Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2021-05-18, 13:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rrpiper
Det finns en massa siter och projekt som söker programmerare. Det finns så mycket som sker online utan att du behöver prata med en enda människar mer än genom tangentbordet. Bara att googla. Du kan göra pull requests till open source projekt. Varenda inlägg du gör innehåller ju nåt klagomål eller bitterhet. Kan tala om att världshistorien är full av folk som utsatts för betydligt större orättvisor än dig och tagit det betydligt bättre. Nånstans måste du väl ha lite självinsikt. Aldrig nånsin att jag skulle vilja jobba med någon som dig. Jag märker att det är nåt fel på din attityd. Jag gissar att detta inte är början på din karriär som programmerare utan en fortsättning på din karriär som offer. Livet kommer bli precis så orättvist som du behöver för att kunna fortsätta tycka synd om dig själv. Jag har kommunicerat med dig tidigare och du fortsätter med din självömkan i 50 sidor på flashback. Klarar du av att sluta tycka synd om dig själv? Vad har du att förlora?

Har du samma attityd när företagen går ut och storgråter om sin brist på programmerare? Att de ska sluta klaga och ta tag i sin situation själva? Se t.ex. https://computersweden.idg.se/2.2683...are-omedelbart
Citera
2021-05-18, 16:02
Medlem
rrpipers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IngetNick2
Har du samma attityd när företagen går ut och storgråter om sin brist på programmerare? Att de ska sluta klaga och ta tag i sin situation själva? Se t.ex. https://computersweden.idg.se/2.2683...are-omedelbart

Som jag minns ställde jag en fråga till dig först som du nu struntade i att besvara för att istället klaga lite till. Har du samma attityd när du går på intervjuer, att du inte besvarar frågor och istället klagar på något?
Citera
2021-05-18, 16:04
Medlem
Citat:
Som jag minns ställde jag en fråga till dig först som du nu struntade i att besvara för att istället klaga lite till. Har du samma attityd när du går på intervjuer, att du inte besvarar frågor och istället klagar på något?

Nej självklart inte.
Citera
2021-06-03, 16:24
Medlem
Citat:
Jag har nu fått avslag från ännu en ansökan till ett juniort jobb, där rekryteringspersonalen verkade jätteangelägen och kommenterade att jag gjorde jättebra ifrån mig på kodningsproven och att alla mina tidigare projekt såg imponerande ut. Ett par dagar efter intervjun så meddelar de att de letar efter någon mer erfaren och att jag nog inte skulle passa in i gruppdynamiken. Det här är långt från första gången jag får avslag av skäl som att jag saknar erfarenhet till en junior tjänst, eller att jag inte passar in i gruppdynamiken. Är det dags att sadla om och satsa på något annat?

Hur gick det för TS?

Själv har jag 2 teminer kvar på programmet, men polarn som är klar fick 5 jobb erbjudanden innan han äns var klar, och en annan fick jobb också direkt efter, och en tredje också.

Och just nu över 800 lediga jobb på linkedin inom programmering.

Känns mer och mer bekräftat att det är något med TS
Citera
2021-06-04, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlmag
Hur gick det för TS?

Själv har jag 2 teminer kvar på programmet, men polarn som är klar fick 5 jobb erbjudanden innan han äns var klar, och en annan fick jobb också direkt efter, och en tredje också.

Och just nu över 800 lediga jobb på linkedin inom programmering.

Känns mer och mer bekräftat att det är något med TS

Att det finns 800 jobb på linkedin inom en bransch som säger att det kommer att saknas 70000 anställda om 2 år. Inser du hur patetiskt det låter?
Citera
2021-06-04, 19:43
Medlem
Citat:
Att det finns 800 jobb på linkedin inom en bransch som säger att det kommer att saknas 70000 anställda om 2 år. Inser du hur patetiskt det låter?

Har du fortfarande inget jobb 3 år senare?

Kan garantera dig isf att det är något allvarligt fel på ditt CV/personliga brev. Något generalfel som du gör som avskräcker. Om du vill kan du skicka till mig i PM så kan jag ge feedback. Är erfaren rekryterare och företagare.
Citera
2021-06-04, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gakka
Har du fortfarande inget jobb 3 år senare?

