Samma dag som Bezos flög så ändrade amerikanska myndigheter reglerna för vem som får kalla sig astronaut ("får sina vingar"). Ändringen har inte med flyghöjden att göra utan med någon slags utvärdering av deras prestation.
Citat:
activities during flight that were essential to public safety, or contributed to human space flight safety,
Typiskt globalt medietrams. Nu kommer detta bara att tjafsas fram och tillbaka om. Jag skulle tro att miljardärturisterna i framtiden kommer att tilldelas någon liten symbolisk uppgift för att få utmärkelsen. De får väl betala extra för att testa något litet handtag eller spänne i selen eller liknande, gissar jag.
Men det verkar ännu inte fastslaget att ens Branson eller Bezos får utmärkelsen.
https://edition.cnn.com/2021/07/22/u...scn/index.html
Edit
Musk sitter ju kvar på marken och fegar. Det skulle inte förvåna mig om förändringen kan ha utlösts av att de andra miljardärerna skulle få utmärkelsen vilket vore ett jack i Musks helgongloria. Men så mycket pengar som Branson och Bezos öst in i detta så lär de nog kunna påvisa att något gått till att utveckla rymdsäkerheten. De kan nog anses ha köpt utmärkelsen. Vi får se.
Edit igen
Det skall också vara aktiviteter under flygningen. Så Branson och Bezos investeringar räknas inte. Kanske inte heller de som designat säkerhetssystem. Det hela blir säkert bara tjafs.