Flashback bygger pepparkakshus!
2021-06-21, 23:19
Medlem
Elon Musks optimistiska prognos om att komplexet Super Heavy och Starship SN20 skulle kunna sndas upp i juli mnad ser ut att inte hlla.

Just nu pekar allt t augusti. Skt licens r inte beviljad. SN20 saknar troligen fortfarande vrmeskyddande material och det ser inte ut som om startmunnen p startplattan r frdig. Det terstr ocks tv segment minst p launch tower.

Vi fr ge oss till tls. Med gott mod.
Citera
2021-06-22, 09:47
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Elon Musks optimistiska prognos om att komplexet Super Heavy och Starship SN20 skulle kunna sndas upp i juli mnad ser ut att inte hlla.

Just nu pekar allt t augusti. Skt licens r inte beviljad. SN20 saknar troligen fortfarande vrmeskyddande material och det ser inte ut som om startmunnen p startplattan r frdig. Det terstr ocks tv segment minst p launch tower.

Jag skulle bli frvnad om frsta starten sker redan i augusti. Tornet r som sagt lngtifrn klart och inte heller resten av anlggningen inklusive den nya tankfarmen. En frsta start ngon gng i hst framstr som mer sannolik.
Citera
2021-06-22, 09:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Jag skulle bli frvnad om frsta starten sker redan i augusti. Tornet r som sagt lngtifrn klart och inte heller resten av anlggningen inklusive den nya tankfarmen. En frsta start ngon gng i hst framstr som mer sannolik.

Jag r njd om det sker i hst. Det blir en fantastisk utrullning, tnk nr dom hissar upp Starship SN20 ovanp Super Heavy.

ven utrullningen av SLS blir intressant ven om det knns mer gammalmodigt och mer normalt.
Citera
2021-06-23, 00:16
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Jag r njd om det sker i hst. Det blir en fantastisk utrullning, tnk nr dom hissar upp Starship SN20 ovanp Super Heavy.

ven utrullningen av SLS blir intressant ven om det knns mer gammalmodigt och mer normalt.

Jag sg att de redan installerat spoltrumman fr kabeln som ska hissa upp Starship p sidan av tornet. Ser ut lite som ett kastsp med multirulle.
Citera
2021-06-23, 01:06
Medlem
Citat:

Elon Musks kalender gr i en snabbare omloppsbana runt Solen n Jorden. Det r inte frsta gngen han r optimistisk. Men EN MNAD! Inte ett decennium som NASAs SLS+Orion vant oss vid?

Citat:
Jag sg att de redan installerat spoltrumman fr kabeln som ska hissa upp Starship p sidan av tornet. Ser ut lite som ett kastsp med multirulle.
Lter som att du hatar fisk, tar upp dem en krok i kften och klappar ihjl dem med en priest. Vi civiliserade djurlskande stadsmnniskor slipper ju bidra till snt numera, fr att Findus uppfann fiskpinnarna. :-)
Citera
2021-06-23, 08:42
Medlem
wwrs avatar
I hst skickar SpaceX upp de privata rymdfararna i Inspiration4. Det planeras ytterligare en privat uppskjutning, jan 2022. Fretaget i Houston som arrangerar heter Axiom. De fyra gubbarna har betalt $55 m vardera. De skall stanna 8 dagar p ISS och syssla med lite olika saker. Men gissningsvis r det ocks turistresa. En r 70 r gammal. ldst i rymden r Glenn som ven flg med rymdfrjan nr han var 77.
Citat:
Connor will work with the Mayo Clinic and Cleveland Clinic on research projects, Axiom says, while Pathy will collaborate with the Canadian Space Agency and the Montreal Children's Hospital. Stibbe plans to do experiments for Israeli researchers, working with the Ramon Foundation and Israel's space agency.

Prislista fr besk p rymdstationen.
https://www.nasa.gov/leo-economy/com...pricing-policy

Citat:
The space agency has a plan to recoup the steep costs of a private citizen visiting the space station. Its pricing policy lists expenses such as a daily fee of $11,250 per person for "regenerative life support and toilet" and $22,500 per person for crew supplies such as food and air. The price sheet also includes a data plan, priced at $50 per gigabyte.
https://www.npr.org/2021/01/27/96116...tag-55-million (jan 2021)

https://www.nasa.gov/press-release/n...-space-station

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Axiom_Space

Politiskt s handlar det ju om privatisering. Politiker och folk kan pverka allt mindre nr fretagen tar ver.
Senast redigerad av wwr 2021-06-23 kl. 09:37.
Citera
2021-06-23, 10:20
Medlem
Citat:

Bra, det sg jag inte igr nr jag granskade. Jag r njd om man gr utrullningen i september nu nr tidtabellen spricker. Men den fr inte spricka fr mycket. Det gr ocks rykten om att Elon Musk vill kra skiten ur SN16 med en hypersonisk flight fr att se hur mycket den tl.

Men oskert om detta sker.
Citera
2021-06-23, 10:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
I hst skickar SpaceX upp de privata rymdfararna i Inspiration4. Det planeras ytterligare en privat uppskjutning, jan 2022. Fretaget i Houston som arrangerar heter Axiom. De fyra gubbarna har betalt $55 m vardera. De skall stanna 8 dagar p ISS och syssla med lite olika saker. Men gissningsvis r det ocks turistresa. En r 70 r gammal. ldst i rymden r Glenn som ven flg med rymdfrjan nr han var 77.

