Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-05-20, 03:39
  #685
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kommer-vara-anon
Merry saknar jag. Tror den hette så. Grön burk om jag inte missminner mig.

Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Burk?? Fanns på grön glasflaska av egen typ, kom att säljas i Rigello en tid också.

Ja, det var en kort, fet flaska som iofs påminde om en burk. Saknar den också.

https://christiandahlgren.files.word...7/04/merry.jpg
Citera
2021-05-20, 03:44
  #686
Medlem
Fruktsoda, Sockerdricka, Champis, Zingo, Pommac, 7-up, Solo, Loranga, allt med lemonad i, Dr Pepper, Cuba Cola.

Tänk att ni och er kompis får dela på en 33 cl läsk. En verklighet för inte så länge sedan. Lite skillnad mot idag!

Börjar tänka på läsk i Danmark som skiljde sig lite till namn och så vill jag minnas att de innehöll väldigt mycket kolsyra. Men vad hette de? Tror det var Citronvand och liknande.

Det var alltid kul att åka till Danmark på 60-talet för då fick man läsk, röd pölse och Amerikanare vilket är en jätteglass med kulor, sylt, vispgrädde och en gräddbulle på toppen. Amerikanare hade de på Tivoli i Köpenhamn.
Citera
2021-05-20, 04:19
  #687
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Ja, det var en kort, fet flaska som iofs påminde om en burk. Saknar den också.

https://christiandahlgren.files.word...7/04/merry.jpg

Känner inte igen den, måste ha funnits relativt kort tid. På 60-talet fanns den högre gröna flaskan, troligen en bit in på 70-talet också.
Citera
2021-05-20, 05:05
  #688
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Känner inte igen den, måste ha funnits relativt kort tid. På 60-talet fanns den högre gröna flaskan, troligen en bit in på 70-talet också.

Ja, Merry började så. I flera storlekar dessutom.

https://kommerduihag.se/merry-lask/

Är väl från slutet av 60-talet och framåt som man minns den som du säger.
Citera
2021-05-20, 05:20
  #689
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av filip60
1969 När jag bodde i Köping kom Dricka bilen från Guttsta Bryggeri in på Gårdarna , då fick jag köpa Hallonsoda i flaska den smaken glömmer jag aldrig

Visst var det härligt när drickabilen rullade in på gården och gubbarna köpte sina pilsner IIA (i träbackar från början) och man själv fick en Hallonsoda eller en passionsfrukt. Det är de smakerna man minns mest.
Citera
2021-05-20, 05:21
  #690
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Parisaren
Den absolut varsta laskupplevelsen var en svensk kolsyrad chockladlask som lanserades mitten/andra halvan av 80-talet och fanns pa marknaden max 6 manader. Den var tapperad i datidens svenska standard 33cl flaska och sag verkligen fint chokladigt inbjudande ut men var helt vidrig i och med kombinationen med kolsyran. Besvikelsen var brutal och direkt motbjudande redan efter forsta slurken.

Tror den portfoljlanserades i samma veva som "Virre Blatira" och en del andra med dito balla namn dar alla foll fort i glomska och salde uselt. Undrar vad som hande med marknadschefen efter detta

Men vad fan hette lasken?!

Var det inte Chocochock eller något sådant?
Citera
2021-05-20, 05:21
  #691
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
Passionsdricka man kunde få i glasflaskor saknar jag.

Nej.. är dessa slut!?
Citera
2021-05-20, 05:49
  #692
Medlem
Panda, Rosa Pantern, och tidigare nämnda Fantomen minns väl alla som var kids andra halvan av 80-talet.
Panda smakade Kiwi tror jag och var förbannat god tyckte man då.
Fantomen nämnde någon var hallon,lakrits vilket var kul då jag själv I efterhand fått för mig att det var blåbär och ngt mer i hybrid.

Hubba Bubbla sent 80 tidigt 90 tal har ett vagt minne av det såldes främst eller enbart på burk och att den var mindre god.
Citera
2021-05-20, 05:53
  #693
Medlem
DoktorNos avatar
Minns en gång som grabb att jag köpte en ny dricka på Konsum. Slank hette den, från Wårby bryggeri och den var riktigt äcklig.

Som fruktsoda/sockerdricka ungefär fast utan socker. Det var första gången jag provade en dietläsk och jag har sen dess undvikit läsk med sötningsmedel. Vidrig smak.

Annars saknar jag drickorna från tidigt 70-tal. De hade mycket smak. Sollefteå bryggeri hade Trocadero som var helt fantastisk. Apotekarnes Päronsoda var också mycket bra på den tiden.
Citera
2021-05-20, 06:06
  #694
Medlem
carminaburanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oceandrive
Vira blåtira. Minns inte vad den smakade tyvärr.

finns fortfarande! vasa bryggeri gör den och ett par andra ur serien
__________________
Senast redigerad av carminaburana 2021-05-20 kl. 06:09.
Citera
2021-05-20, 06:19
  #695
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdaren
Var det den här? Zingo choklad läsk
https://www.google.com/search?q=zing...xWZIWiLnyQ5n1M

http://nostblog.blogspot.com/2011/06...lad-zingo.html

Satan , trodde också zingo choklad var något de kom på för kenny stsrfighter.
Citera
2021-05-20, 06:41
  #696
Medlem
Milldues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av filip60
1969 När jag bodde i Köping kom Dricka bilen från Guttsta Bryggeri in på Gårdarna , då fick jag köpa Hallonsoda i flaska den smaken glömmer jag aldrig

Hammars bryggeri har en hallonsoda som är mycket lik Guttsta's Finns i en del butiker som har Hammars produkter. Gillar deras Krusbärsdricka och Enbärsdricka De är bland de godare läskedryckerna.
Handlar en hel del Hammars läsk för att sponsra detta fristående bryggeri och deras gamla goda produkter..

En "läsk" jag gärna glömmer är väl "Shandy" maken till bottennapp har aldrig funnits..Långt under ex. "vira blåtira".

Annars väldigt synd att Loranga och Zingo försvann. Äckliga Fanta köper jag aldrig..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in