Citat:
Ursprungligen postat av
got2Bme
Mycket intressant dokumentär! Mamman medverkar, vilket även syskon och poliser gör. Det förkommer en del ljudupptagningar från förhören, vid ett säger Robert "Why would I wanna kill him when I´ve got a baby of my own? If I wanted to kill a baby I´d kill me own" (syftar på sitt syskon.)
Roberts skor beslagtogs och när man jämförde skon med ett av såren James hade i ansiktet rådde det ingen tvivel om att han varit delaktig.
När Jon och Robert dömdes sa domaren till dem att de skulle vara "locked away for a very long time to come". En lättnad för James familj, tills de fick veta att det inte rörde sig om fängelse, utan om låsta "familjehem". "Very long time to come" visade sig heller inte vara mer än 8 år.
Jon hamnade på "red banks secure childrens home". Personalen tyckte att han stack ut och var ganska rubbad ("troubled" och "disturbed" för att vara exakt). Vid ett tillfälle skämtar en anställd med Jon vid matbordet, varpå Jon svarar "Oh, yeah? Bring you baby here and I´ll batter it".
https://www.youtube.com/watch?v=0Liupgs_fXU
Den dokumentären är så jobbig att se så jag försöker ta den i bitar.
Jag minns fallet mycket väl. Dels var det första fallet som man fick följa så direkt, dels satt jag klistrad och följde hela jakten - jag sov inte ens - jag såg på nyheter via Sky News eller CNN (vi hade parabol och de två nyhetskanalerna direkt)
Jag hade barn lika gammalt som James och jag hade äldre barn. Jag trodde inte jag hade kapacitet att hata barn -- men efter de hittade James och med allt som kom fram så hatade jag dessa barn som kunde mörda en liten.
Det var omvälvande och fallet förändrade min syn på risker och på barn radikalt.
James kan jag alltid se för mig, och så fort ett barn kommer utom synhåll eller barn vill att andra barn följer med utom synhåll så finns han där.
Jag har på grund av det som hände James varit en alltför överbeskyddande mamma många gånger. Fallet påverkade mig mycket.