Kan garantera dig isf att det är något allvarligt fel på ditt CV/personliga brev. Något generalfel som du gör som avskräcker. Om du vill kan du skicka till mig i PM så kan jag ge feedback. Är erfaren rekryterare och företagare.

Jag har jobb i en annan bransch tack så mycket. En bransch där det inte anses vara utslagsgivande om någon person du aldrig kommer att träffa igen gillar dig eller ej.
Senast redigerad av IngetNick2 2021-06-04 kl. 20:08.
Citera
2021-06-04, 21:22
Bannlyst
Citat:
Jag var på en intervju där rekryteraren påstod att han vill träffas på en "förutsättningslös intervju". Den bestod av att han använde 45 minuter på att 1) Skälla ut mig, 2) Berätta att han minsann visste mer om IT-branschen och vad IT-branschen letade efter än vad jag gjorde för han fick minsann betalt för att sköta rekryteringen och 3) Försöka negga mig till att söka jobb som telefonsupport istället. Så jo, rekryterare verkar visst ha tid att bränna.
Vill minnas att du berättat tidigare att du förklarare för honom att han inte var kompetent att utvärdera dig.

Du kanske inte ser det som relevant information att nämna i sammanhanget. Men jag skulle tro att andra bedömer annorlunda.
Citera
2021-06-04, 21:26
Bannlyst
Citat:
Det finns en massa siter och projekt som söker programmerare. Det finns så mycket som sker online utan att du behöver prata med en enda människar mer än genom tangentbordet. Bara att googla. Du kan göra pull requests till open source projekt. Varenda inlägg du gör innehåller ju nåt klagomål eller bitterhet. Kan tala om att världshistorien är full av folk som utsatts för betydligt större orättvisor än dig och tagit det betydligt bättre. Nånstans måste du väl ha lite självinsikt. Aldrig nånsin att jag skulle vilja jobba med någon som dig. Jag märker att det är nåt fel på din attityd. Jag gissar att detta inte är början på din karriär som programmerare utan en fortsättning på din karriär som offer. Livet kommer bli precis så orättvist som du behöver för att kunna fortsätta tycka synd om dig själv. Jag har kommunicerat med dig tidigare och du fortsätter med din självömkan i 50 sidor på flashback. Klarar du av att sluta tycka synd om dig själv? Vad har du att förlora?
Arbetet sker vanligen i team. Man kommer inte vilja anställa in folk som visar att dom anser att de andra är odugliga idioter.

Skribenten Magi ansåg också att det var omvärlden det var fel på.
Citera
2021-06-04, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Vill minnas att du berättat tidigare att du förklarare för honom att han inte var kompetent att utvärdera dig.

Du kanske inte ser det som relevant information att nämna i sammanhanget. Men jag skulle tro att andra bedömer annorlunda.

Eftersom detta bara är dina fria fantasier så är det inte det minsta relevant nej.
Citera
2021-06-05, 00:28
Bannlyst
Citat:
Eftersom detta bara är dina fria fantasier så är det inte det minsta relevant nej.
Du har iaf berättat det i en annan tråd. Och det skänker en förklaring till rekryterarens beteende.

En del klarar inte av att höra sådant. Utan reagerar känslomässigt negativt.
Hur bra skulle du själv säga att han fungerade?
Mindre bra kanske. Var han en felrekrytering? Borde han aldrig blivit anställd?

En bättre rekryterare hade försökt hjälpa dig på traven. Uppmärksammat dig på de brister du behöver göra något åt för att bli anställningsbar.
Som någon skrev tidigare, det verkar inte vara dina färdigheter som SW utvecklare som är för svaga.
Citera
2021-06-05, 01:30
Avstängd
Citat:

Allt handlar om din inställning till jobbet och vad du kan erbjuda. Det är arbetsgivarnas marknad just nu och då får du rätta dig i ledet och buga. Jag arbetar själv som programmerar just nu av den anledningen. För 3 år sedan så hade jag ingen aning om hur man programmerade, började med att scripta lite sql på jobbet som jag fick och nu är jag självlärd C# programmerare med en lön på 44k brutto varje månad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in