Flashback bygger pepparkakshus!
2021-08-22, 10:27
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Sweden
Jag skrev den misslyckade mördaren vilket de flesta med IQ större än skonumret lyckas avkoda.

Misslyckade mördaren menas ju att han är en mördare och är misslyckad, som i att leva ett dåligt liv.

Så ja, det är inte helt rätt att säga att han är en mördare med tanke på att snubben misslyckades med attentatet.
Citera
2021-08-22, 10:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av agoggoge
Försvarsadvokaten säger till media att MGM "inte hade för avsikt att mörda". Det är svårt att tro då killen målmedvetet maskerat sig, beväpnat sig med kniv, begett sig till sin skola och huggit en lärare efter att ha gått förbi sina skolkamrater.

SÅ, man kan alltså inte beväpna och maskera sig för att skrämmas?

Citat:
Vilka 15-åringar agerar så? Varifrån kommer maskeringen och varifrån kommer kniven (-arna) ?

De flesta MGM som har begått dessa dåd har agerat så.

Citat:
Viktigt att notera att det rör sig om knivhugg och inte knivskärning. Flera (= upprepade) hugg och tydligen i buken. Varifrån kommer kniven? Hemifrån familjen kök?

Läraren är knivskuren, vilket är skadan. Att killen sedan har huggit eller skurit är irrelevant för skadan.

Citat:
Vi vet inte om det rör sig om "första bästa lärare" eller vuxna han mötte.

Vi vet inte heller om det rör sig om "en vilsen 15-åring". Jag får intrycket att han är mycket målinriktad. Sen när han utan större problem tas omhand av polisen, så tar han till småbarnens trick att börja storgråta och sätta sig i säkerhet med sin "ånger" i föräldrarnas knä. Det är ett trick som inte fungerar när man är 15 år och straffmyndig.

Du har med andra ord inte varit med om flera av dessa skoldåd hör jag. De är rätt slumpmässiga.
Citera
2021-08-22, 10:41
Medlem
Mr.Swedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaDea
Misslyckade mördaren menas ju att han är en mördare och är misslyckad, som i att leva ett dåligt liv.

Så ja, det är inte helt rätt att säga att han är en mördare med tanke på att snubben misslyckades med attentatet.
För en autist som ljudar sig högt genom texten kan det nog vara så.
Citera
2021-08-22, 10:44
Medlem
Citat:
För att få ytterligare perspektiv på den lille misslyckade mördarens bakgrund vore det intressant att veta mer om pappan, miljöpartisten Lars Ahlfors. Han har tydligen varit borta från politiken ett tag men återkommit (återtagits?). Vad hade han hittat på för tossigheter? Och varför kallas han Budgetskämtaren?

Jullovsförbud var satir – politiker tvingas avgå

https://www.expressen.se/kvallsposte...-tvingas-avga/
Citera
2021-08-22, 11:00
Medlem
Mr.Swedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2006
Jullovsförbud var satir – politiker tvingas avgå

https://www.expressen.se/kvallsposte...-tvingas-avga/
Efter att ha läst artikeln och försökt förstå vad det står mellan raderna framstår knivhuggarens pappa som en person mentalt på rymmen. Hans budgetförslag var antingen ett dåligt skämt eller - vilket jag tror - utslag av en vänsterskruvad totalitär livssyn. Lite som de tvångsmässiga vänsterriddarna här i tråden (jaja jag vet att ni måste upp och kämpa när MP hamnar i skiten, blir ni inte uttröttade?).

Ok, sonens knivstick var kanske bara ett försök till lite vassare satir.
Citera
2021-08-22, 11:30
Medlem
Zloths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Londonium
Jahopp, en ej konsekvenstänkande kaozande varelse

How surprising

Ja, han är lika mycket svensk som Oprah Winfrey.

Kan han ha blivit hjärntvättad av sina miljöpartiska föräldrar?
Citera
2021-08-22, 11:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
SÅ, man kan alltså inte beväpna och maskera sig för att skrämmas?

