2021-05-14, 20:32
Medlem
Nottelitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Så kan det mycket väl ha varit.

Ingen hade en aning om vad Lorange kunde ha stoppat i sig för något? Jag tror inte att han var så noga bara det såg någorlunda aptitligt ut. Just detta med att allt han åt var dessutom rått. Kan inte ha varit bra.

det finns förmodligen mycket i det, för vem kunde veta vad han har ätit ...
nej, inte alla svampar och växter ska ätas rått...
Citera
2021-05-14, 21:14
Medlem
Skaraborg2s avatar
Rå fisk.

Citat:
Ursprungligen postat av Notteliten
det finns förmodligen mycket i det, för vem kunde veta vad han har ätit ...
nej, inte alla svampar och växter ska ätas rått...

Dessutom lär han också ha ätit rå fisk.

Att äta rå fisk under kanske två tre veckor kan knappast anses främja hälsan.
Citera
2021-05-14, 23:03
Medlem
Nottelitens avatar
Citat:
Dessutom lär han också ha ätit rå fisk.

Att äta rå fisk under kanske två tre veckor kan knappast anses främja hälsan.

nej, att äta rå fisk på en sådan resa är långt ifrån att leva på sushi
tvättning av utrustning och renhet kring matlagning var kanske inte en prioritet på rätt sätt det häller, botulism är inte precis hälsosam...
Citera
2021-05-15, 12:58
Medlem
Skaraborg2s avatar
Var botulism orsaken?

Citat:
nej, att äta rå fisk på en sådan resa är långt ifrån att leva på sushi
tvättning av utrustning och renhet kring matlagning var kanske inte en prioritet på rätt sätt det häller, botulism är inte precis hälsosam...

Botulism kan mycket väl ha varit anledningen till att han blev mycket sjuk och slutligen avled.

Jag tror inte att Lorange var så noga med rengöring av sin utrustning. Inte heller renhet gällande matlagningen men under delar av sin drygt fem veckor långa vistelse i dessa trakter kunde han inte laga någon mat.
Citera
2021-05-15, 20:20
Medlem
Nottelitens avatar
Citat:
Botulism kan mycket väl ha varit anledningen till att han blev mycket sjuk och slutligen avled.

Jag tror inte att Lorange var så noga med rengöring av sin utrustning. Inte heller renhet gällande matlagningen men under delar av sin drygt fem veckor långa vistelse i dessa trakter kunde han inte laga någon mat.

nei jag tror faktiskt att rengöring av knivar och matlagningsutrustning gjordes i en viss utsträckning så länge han hade eld och kokte / stekte maten, efter det sköljdes det nog bara i flodvattnet och
samma kniv användes på svamp, fisk och växter...
ja botulism är troligt...
Citera
2021-05-17, 13:38
Medlem
Skaraborg2s avatar
Botulism - en mycket trolig orsak.

Citat:
nei jag tror faktiskt att rengöring av knivar och matlagningsutrustning gjordes i en viss utsträckning så länge han hade eld och kokte / stekte maten, efter det sköljdes det nog bara i flodvattnet och
samma kniv användes på svamp, fisk och växter...
ja botulism är troligt...

Nej Lorange var med största sannolikhet inte så noga.

Inte ens då han fortfarande kunde steka eller koka sin mat lär han ha varit så noga med att diska bestick och kastrull. På sin höjd att dessa sköljdes av i flodvatten.

När han inte inte längre kunde steka/koka sin mat så fick han äta denna rå. Ja samma kniv användes till allt som såg ätligt ut. Tror inte ens att kniven/knivarna kom att sköljas av. Vad som har framkommit så tycker jag också att den troligaste orsaken till att Lorange avled var just botulism.
Citera
2021-05-17, 18:48
Medlem
FrankieStubbss avatar
Citat:
Loranges bok [b]

En sak som Carsten Lorange tyckte mycket om att äta var svamp. Kanske kom han att pröva på nya sorter som såg aptitliga ut under dödsmarschen? Gör ett citat från sidan 79 som ursprungligen är ett citat från hans egen bok:

"Ända upp på kalfjället kan man hitta en svamp som påminner om strävsopp. Den ger en fin omväxling i dieten och skiljer sig från skogssvampen genom att den knappast krymper vid stekning."

Intressant att läsa att han gärna åt en svamp som påminde om en ätbar sort. Han verkar inte ha varit så försiktig och noggrann som man skall vara gällande svamp. Svamp har lågt näringsvärde (kan också vara farlig att äta) till skillnad mot vildmarkens säkra källor som kött, fisk och bär. Dessutom kunde han inte heller steka svampen under åtminstone en del av vandringen. Kanske under ett par veckors tid? Därför var han tvungen att äta denna rå.

Nu drar ni förhastade slutsatser min bästa herre.

Att plocka och äta en strävsopp utan att fullständigt identifiera den är inte alls märkligt. Tvärtom pekar det på att man har god kunskap gällande svamp då man benämner den som en möjlig strävsopp. Här kan du läsa angående strävsoppen och de 35 arter man hittills identifierat.

https://www.svampklubben.org/mars2003.html

Soppar är dessutom en väldigt säker svamp att äta då det endast existerar en giftig art i Sverige. Djävulssoppen växer normalt bara på Öland och Gotland och är dessutom väldigt lätt att identifiera.

https://www.expressen.se/nyheter/dja...-saker-langre/
Citera
2021-05-19, 01:29
Medlem
Nottelitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FrankieStubbs
Nu drar ni förhastade slutsatser min bästa herre.

