Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-08-21, 20:00
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KIBy
Ja, hoppas verkligen det, viktigt detta med föräldrar, syster, bilda ett pussel, han bör inte komma ut på vääldigt länge!
Gör man något sådant så får man nog anses vara farlig och behöver övervakas länge.
Det kanske var rena turen att läraren överlevde.
Citera
2021-08-21, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Räcker det inte med de dussin skoldåd vi redan har i Sverige? Första skoldådet vi har registrerat skedde 1967.

fel, vi hade en skolskjutning 1961
Citera
2021-08-21, 20:16
Medlem
Xeliouss avatar
Det är valår, ett år till valet och lögnerna från vänster står som spön i backen.
Miljöpartiet är desperata, att pappa politiker jagar upp sin psyksjuke son med snack om nazister och Sverigedemokrater som gör att han farsan inte blir invald är väldigt troligt.

Det lär komma fram förr eller senare.
Citat:
Ursprungligen postat av Ainamo
1. Det är inte valår, om du inte syftar på kyrkovalet.
2. Miljöpartiet är inte extremister på vänsterkanten.
3. De har aldrig utmärkt sig med att vilja se blod flyta.

Vad är det för försök att förvränga bilden av verkligheten du håller på med?
Sånt dravel.
Citera
2021-08-21, 20:16
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av agoggoge
Killen är nu häktad av Lunds tingsrätt

https://www.expressen.se/kvallsposte...or-knivattack/

Hans försvarsadvokat säger att han är "djupt ångerfull" och "inte hade för avsikt att mörda".

Jag har för mig att jag någonstans läste att han också hade gråtit på polisstationen, vilket lyftes fram som bevis på hans ånger.

Vittnen har dock berättat att han gick förbi sina skolkamrater och inte förrän han mötte läraren högg han. Så medveten om vad han gjorde och vem han skulle hugga var han. Sen är det svårt att hugga någon flera gånger och övertyga andra om att man "bara skulle rispa och inte skära".

Gick förbi mörkhyade som han själv klasskamrater och högg en etnisk svensk. Borde kunna gå att bli till hatbrott om inte det här sjuka att etniska svenskar inte kan bli utsatta för det. Hans familj verkar ju gör politik av att hata svenskar så signaler fanns ju.
Citera
2021-08-21, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av askier

Ja, 1961. Vi har haft fler efter det.
Citera
2021-08-21, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fishfucked
Jag är etnisk svensk och jag ser honom som detsamma.
Jag ser även vårt kungahus som svensk.

Tr

Du har givetvis fel, men då åsiktsfrihet (nästan) råder i landet är det heller inget någon kan ta ifrån dig.
Citera
2021-08-21, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Räcker det inte med de dussin skoldåd vi redan har i Sverige? Första skoldådet vi har registrerat skedde 1967.
Visst räcker det, självklart. Mitt inlägg handlade om en tidigare post där det resonerades att lärarnas autoritära och "mobbande" beteende i skolan var en grundorsak till skoldåd då lärare idag enligt postaren "mobbar" störiga elever genom att de får stå till svars för sina beteenden.
Efter en snabb googling på skoldåd i Sverige visar Wikipedia som exempel att större delen av de skoldåd som listas där skett på 2000-talet (7 av 9). Min poäng är att en mer auktoritär skola (som jag hävdar att det var innan 2000-talet) inte är en grund till skoldåd utan snarare en samhällelig lättkränkthet som fått gro under flera års tid.
Citera
2021-08-21, 21:07
Medlem
Skaraborg2s avatar
Kungälv 1961.

Citat:
Ursprungligen postat av askier

Det är helt riktigt.

Detta är den första svenska skolskjutningen.

(FB) Dråp och tragedi i Kungälv 1961.
Citera
2021-08-21, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KIBy
Han blir antagligen häktad. Tänker på hans äldre syster som bor i Lund och hans föräldrar, dessa måste väl också höras om och om igen för att få en klar bild över hur hur denna pojke är som människa ?