De flesta MGM som har begått dessa dåd har agerat så.

Läraren är knivskuren, vilket är skadan. Att killen sedan har huggit eller skurit är irrelevant för skadan.

Du har med andra ord inte varit med om flera av dessa skoldåd hör jag. De är rätt slumpmässiga.

Märkliga kommentarer. Märkliga eftersom vi har ett lagligt knivförbud, så att vi alla är förbjudna att bära kniv på allmän plats och dit räknas skolorna. Det är ett brott att använda kniv även för att "skrämma" andra. Det faller under förbuden om att hota andra människor. Förbudet mot att bära kniv och mot att hota ('skrämma') gäller alla. Även den här aktuelle 15-åringen.

Det är bättre att hålla sig till den nu häktade 15-åringen som är MGM i detta fall än att hänvisa till andra, som du kallar "de flesta", som använder kniv när de begår mord. Eller försöker begå mord. Jämför med den omaskerade knivmördaren i fallet med ministern Anna Lind.

Anna Lind och hennes anhöriga och vänner skulle troligen varit betydligt lugnare och sörjt mindre om hennes mördare 'skurit' istället för 'huggit' henne. Jag tog upp det i ett tidigare inlägg i ett försök att undvika förringande av skadan. På sjukhus är det skillnad om man behöver sätta plåster på en rispa, kanske behöva sy ihop en skärskada jämfört med att behöva full narkos och öppen bukkirurgi för att hejda inre blödningar efter huggskador. Det är verkligen relevant. Särskilt för framtid och skadestånd för BO.

Som jag förstått medias rapportering så blev det medicinska läget för BO akut sämre och utvecklades till en kritisk situation, vilket för hans del är en lycklig utveckling. Ingen detaljrapportering finns om hur många hugg BO utsattes för eller vilka inre organ som träffades. Men det tar en stund att utveckla en livshotande blödning. (Precis som för Anna Lind, som var talbar initialt, men så började blöda och senare under dagen avled.)

Du har rätt i att jag inte har varit med om "flera av dessa skoldåd". Jag har inte varit med om ett enda "skoldåd". Har du? Vi har en del traditioner i Sverige och svenska media. Årets sommarmord är ett sådant exempel. Varje sommar under min livstid har Sverige drabbats av mord på en ung kvinna. Skoldåd är antagligen mer 'slumpmässiga'. Men någon stor erfarenhet har vi inte i Sverige om sådana gärningar.
Citera
2021-08-22, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av agoggoge
Märkliga kommentarer. Märkliga eftersom vi har ett lagligt knivförbud, så att vi alla är förbjudna att bära kniv på allmän plats och dit räknas skolorna. Det är ett brott att använda kniv även för att "skrämma" andra. Det faller under förbuden om att hota andra människor. Förbudet mot att bära kniv och mot att hota ('skrämma') gäller alla. Även den här aktuelle 15-åringen.

Ett lagligt knivförbud? Vad fasiken är det? Nej, skolor är inte allmänna platser, men skolområden har en speciell paragraf i "knivskyddslagen". Det är inte brott att använda en kniv. Det är däremot brott att hota någon med en kniv, går in som olaga hot. Förbudet mot att bära kniv gäller inte alla, utan de som har laga befogenhet och en nödvändighet att bära en kniv får göra det. Vad detta har för relevans vet jag inte.

Citat:
Det är bättre att hålla sig till den nu häktade 15-åringen som är MGM i detta fall än att hänvisa till andra, som du kallar "de flesta", som använder kniv när de begår mord. Eller försöker begå mord. Jämför med den omaskerade knivmördaren i fallet med ministern Anna Lind.

Eftersom att det är lättare att använda och få tag i en kniv i Sverige, än ett skjutvapen, så används kniv mer frekvens i skoldåd i Sverige. I USA är det tämligen skjutvapen som är mest frekvent. Nu har inte killen mördat någon, så släpp mordrubriceringen.

