Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2021-05-17, 23:02
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IngetNick2
Fintech håller jag mig långt borta ifrån. Jag känner en som fick jobb på Klarna, de tycker om att skryta om hur de bara rekryterar de bästa av de bästa men det enda den här personen är bäst av de bästa inom är att dyka upp på jobbet bakfull.

Klarna är ett typiskt första eller andra jobb för backendutvecklare. De anställer ofta unga, betalar därefter och sysslar inte med särskilt tung arkitektur. Gissar de flesta jobbar på integration och med API:et.

Vill du jobba där så är det just integration och API:er du ska lära dig. Tror en Javagrund, med lite Erlang och Python borde räcka.
Citera
2021-05-17, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av erkki17
Har man ingen erfarenhet har man inte råd att vara kräsen. Blir du erbjuden ett jobb som utvecklare inom fintech tar du det och sen går du vidare efter ett par år med viktig erfarenhet i ryggen.

Jag tvivlar på att jag kommer att få ett jobb inom fintech. Jag är inte ung och hipp, så vi har nog ingenting att erbjuda varandra.
Citera
2021-05-17, 23:22
Medlem
rrpipers avatar
Citat:
Jag tvivlar på att jag kommer att få ett jobb inom fintech. Jag är inte ung och hipp, så vi har nog ingenting att erbjuda varandra.

Har du tid att koda något på fritiden själv? Det skulle jag ha gjort om jag var dig och det gör jag ibland när jag har fritid över trots två småbarn och heltidsanställing. Skulle jag bli arbetslös så skulle det bästa med det vara att jag kunde få lite tid över till egna kodprojekt. Om du sedan kan visa någonting som är bra som du har kodad själv så måste det finnas intressenter.
Citera
2021-05-17, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rrpiper
Har du tid att koda något på fritiden själv? Det skulle jag ha gjort om jag var dig och det gör jag ibland när jag har fritid över trots två småbarn och heltidsanställing. Skulle jag bli arbetslös så skulle det bästa med det vara att jag kunde få lite tid över till egna kodprojekt. Om du sedan kan visa någonting som är bra som du har kodad själv så måste det finnas intressenter.

Ja, jag kodar på fritiden, även om jag gett upp hoppet på att någon skulle vara intresserad av det.
Citera
2021-05-18, 01:03
Medlem
rrpipers avatar
Citat:
Ja, jag kodar på fritiden, även om jag gett upp hoppet på att någon skulle vara intresserad av det.

Kör vidare på det då. Det finns även en massa frilans siter där du kan lägga dig lågt i pris, eller gratis, och få projekterfarenhet. Ska bli intressant att se om du skaffar dig projekterfarenhet eller fortsätter att klaga här inne om sex månader. Kan du programmera och dokumentera det så kommer du få uppdrag, så enkelt är det. Jag önskar dig ett uppriktigt lycka till.
Citera
2021-05-18, 06:41
Medlem
Citat:
Kör vidare på det då. Det finns även en massa frilans siter där du kan lägga dig lågt i pris, eller gratis, och få projekterfarenhet. Ska bli intressant att se om du skaffar dig projekterfarenhet eller fortsätter att klaga här inne om sex månader. Kan du programmera och dokumentera det så kommer du få uppdrag, så enkelt är det. Jag önskar dig ett uppriktigt lycka till.

Nej så enkelt är det överhuvudtaget inte, inte så länge dörren in bevakas av medelmåttor som aldrig hade släppt igenom sig själva.
Citera
2021-05-18, 07:41
Medlem
rrpipers avatar
Citat:
Nej så enkelt är det överhuvudtaget inte, inte så länge dörren in bevakas av medelmåttor som aldrig hade släppt igenom sig själva.

Vilka medelmåttor är det som är i vägen för dig för att producera kod för frilansarbete? Förstår inte vad du pratar om.
Citera
2021-05-18, 07:44
Medlem
Citat:
Tack, där kom den ja. Var nu vänlig och förklara hur man lär sig vad som passar in i deras "gruppdynamik" och hur man blir "mer erfaren".

Kanske byt hudfärg till svart eller byt kön till kvinna, vita män är andra klassens medborgare i denna värld. Det kan vara deras sätt att säga att de inte vill ha en vit man.
Citera
2021-05-18, 08:17
Medlem
Citat:
Vilka medelmåttor är det som är i vägen för dig för att producera kod för frilansarbete? Förstår inte vad du pratar om.

T.ex. rekryterare som redan från början gör klart att de inte har teknisk kompetens att förstå portfolioprojekt och därför enbart går på officiella papper. Eller chefer som gör klart att det inte är viktigt vad du kan eller vad du har för referenser från nutid, det enda som är viktigt är om du är "driven".
Citera
2021-05-18, 08:56
Medlem
Citat:
T.ex. rekryterare som redan från början gör klart att de inte har teknisk kompetens att förstå portfolioprojekt och därför enbart går på officiella papper. Eller chefer som gör klart att det inte är viktigt vad du kan eller vad du har för referenser från nutid, det enda som är viktigt är om du är "driven".
Att koda som frilans visar ju ändå på ett "driv"?
Men det är klart, lättare att sitta här och klaga än att faktiskt ta tag i saker
Citera
2021-05-18, 09:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av erkki17
Att koda som frilans visar ju ändå på ett "driv"?
Men det är klart, lättare att sitta här och klaga än att faktiskt ta tag i saker

Och hur exakt hittar man frilansuppdrag när man möts av den typen av attityd som jag beskrivit?
Citera
2021-05-18, 12:33
Medlem
rrpipers avatar
Citat:
Och hur exakt hittar man frilansuppdrag när man möts av den typen av attityd som jag beskrivit?

Det finns en massa siter och projekt som söker programmerare. Det finns så mycket som sker online utan att du behöver prata med en enda människar mer än genom tangentbordet. Bara att googla. Du kan göra pull requests till open source projekt. Varenda inlägg du gör innehåller ju nåt klagomål eller bitterhet. Kan tala om att världshistorien är full av folk som utsatts för betydligt större orättvisor än dig och tagit det betydligt bättre. Nånstans måste du väl ha lite självinsikt. Aldrig nånsin att jag skulle vilja jobba med någon som dig. Jag märker att det är nåt fel på din attityd. Jag gissar att detta inte är början på din karriär som programmerare utan en fortsättning på din karriär som offer. Livet kommer bli precis så orättvist som du behöver för att kunna fortsätta tycka synd om dig själv. Jag har kommunicerat med dig tidigare och du fortsätter med din självömkan i 50 sidor på flashback. Klarar du av att sluta tycka synd om dig själv? Vad har du att förlora?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in