Citat:
Ursprungligen postat av
Paris24
Om jag googlar på "mindsommarafton" eller "midsommar" så skriver google ut med stor stil:
lördag, 26 juni
Midsommar 2021 (Sverige)
Men midsommarafton är på fredag?
Jag har helt anpassat min midsommar efter den första slagningen, och nu när jag ser att det är fel så blir allting väldigt underligt. Jag måste ha min middag på fredag istället för lördag.
Hur många människor i Sverige kommer nu att fira på lördag istället, alltså fel midsommarafton pga google?
Vad händer om ANNAT vi slår upp med google är fel?
Det är klart att det är fel i många fall!
Google är ingen faktabok, det är bara ett index över vad folk i gemen har lagt upp på "nätet"
Google är inget allsmäktigt orakel, det förmedlar bara tillgänglighet till andra människors synpunkter och funderingar.
FAKTAGRANSKNING är ordet, när jag själv söker info så jämför jag ofta 10-15 resultat, och försöker i dessa finna en röd tråd som förhoppningsvis närmar sig sanningen.
Folk som tror Google är en universell encyklopedi är helt ute och cyklar, och förstår egentligen inte vad "world wide web"består av.
Så tragiskt med folk som tror att sökresultaten när man "Googlar" består av info som Google själva lagt upp under vetenskapligt överinseende, när det i själva verket är grannens åsikt som det bara länkas till.