Citat:
Anna Lind och hennes anhöriga och vänner skulle troligen varit betydligt lugnare och sörjt mindre om hennes mördare 'skurit' istället för 'huggit' henne. Jag tog upp det i ett tidigare inlägg i ett försök att undvika förringande av skadan. På sjukhus är det skillnad om man behöver sätta plåster på en rispa, kanske behöva sy ihop en skärskada jämfört med att behöva full narkos och öppen bukkirurgi för att hejda inre blödningar efter huggskador. Det är verkligen relevant. Särskilt för framtid och skadestånd för BO.

Relevans i detta dåd?

Citat:
Som jag förstått medias rapportering så blev det medicinska läget för BO akut sämre och utvecklades till en kritisk situation, vilket för hans del är en lycklig utveckling. Ingen detaljrapportering finns om hur många hugg BO utsattes för eller vilka inre organ som träffades. Men det tar en stund att utveckla en livshotande blödning. (Precis som för Anna Lind, som var talbar initialt, men så började blöda och senare under dagen avled.)

Åter igen, relevans i detta dåd?

Killen har, oavsett medicinska villfarelser, misshandlat och skadat en person och gått med vapen in i skolan. Vi behöver inte gå OT med en massa svammel om Anna Lind.

Citat:
Du har rätt i att jag inte har varit med om "flera av dessa skoldåd". Jag har inte varit med om ett enda "skoldåd". Har du? Vi har en del traditioner i Sverige och svenska media. Årets sommarmord är ett sådant exempel. Varje sommar under min livstid har Sverige drabbats av mord på en ung kvinna. Skoldåd är antagligen mer 'slumpmässiga'. Men någon stor erfarenhet har vi inte i Sverige om sådana gärningar.

Vad har allmänna mord med skoldåd att göra? Skolmassaker, skolsljutningar, skoldåd är en typ av terrordåd (genom den ursprungliga definitionen av terrorism och inte USAs nuvarande definition).

Räcker inte de dussinet skoldåd vi har i Sverige? Dessa har alla varit slumpmässiga. Övriga dåd i USA, Ryssland, Finland osv. har alla varit slumpmässiga. GM har gått in och dödat varje person de har mött, oavsett ålder, kön eller hudfärg. Undantaget är Trollhättan, där GM selekterade hudfärg.
Citera
2021-08-22, 12:02
Medlem
Citat:
Efter att ha läst artikeln och försökt förstå vad det står mellan raderna framstår knivhuggarens pappa som en person mentalt på rymmen. Hans budgetförslag var antingen ett dåligt skämt eller - vilket jag tror - utslag av en vänsterskruvad totalitär livssyn. Lite som de tvångsmässiga vänsterriddarna här i tråden (jaja jag vet att ni måste upp och kämpa när MP hamnar i skiten, blir ni inte uttröttade?).

Ok, sonens knivstick var kanske bara ett försök till lite vassare satir.

Kan det vara så att sonen inte förstod pappans ironi utan tog detta bokstavligt på fullt allvar...
Citera
2021-08-22, 12:09
Medlem
Så expo högg på detta för de trodde det var en "nazist" , satan va patetiska de är
Citera
2021-08-22, 12:12
Medlem
I.o.m att tråden varit i stort sett oläslig sedan den skapades undrar jag följande två saker:

Nr1. Har gärningspojken bett BO om ursäkt efter att ha huggit denne i magen tre gånger?

Nr2. Stämmer uppgifterna om att gärningspojken filmat attacken medelst Go Pro-kamera, eller var de felaktiga?
Citera
2021-08-22, 12:17
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmurfSmurf
Vi vet inte om han hade hörlurar inkopplade. Man kan lyssna via bluetoothhögtalare, såna brukar kidsen ha, eller för all del direkt från mobilen.

Och visst, vi vet inte vad som spelades, om det alls spelades något för den delen.
Ja, jag har tagit upp detta innan. Om han hade någon slags extern högtalare så kan vittnesmålen om hur man uppfattade genre & text vara rimliga. Men om han hade hörlurar så är det hela ett jävla skämt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in