vara i starkt solsken i öknen & djungeln. Inte i solfattiga norden. Muslimor som dessutom är negrer har ofta brist.

När jag gick en komvuxkurs för en massa år sen så var det kille som varje dag hade med sig en sån där 1,5-liter tysk vitamin multitrink juice med konstgjord sötning & tyckte han var så hälsosam. Jo tjena, är väl typ Ett glas om dagen man ska dricka. Inte en hel jävla förpackning!

En annan kom småförkyld en dag & hade med sig en liten flaska med röd solhatt & annat att droppa i téet. Man ska ha en eller två droppar En gång om dan eller nåt ditåt. På 4 timmars lektioner drack han nog fan 3 stora koppar med 5-6 droppar i varje Jävla pucko! Bara för det är "hälsokost" betyder det inte att det är ofarligt att dricka/äta hur mycket som helst....
Citera
2021-05-01, 10:43
Medlem
mymyselfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZhongNanHai
Jag dricker mycket vitamintillskott som brustabletter, ärligt talat mest för att det är gott och som ett billigare/nyttigare substitut till dricka. Jag inbillar mig alltså inte att dessa vitaminer skulle göra något underverk och jag är medveten om att jag förmodligen pissar ut 95%. Men frågan är om det kan vara skadligt med förmycket vitaminer?

Jag tar kanske 4 tabletter om dagen, lite olika av nedanstående varianter.

Det jag dricker är typ LIDL's brustabletter, typ multivitamin, D-vitamin+Kalcium, C-vitamin+järn, Magnesium

Problemet med billiga brustabletter är att de oftast innehåller minimalt med vitaminer/mineraler, istället ersätts de med billiga surrogat som kvicksilver, arsenik och dioxin vilka kan vara mycket farliga och leda till en plågsam död.

Svaret är ja det är livsfarligt.
Citera
2021-05-01, 10:49
Medlem
vadsadusadus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Majasmoker
En annan kom småförkyld en dag & hade med sig en liten flaska med röd solhatt & annat att droppa i téet. Man ska ha en eller två droppar En gång om dan eller nåt ditåt. På 4 timmars lektioner drack han nog fan 3 stora koppar med 5-6 droppar i varje Jävla pucko! Bara för det är "hälsokost" betyder det inte att det är ofarligt att dricka/äta hur mycket som helst....

Är det Ecinagard du menar så ska man ha "Echinagard orala droppar: 2,5 ml 3 gånger dagligen. 2,5 ml motsvarar ca 35 droppar." (https://www.apotea.se/echinagard-ora...-losning-50-ml) Så han var kanske inte helt fel ute.
Citera
2021-05-01, 11:11
Medlem
Majasmokers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vadsadusadu
Är det Ecinagard du menar så ska man ha "Echinagard orala droppar: 2,5 ml 3 gånger dagligen. 2,5 ml motsvarar ca 35 droppar." (https://www.apotea.se/echinagard-ora...-losning-50-ml) Så han var kanske inte helt fel ute.
Tycker inte flaskan känns bekant men det är länge sen. Reagerade på hur mycket han tog men javisst, jag kan minnas fel såklart.

Hursomhelst, kan berätta om när lilla städtjejen på jobbet hade problem med "snuva" hela tiden. Tipsade om att prova enkla billigaste allergimedicinen & sa tydligt att jag själv ofta klarar mig med en halv. Några veckor gick & nu var klagomålen att hon hade börjat känna sig så trött. Funderade lite & frågade hur många piller hon åt. 2 om dagen fick jag höra

Men snälla lilla söta vännen....sa jag inte men tänkte såklart. Du får absolut inte äta mer än en per dygn! Det kanske räcker med en halv t.o.m!

Jag blir så less på folk som inte kan läsa den enklaste text.... I synnerhet när det gäller potentiellt farliga mediciner! Vad tror folk egentligen?

Har också tydligt sagt att hon ska testa att inte äta på vinterhalvåret för då behöver hon den förmodligen inte. Men självklart har hon ätit hela tiden. Jobbiga människa! Synd att hon är så gullig & sexig
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in