• 1
  • 2
2021-05-12, 09:16
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spygatt
Det är inget jag förordar, utan en tanke"helt utanför boxen", hur alla världens länder skall ordna upp deras respektive gigantiska statsskuld efter Covid-19, som varje land nu kommer dras med.

Men oavsett, så är nog det "final countdown", efter denna epidemi klingat ut i världen, ekonomiskt sett.

De länder som har infrastrukturen i skick, och ekonomisk styrka, samt kompetens kommer vara morgondagens vinnare, med en extrem kommande god välfärd som belöning, de länder som drabbats hårt av Covid-19, som tappat infrastruktur, kompetens, som inte kommer igång med sin export, m.m, de länder kommer hamna i bakvattnet, och ha svårt att få en väl fungerande ekonomi framledes, alltså, sakta men säkert bli ett U - land.
Problemet du försöker lösa är inget problem. Gigantiska förmögenheter i statspapper är inte ett problem.

Vad du föreslår är att beslagta 80% av alla världens pengar. Varför ska de som lånat pengarna ha mer rätt till dem än de som sparat dem?

Sedan skulle det givetvis bli fullständigt kaos. Många företag och individers kapital skulle bli raderat vilket skulle innebära bokföringsmässig konkurs för över hälften av företagen.

Förtroendet för valutorna bli helt raderat. Ingen skulle våga sitta på pengar längre och alla valutor skulle ganska snabbt tappa betydligt mer än 80% av sitt värde. Alla länder som deltar skulle få hyperinflation, massarbetslöshet och svält.

Kort och gott. Detta är en riktigt dålig ide. Vilket godtycklig plundring av tillgångar vanligtvis är.
Citera
2021-05-12, 21:43
Bannlyst
Citat:
Detta är en ren spekulation från min sida, och ni får tänka fritt om vad det kan vara för nackdel resp. fördel med detta, ifall det alls går att genomföra, för en liknande sak har aldrig genomförts i hela världen, så långe det ekonomiska systemet har funnits...

"Covid-19 har dragit ner BNP i alla världens länder, och alla världens länder kommer efter pandemin, stå med gigantiska skulder som skall betalas tillbaka med resp. länders medborgare iform utav främst skatter.
De förhöjda skatterna medför att mindre pengar kommer finnas ute till konsumtion, vilket kommer komma tillväxten, och detta är alltså en kommande bekymmer för lång tid framöver i alla världens länder pga. Pandemin som slagit söder alla världens ekonomier.

Ifall alla världens ledande regeringar, går med på att avskriva, säg 80% utav skulderna/kostnaderna, som uppstått, så kommer ju inte skatteoket, känns lika starkt för medborgarna, och dagens ungdomar ha en gigantisk skatteskuld framför sig att betala, utan alla världens länder skulle relativt snabbt vara tillbaka i samma situation, som före pandemin, och den i stort sett goda ekonomin, som världens länder, enskilt har haft"

Så alltså,.. Kan detta vara räddningen för världens tillväxt att ekonomiskt komma snabbt tillbaka, efter Covid-19?
Varje skuld har en fordringsägare. Dvs för varje skuld som någon har finns en långivare, för vilken skulden är en tillgång.

Nu kan det vara så att de långivarna som finns idag inte är så sugna på att ge bort sina tillgångar.

Men det finns en lösning.

Du startar Snälla SkuldFri Fonden. Till den betalar du och alla andra som gillar den här iden in era löner och annat sparande. Och så amorterar ni av folks och företags skulder.

När kan du starta?
Citera
2021-05-13, 08:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Varje skuld har en fordringsägare. Dvs för varje skuld som någon har finns en långivare, för vilken skulden är en tillgång.

Nu kan det vara så att de långivarna som finns idag inte är så sugna på att ge bort sina tillgångar.

Men det finns en lösning.

Du startar Snälla SkuldFri Fonden. Till den betalar du och alla andra som gillar den här iden in era löner och annat sparande. Och så amorterar ni av folks och företags skulder.

När kan du starta?

Från att ha ställt en"utanför boxen fråga", hur världsekonomin ska komma snabbare tillbaks med ekonomiska tillväxten, efter Covid-19, där länderna, istället för att skuldtynga sina medborgare för lång tid framöver, så har denna fråga blivit, som att jag är nån slags kommunist, som förespråkar att medborgarnas tillgångar skall konfiskeras.

Jag rekommenderar dig, och andra att gå tillbaka till sidan 1,och läs mit första inlägg, där jag helt, utan nån mera tanke frågade..
"hur skall ALLA världens länder få ordning på sin ekonomi, efter pandemin, samt devalvering utav ALLA världens valutor?"
Citera
2021-05-13, 09:58
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius

Ja, att inflatera bort en sådan här kris håller man ju på att lyckas med...

Men TS - jag har en liten undran... om alla "devalverar" (deprecierar, de flesta har likt Sverige flytande växelkurs) sina valutor... då är ju växelkurserna desamma?

Ja jag funderade också på det, om alla skulle sätta en nolla efter sin valuta så skulle ju utfallet bli neutralt.
Citera
2021-05-13, 10:12
Medlem
stillsams avatar
Citat:
"hur skall ALLA världens länder få ordning på sin ekonomi, efter pandemin, samt devalvering utav ALLA världens valutor?"

Förutom att det är praktiskt och teoretiskt omöjligt att ”devalvera alla världens valutor” finns ett antal problemställningar att lösa. Har du ens koll på grundläggande valutabegrepp som devalvering och depreciering eller revalvering och appreciering?
Senast redigerad av stillsam 2021-05-13 kl. 10:25.
Citera
2021-05-13, 10:16
Bannlyst
Citat:
Jag rekommenderar dig, och andra att gå tillbaka till sidan 1,och läs mit första inlägg, där jag helt, utan nån mera tanke frågade..
Om du själv tar och läser trådstarten så kommer du se ett förslag på att överheten skall plundra fordringsägare något extremt.
Så här skriver TS: "att avskriva, säg 80% utav skulderna/kostnaderna, som uppstått". Du kanske missade det. Det var själva frågan i tråden.

Och ordentliga människor svarar på frågan som TS ställer.

Att ta av folk deras tillgångar får inte "ordning" på någon ekonomi. Tvärtom. Därför kommer inte världens överheter göra det. Vi kan bortse från det. (De stater som roat sig med att defaulta på statsskulden får betala väldigt hög ränta efter det).

Men eftersom du gillade tanken på att skänka pengar till låntagare så förslår jag att du löser saken själv. På frivillig väg.
Det kunde du reagera lite positivt på och starta Snälla SkuldFri Fonden. Om du startar själv kan ju folk inspireras och haka på.

Citat:
Från att ha ställt en"utanför boxen fråga", hur världsekonomin ska komma snabbare tillbaks med ekonomiska tillväxten, efter Covid-19, där länderna, istället för att skuldtynga sina medborgare för lång tid framöver, så har denna fråga blivit, som att jag är nån slags kommunist, som förespråkar att medborgarnas tillgångar skall konfiskeras.
När du föreslår att överheten skall plundra folket så är det väl inte konstigt om en del ser dig som en kommunist. Du uppvisar ju kommunist-ideer.

Men jag förstår inte varför du kommer till mig och lipar över det. Jag har inte sagt det. Utan bara föreslagit att du skall lösa saken på frivillig väg.

Och att du riktar missnöje mot mig när jag föreslår att du skall göra detta på frivillig väg, lär starka andras övertygelse om att du är kommunist.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in