Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2021-06-24, 09:52
Avstängd
Paris24s avatar
Om jag googlar på "mindsommarafton" eller "midsommar" så skriver google ut med stor stil:

lördag, 26 juni
Midsommar 2021 (Sverige)

Men midsommarafton är på fredag?

Jag har helt anpassat min midsommar efter den första slagningen, och nu när jag ser att det är fel så blir allting väldigt underligt. Jag måste ha min middag på fredag istället för lördag.

Hur många människor i Sverige kommer nu att fira på lördag istället, alltså fel midsommarafton pga google?

Vad händer om ANNAT vi slår upp med google är fel?
Citera
2021-06-24, 09:56
Medlem
Epimaness avatar
Det är ju rätt fakta bara inte den du tänkte dig? Aftnar som vi svenskar är galna i kommer ju kvällen före dagen. Julafton-juldagen eller på samma vis med övriga högtidsdagar.
Citera
2021-06-24, 10:00
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Om jag googlar på "mindsommarafton" eller "midsommar" så skriver google ut med stor stil:

lördag, 26 juni
Midsommar 2021 (Sverige)

Men midsommarafton är på fredag?

Jag har helt anpassat min midsommar efter den första slagningen, och nu när jag ser att det är fel så blir allting väldigt underligt. Jag måste ha min middag på fredag istället för lördag.

Hur många människor i Sverige kommer nu att fira på lördag istället, alltså fel midsommarafton pga google?

Vad händer om ANNAT vi slår upp med google är fel?

Lördag är midsommardagen. Google har inte fel, du har bara dålig koll.
Citera
2021-06-24, 10:02
Avstängd
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Lördag är midsommardagen. Google har inte fel, du har bara dålig koll.
Fast jag googlar inte på midsommardagen, jag googlar på "midsommarafton". Och det står inte "midsommardagen" i googles svar, det står Midsommar.

Visst har jag dålig koll. Det är därför jag googlar. Och då fick jag ännu sämre koll.

Tänk om jag googlar på vad ett politiskt parti vill. På vad en kändis sagt. På vad ett lands BNP är. Och det är fel, och jag bygger mitt beslut på fel svar.

Om jag firat midsommar själv så hade jag faktiskt firat den på lördag pga google. Ändå rätt tankeväckande. Jag måste nog köpa en pappers-kalender nu.
Senast redigerad av Paris24 2021-06-24 kl. 10:06.
Citera
2021-06-24, 10:07
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Fast jag googlar inte på midsommardagen, jag googlar på "midsommarafton". Och det står inte "midsommardagen" i googles svar, det står Midsommar.

Visst har jag dålig koll. Det är därför jag googlar. Och då fick jag ännu sämre koll.

Tänk om jag googlar på vad ett politiskt parti vill. På vad en kändis sagt. På vad ett lands BNP är. Och det är fel, och jag bygger mitt beslut på fel svar.

Om jag firat midsommar själv så hade jag faktiskt firat den på lördag pga google. Ändå rätt tankeväckande.

Vad du googlar på är inte samma sak som googleträffen. Använder man bara termen "midsommar" utan att säga om det är midsommardagen eller midsommarafton, så är det mer korrekt att applicera den på midsommardagen. Däremot är midsommarafton mer kulturellt signifikant för oss svenskar, varför vi slarvigt ofta kallar fredagen för "midsommar".
Citera
2021-06-24, 11:05
Medlem
Citat:

... och hur många människor i Sverige firar den riktiga midsommardagen, d.v.s. Johannes Döpares festdag, som alltid firas den 24 juni i alla andra länder som firar midsommar?

Det är bara sossar som har rörlig midsommarhelg.
Citera
2021-06-24, 11:08
Medlem
kaerakels avatar
Gjorde samma som dig! Riktigt förvirrad.
Intressant fenomen, undrar vad man mer missat pga oförmåga att tänka.
Citera
2021-06-24, 11:23
Medlem
Neksnors avatar
Midsommar är egentligen ett ganska dumt begrepp. Idag avser det ofta morgondagen, fredag, och tillhörande fylleri. Ordet kan också avse sommarsolståndet, som brukar inträffa runt 21 juni.
Det skulle också kunna tolkas som "mitt i sommaren", vilket jag tycker, baserat på väder och sommarlov, borde vara någon gång i juli. Kyrkan har även försökt göra kristendom av allt genom att blanda in Johannes döparens dag, 24 juni (alltså idag).
Sedan kan "midsommar" betyda "midsommarafton", "midsommardag", "midsommarhelg" och antagligen även annat.
Att vi i Sverige alltid firar midsommar(afton) på en fredag beror antagligen på hushållning med helgdagar. Skulle vi fira midsommar(dag) samma dygn som sommarståndet så skulle årets midsommarafton ha firats söndag 20 juni och vi hade fått en extra ledig dag eftersom måndag 21 juni antagligen hade varit en helgdag.

Så det är inte fel, bara dumt, att säga "midsommar: 26 juni". Men som man frågar får man svar.
Citera
2021-06-24, 11:35
Medlem
Midsommarafton firades i Sverige tidigare den 23 juni, dagen före midsommardagen som sammanföll med Johannes Döparens dag.
1953 ändrade de den till en rörlig helgdag.
Citera
2021-06-24, 12:00
Medlem
HermaeusMoras avatar
Riktiga midsommar (sommarsolståndet) var i måndags den 21, så alla är lite sena med firandet.
Citera
2021-06-24, 12:02
Medlem
Sweeper80s avatar
Min Google Calendar - alltså Google - skriver att det är midsommarafton på fredagen och midsommardagen på lördagen.
Citera
2021-06-24, 12:33
Medlem
filmfreaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kent-Handleme
Johannes Döpares festdag, som alltid firas den 24 juni i alla andra länder som firar midsommar?
Finland har rörlig midsommar.

Citat:
Ursprungligen postat av Kent-Handleme
Det är bara sossar som har rörlig midsommarhelg.
Jag vet att andra än socialdemokrater firar den rörliga midsommarhelgen. Vore märkligt annars.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in