Ja, han blev häktad (vilket jag skrev tre inlägg upp).

Kanske kommer hans familj och skolkamrater att höras. Men då om brottet. Polis och åklagare, domstol och advokat ska hantera problemet med att denne straffmyndige yngling har attackerat en vuxen på sin skola med kniv. Killen, MGM, har maskerat sig och försett sig med kniv att hugga med och tagit sig till och in i skolan och gått till attack.

Hans anhöriga och vänner kan höras om vad de känner till om hans förberedelser och sådant som de märkt av innan han genomförde alla steg från att ta till sig en kniv (eller flera) och bege sig till skolan för att genomföra gärningen. Självklart måste förundersökningspersonalen kunna skilja på sak och person. Deras syfte är inte att klura ut vad han är för slags människa. De ska hantera den rättsliga frågan.

Jag gissar att han kommer att överföras till BUP/Rättspsyk där man får sätta sig in i hans värderingar och utvecklingsnivå "för att få en klar bild över hur hur denna pojke är som människa". För familjen är det självklart ett kaotiskt tillstånd nu.
Citera
2021-08-21, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Gick förbi mörkhyade som han själv klasskamrater och högg en etnisk svensk. Borde kunna gå att bli till hatbrott om inte det här sjuka att etniska svenskar inte kan bli utsatta för det. Hans familj verkar ju gör politik av att hata svenskar så signaler fanns ju.

Jag har inte brytt mig om att sätta mig in i hans familj och familjeliv. Det har väl inte varit en lugn och harmonisk tonårstid fram tills nu. Intressant dock om föräldrarna arbetar politiskt för att "hata svenskar". Högt i tak för sådana idéer och diskussioner vid matbordet? En hel del krävs för att killen ska koka ned till en hatande typ, som vidtar sådana här åtgärder för att .... vaddå? Skulle han imponera på pappan?

Mycket diskussion här har gällt hans eget utseende; att han är "mörkhyad", vilket är mycket vanligt i Sverige numera. En bekant till mig berättade om från sin barndom på 1950-talet då han var på bilresa i Stockholm. En spännande utflykt som slutade i en seriekrock ungefär där Sergels torg ligger nu. Alla, både vuxna och barn, hade upptäckt något alldeles nytt och väldigt spännande. De tappade hakan och ropade "En neger!" och ett tiotal bilar kraschade. Men det var 1950-talets början och inte 2021. Barn och unga nuförtiden är väldigt vana vid alla sorters utseenden.
Citera
2021-08-21, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av agoggoge
Ja, han blev häktad (vilket jag skrev tre inlägg upp).

Kanske kommer hans familj och skolkamrater att höras. Men då om brottet. Polis och åklagare, domstol och advokat ska hantera problemet med att denne straffmyndige yngling har attackerat en vuxen på sin skola med kniv. Killen, MGM, har maskerat sig och försett sig med kniv att hugga med och tagit sig till och in i skolan och gått till attack.

Hans anhöriga och vänner kan höras om vad de känner till om hans förberedelser och sådant som de märkt av innan han genomförde alla steg från att ta till sig en kniv (eller flera) och bege sig till skolan för att genomföra gärningen. Självklart måste förundersökningspersonalen kunna skilja på sak och person. Deras syfte är inte att klura ut vad han är för slags människa. De ska hantera den rättsliga frågan.

Jag gissar att han kommer att överföras till BUP/Rättspsyk där man får sätta sig in i hans värderingar och utvecklingsnivå "för att få en klar bild över hur hur denna pojke är som människa". För familjen är det självklart ett kaotiskt tillstånd nu.
Ok superbra förklaring, nu nu får vi se vad som händer..
Kan ändå tycka att föräldrarna ska tryckas till mer, det är ju deras skuld att han gjort allt skit..
Citera
2021-08-21, 23:11
Medlem
fulmendums avatar
Enda chansen att få reda på vad som rörde sig i MGMs förvirrade hjärna är nog om läraren har en trolig förklaring till varför just han knivades.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in