Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2021-06-24, 13:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Om jag googlar på "mindsommarafton" eller "midsommar" så skriver google ut med stor stil:

lördag, 26 juni
Midsommar 2021 (Sverige)

Men midsommarafton är på fredag?

Jag har helt anpassat min midsommar efter den första slagningen, och nu när jag ser att det är fel så blir allting väldigt underligt. Jag måste ha min middag på fredag istället för lördag.

Hur många människor i Sverige kommer nu att fira på lördag istället, alltså fel midsommarafton pga google?

Vad händer om ANNAT vi slår upp med google är fel?
Lärdomen är att du måste vara källkritisk, samt tänka själv. Är du svensk? Alla svenskar vet väl att midsommarafton alltid är på en fredag? Hur firade du innan Google fanns, på en tisdag i mars?
Citera
2021-06-24, 13:37
Avstängd
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SirDuke
Lärdomen är att du måste vara källkritisk, samt tänka själv. Är du svensk? Alla svenskar vet väl att midsommarafton alltid är på en fredag? Hur firade du innan Google fanns, på en tisdag i mars?
Innan google hade jag en papperskalender.

Jag är 50+, helsvensk, och har alltid varit emot midsommar med sitt usla väder, eller åtminstone varit ointresserad. Så jag har medvetet noll koll och är därmed lättlurad. Kanske ungefär som någon som inte kan politik, googlar på en politisk fråga, och om han får upp fel svar går han på det. Ett allvarligare problem än jag fick.
Senast redigerad av Paris24 2021-06-24 kl. 13:41.
Citera
2021-06-24, 13:38
Medlem
Citat:
Om jag googlar på "mindsommarafton"
Ta bort ett överflödigt ”n” så blir det nog bättre, ska du se.
Skämt åsido, Google har ingen koll, nej, där.
Citera
2021-06-24, 13:38
Avstängd
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sossetrollet
Ta bort ett överflödigt ”n” så blir det nog bättre, ska du se.
Skämt åsido, Google har ingen koll, nej, där.
MINDsommarafton, det är jag För.

Jag felstavade i TS, inte när jag googlade, datumet för midsommardagen kommer upp om man googlar på "midsommarafton", och det står bara "midsommar".
Senast redigerad av Paris24 2021-06-24 kl. 13:41.
Citera
2021-06-24, 13:40
Medlem
Citat:
Innan google hade jag en papperskalender.

Jag är 50+, helsvensk, och har alltid varit emot midsommar med sitt usla väder, eller åtminstone varit ointresserad. Så jag har medvetet noll koll och är därmed lättlurad. Kanske ungefär som någon som inte kan politik, googlar på en politisk fråga, och om han får upp fel svar går han på det.
Ok.

Tänk alltid att kommersiella företag har incitament att tjäna pengar, inte att göra dig medveten.
Citera
2021-06-24, 14:10
Medlem
Citat:
MINDsommarafton, det är jag För.

Jag felstavade i TS, inte när jag googlade, datumet för midsommardagen kommer upp om man googlar på "midsommarafton", och det står bara "midsommar".
Jag vet, jag testade. Därav en blinkande smiley och att jag bekräftar att Google inte har koll.
Citera
2021-06-24, 14:23
Medlem
Ralle_s avatar
När jag googlar på "midsommarafton 2021" så ger mig google datumet: Fredag 25 Juni.

Kan vara bra att lägga till året också då det är olika från år till år, det är som sagt rörligt. Till ex. firades MidsommarAFTON den 19e juni 2020. Och i år firas Midsommarafton 25e Juni och Midsommardagen 26e Juni.
Så med andra ord om du googlar rätt så får du rätt datum.

Detta står det på wikipedia:
"I Sverige är midsommardagen, helgdagen, sedan 1953 en rörlig helgdag och infaller på lördagen mellan 20 och 26 juni. Midsommarafton infaller därför alltid dagen före, på en fredag som inträffar på någon av dagarna mellan 19 och 25 juni."
Citera
2021-06-24, 14:49
Medlem
PedoJoeBidens avatar
Google är amerikaniserad skit.
Man firar midsommardagen lika lite som man firar nyårsdagen.
Citera
2021-06-24, 14:50
Medlem
salvelinuss avatar
Citat:
Om jag googlar på "mindsommarafton" eller "midsommar" så skriver google ut med stor stil:

lördag, 26 juni
Midsommar 2021 (Sverige)

Men midsommarafton är på fredag?

Jag har helt anpassat min midsommar efter den första slagningen, och nu när jag ser att det är fel så blir allting väldigt underligt. Jag måste ha min middag på fredag istället för lördag.

Hur många människor i Sverige kommer nu att fira på lördag istället, alltså fel midsommarafton pga google?

Vad händer om ANNAT vi slår upp med google är fel?
Det är klart att det är fel i många fall!
Google är ingen faktabok, det är bara ett index över vad folk i gemen har lagt upp på "nätet"
Google är inget allsmäktigt orakel, det förmedlar bara tillgänglighet till andra människors synpunkter och funderingar.
FAKTAGRANSKNING är ordet, när jag själv söker info så jämför jag ofta 10-15 resultat, och försöker i dessa finna en röd tråd som förhoppningsvis närmar sig sanningen.

Folk som tror Google är en universell encyklopedi är helt ute och cyklar, och förstår egentligen inte vad "world wide web"består av.

Så tragiskt med folk som tror att sökresultaten när man "Googlar" består av info som Google själva lagt upp under vetenskapligt överinseende, när det i själva verket är grannens åsikt som det bara länkas till.
Senast redigerad av salvelinus 2021-06-24 kl. 14:58.
Citera
2021-06-24, 14:52
Avstängd
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av salvelinus
Det är klart att det är fel i många fall!
Google är ingen faktabok, det är bara ett index över vad folk i gemen har lagt upp på "nätet"
Google är inget allsmäktigt orakel, det förmedlar bara tillgänglighet till andra människors synpunkter och funderingar.
FAKTAGRANSKNING är ordet, när jag själv söker info så jämför jag ofta 10-15 resultat, och försöker i dessa finna en röd tråd som förhoppningsvis närmar sig sanningen.

Folk som tror Google är en universell encyklopedi är helt ute och cyklar, och förstår egentligen inte vad "world wide web"består av
Fast Faktagranskningen tror jag minimeras om google själva föreslår ett svar i stor stil? Om första träffen kommit upp som en vanlig länk hade jag nog jämfört den med de andra 9 träffarna och sett att träff ett var fel.
Citera
2021-06-24, 15:04
Medlem
salvelinuss avatar
Citat:
Fast Faktagranskningen tror jag minimeras om google själva föreslår ett svar i stor stil? Om första träffen kommit upp som en vanlig länk hade jag nog jämfört den med de andra 9 träffarna och sett att träff ett var fel.
Rätt eller fel,, tja!?
Förglöm nu ej den ekonomiska aspekten med betald placering i sök-hiearkin.

Ofta tycker jag man hittar de bästa och ärligaste resultaten på sidan 2 i resultatet.
Sen är jag i ärlighetens namn ej insatt i deras algoritmer, men jag gissar att den första ICKE-SPONSRADE träffen utgår från någon slags median av de första 50 resultaten.
Citera
2023-06-23, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HermaeusMora
Riktiga midsommar (sommarsolståndet) var i måndags den 21, så alla är lite sena med firandet.

Skönt att ha den skiten över, mot mörkret!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in