Citat:
Ursprungligen postat av
halaltarzan
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sk...ldtakt-pa-elev
Edit. Är inte elevassistent ett sånt där jobb som soc./kommunen ger till oduglingar och hoppas att de ska skärpa till sig?
Nja. Kanske förr. Det är så många arbetslösa idag att de flesta "oduglingar" inte väljs ut till elevassistenter.
Jag har kommit i kontakt med ca, tja, 40 st gissar jag på en höft, de flesta är rätt vettiga. Man kan konstatera att de "svenska" kanske är lite småslitna, äldre, långtidsarbetslösa; de flesta av eventuellt andra etniciteter är relativt normala, med ett fåtal konstiga undantag, och ofta under kring 25-30 (killar/män) eller under 50 (tjejer/damer), samt långtidsarbetslösa. De flesta talar rimlig svenska. Tror inte att det är ett drömyrke för män, då det rimligen betalar sig rätt dåligt, men för många av kvinnorna tycks det vara rätt ok arbete. Det innebär också att de skarpaste elevassistenterna är kvinnor, kanske sådana som själva haft lärarambitioner men failat pga krig eller annat.
Ja, grova generaliseringar. Pratar skola. På förskolan är jag mycket mer skeptisk, där tycks enda kravet vara "kvinna", gärna med erfarenhet av egna barn, då spelar det ingen roll vad man kan eller hur bra man är på svenska. Förskoleassistenter skickas typ direkt från arbetsförmedlingen känns det som, och kvaliteten varierar enormt - vissa är givetvis riktig bra, andra inte.