Prislista fr besk p rymdstationen.
https://www.nasa.gov/leo-economy/com...pricing-policy

https://www.npr.org/2021/01/27/96116...tag-55-million (jan 2021)

https://www.nasa.gov/press-release/n...-space-station

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Axiom_Space

Politiskt s handlar det ju om privatisering. Politiker och folk kan pverka allt mindre nr fretagen tar ver.

Tack fr infon. Jag har inte hunnit flja med tillrckligt. Vldigt bra att man inte ldersdiskriminerar om det nu rr sig om friska 70-ringar vill sga.

Jag r fr turistresor men ISS knns inte riktigt bra fr mig idag. Jag vill ju att mnskligheten skall lngre ut, mycket lngre ut. Mindre och flera rymdstationer, moderna. Ngra fr turism och ngra fr forskning. Lunar Gateway blir bara en lnk vid mnfrderna.
Citera
2021-06-23, 10:33
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Tack fr infon. Jag har inte hunnit flja med tillrckligt. Vldigt bra att man inte ldersdiskriminerar om det nu rr sig om friska 70-ringar vill sga.

Jag r fr turistresor men ISS knns inte riktigt bra fr mig idag. Jag vill ju att mnskligheten skall lngre ut, mycket lngre ut. Mindre och flera rymdstationer, moderna. Ngra fr turism och ngra fr forskning. Lunar Gateway blir bara en lnk vid mnfrderna.
Det r nog mer ekonomisk diskriminering. $55 miljoner fr biljetten. Sedan har de kanske givit donationer till olika sjukhus fr att motivera sin resa som "medicinskt samarbete"?
Citera
2021-06-23, 11:08
Medlem
Citat:
Det r nog mer ekonomisk diskriminering. $55 miljoner fr biljetten. Sedan har de kanske givit donationer till olika sjukhus fr att motivera sin resa som "medicinskt samarbete"?

Men jag har inte ngot emot att multimiljonrer mjlkas p pengar. Men jag vill att pengarna sedan skall sttta verklig rymdforskning och utveckling. Visst r det synd att inte vanliga mnniskor kan komma ut i rymden men s r det.

Vi hade ett projekt Mars One, jag skulle vilja att sdan projekt stds av svinrika personer men tyvrr mste man locka med "rymdturism". Rymdturism blir ett stt att komma frammt.

Huvudsaken fr mig blir nd att det hnder ngot inom rymdfart och rymdforskning. Mars knar lockar mig liksom dess berg, uttorkade sjar och uttorkade flodfror.

Jag har snurrat in mig lite p "Mars One" och "Mars Direct" projekten r inte aktuella idag som det verkar.
Valsprket fr bli: "One way ticket".
Citera
2021-06-23, 11:41
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Men jag har inte ngot emot att multimiljonrer mjlkas p pengar. Men jag vill att pengarna sedan skall sttta verklig rymdforskning och utveckling. Visst r det synd att inte vanliga mnniskor kan komma ut i rymden men s r det.

Vi hade ett projekt Mars One, jag skulle vilja att sdan projekt stds av svinrika personer men tyvrr mste man locka med "rymdturism". Rymdturism blir ett stt att komma frammt.

Huvudsaken fr mig blir nd att det hnder ngot inom rymdfart och rymdforskning. Mars knar lockar mig liksom dess berg, uttorkade sjar och uttorkade flodfror.

Jag har snurrat in mig lite p "Mars One" och "Mars Direct" projekten r inte aktuella idag som det verkar.
Valsprket fr bli: "One way ticket".
Staten har givit bort resursen att transportera astronauter till ISS. Efter nsta astronauttaxi har vl inte SpaceX ngon astronauttaxi frrn april 2022. Men de har tv leveranser av privata resenrer.

SpaceX vill tjna pengar och kommer kanske att prioritera rika gubbar. De tar resurser frn transporterna och nu ven rymdstationen. Det gynnar inte rymdutvecklingen.
Senast redigerad av wwr 2021-06-23 kl. 12:07.
Citera
2021-06-23, 18:52
Medlem
Citat:
Staten har givit bort resursen att transportera astronauter till ISS. Efter nsta astronauttaxi har vl inte SpaceX ngon astronauttaxi frrn april 2022. Men de har tv leveranser av privata resenrer.

SpaceX vill tjna pengar och kommer kanske att prioritera rika gubbar. De tar resurser frn transporterna och nu ven rymdstationen. Det gynnar inte rymdutvecklingen.

SpaceX var ju ett tag i en situation d allt hngde p hret. NASA-pengarna kom in sedan nr man utvecklade vanliga Dragon fr transporter till ISS och naturligtvis fr varje utfrt uppdrag. Sedan samma upplgg fr Crew Dragon. Och det har rddat SpaceX och nu gr man med stora vinster. Man utvecklar dock Starship p egen hand ven om NASA bekostar en del av Starship, nmligen Lunar Starship och ven ger SpaceX pengar fr utveckling av tankningsmetoder i jordbana.

Men jag r inte glad fr rymdturismen egentligen om den tar fr mycket frn rymdfart och forskning. Jag ser den som ett ndvndigt ont. NASA har gett SpaceX och Boeing fria hnder att utva rymdturism.

Just nu pgr processing av Starliner och AtlasV infr frden berknad den 30 juli. Obemannad, automatisk frd till rymdstationen och dockning. Lyckas detta s skall Starliner gra en bemannad resa till ISS vid rskiftet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in