Att plocka och äta en strävsopp utan att fullständigt identifiera den är inte alls märkligt. Tvärtom pekar det på att man har god kunskap gällande svamp då man benämner den som en möjlig strävsopp. Här kan du läsa angående strävsoppen och de 35 arter man hittills identifierat.

https://www.svampklubben.org/mars2003.html

Soppar är dessutom en väldigt säker svamp att äta då det endast existerar en giftig art i Sverige. Djävulssoppen växer normalt bara på Öland och Gotland och är dessutom väldigt lätt att identifiera.

https://www.expressen.se/nyheter/dja...-saker-langre/

Men hur är dessa svampar att äta råa?
Citera
2021-05-19, 09:38
Medlem
Skaraborg2s avatar
Rå föda under flera veckor.

Citat:

Det kan inte vara bra att äta rå svamp under flera veckor.

Inte heller rå fisk kan vara bra att äta rå under flera veckor. Allt Lorange åt de sista veckorna i livet var rå föda.
Citera
2021-05-19, 17:22
Medlem
FrankieStubbss avatar
Citat:

Citat:
Det kan inte vara bra att äta rå svamp under flera veckor.

Inte heller rå fisk kan vara bra att äta rå under flera veckor. Allt Lorange åt de sista veckorna i livet var rå föda.
Det är högst individuellt hur man reagerar på att äta rå svamp och spelar även stor roll vilken art man äter. Rå strävsopp har jag aldrig provat, kungschampinjon och stensopp har jag ätit små mängder av utan problem.. En van skogsman skulle aldrig få för sig att äta stora mängder rå svamp. Man riskerar även att få i sig jordbakterier och andra otrevligheter. Ett big no no.

Angående rå fisk är det även något man endast skulle äta i yttersta nödfall. Fryser man fisken innan är det inga problem dock. Det förekommer dock att en del fiskare gör sashimi på nyfångad fisk men jag själv avstår sådant.

Detta är ett mycket mystiskt dödsfall.

Min lekmanagissning är att flera olyckliga omständigheter spelade in varav födan nog spelade en mycket stor roll.
Citera
2021-05-19, 18:05
Medlem
Skaraborg2s avatar
Den råa födan kom att spela en mycket stor roll.

Citat:
Ursprungligen postat av FrankieStubbs
Det är högst individuellt hur man reagerar på att äta rå svamp och spelar även stor roll vilken art man äter. Rå strävsopp har jag aldrig provat, kungschampinjon och stensopp har jag ätit små mängder av utan problem.. En van skogsman skulle aldrig få för sig att äta stora mängder rå svamp. Man riskerar även att få i sig jordbakterier och andra otrevligheter. Ett big no no.

Angående rå fisk är det även något man endast skulle äta i yttersta nödfall. Fryser man fisken innan är det inga problem dock. Det förekommer dock att en del fiskare gör sashimi på nyfångad fisk men jag själv avstår sådant.

Detta är ett mycket mystiskt dödsfall.

Min lekmanagissning är att flera olyckliga omständigheter spelade in varav födan nog spelade en mycket stor roll.

Ja, du har verkligen rätt i att detta är ett mycket mystiskt och märkligt dödsfall.

Vi vet inte exakt för hur länge Lorange livnärde sig på enbart rå föda. Han var ute i dessa trakter under dryga fem veckor och kan mycket väl ha ätit allt han fick tag på rått under flera veckor. Det enda som hittades i tarmen var en grön massa. Något hade han i a f ätit. Svamparna kan han förstås ha tvättat i älven men han hade ingen möjlighet att vare sig koka eller steka dessa. Även rå fisk lär han också ha ätit så länge som han inte hade tillgång till att göra upp eld.

Läste i boken att lägret där han hittades skall han ha bott i under sina sista fem dagar. Han var redan då i mycket dålig kondition. Precis min gissning också att födan han åt efter at han inte hade kvar vare sig medhavd proviant eller tändstickor kom att spela en mycket stor roll. Detta måste ha varit orsaken till att han avled.
Citera
2021-05-21, 16:58
Medlem
FrankieStubbss avatar
Citat:
Ja, du har verkligen rätt i att detta är ett mycket mystiskt och märkligt dödsfall.

Vi vet inte exakt för hur länge Lorange livnärde sig på enbart rå föda. Han var ute i dessa trakter under dryga fem veckor och kan mycket väl ha ätit allt han fick tag på rått under flera veckor. Det enda som hittades i tarmen var en grön massa. Något hade han i a f ätit. Svamparna kan han förstås ha tvättat i älven men han hade ingen möjlighet att vare sig koka eller steka dessa. Även rå fisk lär han också ha ätit så länge som han inte hade tillgång till att göra upp eld.

Läste i boken att lägret där han hittades skall han ha bott i under sina sista fem dagar. Han var redan då i mycket dålig kondition. Precis min gissning också att födan han åt efter at han inte hade kvar vare sig medhavd proviant eller tändstickor kom att spela en mycket stor roll. Detta måste ha varit orsaken till att han avled.
Det intressanta tycker jag är vad som ledde fram till att Lorange fann sig i en situation där han inte klarade att överleva i den resursrika naturen.

Den enda rimliga förklaringen jag kan komma på är att han drabbades av en psykos.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in