Flashback bygger pepparkakshus!
2021-08-23, 13:33
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Det blir lite tjatigt att upprepa samma sak. Men Greta och hennes lärare har givit andra uppgifter än vad Wikipedia gör.
Det är upp till Greta och hennes team att redovisa hennes utbildning korrekt.
Du verkar inte begripa att Wikipedia är ett privat bolag som tjänar pengar på informationscontent som fylls på utav frivilliga deltagare. Varför ska Greta jobba gratis åt Wikipedia?
2021-08-23, 13:38
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Du verkar inte begripa att Wikipedia är ett privat bolag som tjänar pengar på informationscontent som fylls på utav frivilliga deltagare. Varför ska Greta jobba gratis åt Wikipedia?
Greta är att jämställa med en toppolitiker. Hon och hennes team måste självklart se till att Wikipedia stämmer med det hon och hennes lärare hävdar. Wikipedia är ett referensverk. Den som söker på henne där har rätt till korrekt information. Vad som är fel måste ändras eller dementeras.

Du tramsar bara nu. Jag har inte tid med det för ögonblicket så jag lämnar diskussionen en stund.
Senast redigerad av wwr 2021-08-23 kl. 13:47.
2021-08-23, 13:41
Moderator
oilslicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Osynlige.Mannen
Det som är misstänkt är just att det inte kommer någon klar och tydlig redovisning av Greta™:s grundskoleutbldning. Jag har svårt att se en ökande hotbild från rasist-sexist-homofob-transfoba fascistiska klimatförnekare genom att den skolgång som skedde 2010-2019 redovisas korrekt. Och Globala skolan är tydligen inte mer hemligstämplad än att den berättas om i Lärarförbundets tidning.

Och hur många attacker från rasist-sexist-homofob-transfoba fascistiska klimatförnekare brukar Greta™ egentligen utsättas för på en genomsnittlig fredags-"strejk" för klimatet? Och vad är det genomsnittliga deltagarantalet på dessa "strejker"?

Så många frågor, så få trovärdiga svar.

Jag tyckte mig läsa tidigare i tråden att hon hade en bepansrad specialbil till sitt förfogande och att i princip Secret Service stod standby dygnet runt.
Hemliga adresser.....i samma stad.
Hade någon velat henne nåt ont så är det inte allt för knepigt att hitta henne på fredagar och sen utgå därifrån.

Hotbilden finns som sagt bara i sektens fantasi.
2021-08-23, 14:00
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Greta är att jämställa med en toppolitiker. Hon och hennes team måste självklart se till att Wikipedia stämmer med det hon och hennes lärare hävdar. Wikipedia är ett referensverk. Den som söker på henne där har rätt till korrekt information. Vad som är fel måste ändras eller dementeras.

Du tramsar bara nu. Jag har inte tid med det för ögonblicket så jag lämnar diskussionen en stund.
Du har ju redan fått information från vad Greta och hennes lärare hävdar, räcker inte det. Du måste bröstmjölkas med Wikipedia?
2021-08-23, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oilslick
Jag tyckte mig läsa tidigare i tråden att hon hade en bepansrad specialbil till sitt förfogande och att i princip Secret Service stod standby dygnet runt.
Hemliga adresser.....i samma stad.
Hade någon velat henne nåt ont så är det inte allt för knepigt att hitta henne på fredagar och sen utgå därifrån.

Hotbilden finns som sagt bara i sektens fantasi.
Om det finns en hotbild så kommer den från någon i hennes beundrarskara, fanatiska beundrare kan bli riktigt farliga. Vi andra ser henne bara som en kasperdocka för klimathotslobbyn, en skådespelerska, en produkt, och därmed helt utbytbar. Det började som bekant med Severn Suzuki (som inte heller hon någonsin utsattes för något attentat).
2021-08-23, 16:11
Medlem
Citat:
Greta och hennes team måste självklart själva hålla hennes uppgifter i Wikipedia korrekta.

nej det funkar inte så. Greta-wikisidan är inte "hennes" konto som ett facebookkonto, det är mer som ett HACKAT facebookkonto tillgängligt för alla.

Det greta behöver göra i så fall (för att du ska bli nöjd) är att redovisa sina skolor t.ex. i en intervju hos nån av de större tidningarna.

Wikipedia utger sig inte för att vara ett säkert referensverk, som du tycks tro, det framgår i deras "Förbehåll" i sidfoten:

"Alla som har tillgång till internet kan skriva på Wikipedia och påverka dess innehåll. Detta är en av Wikipedias styrkor, men också en av dess svagheter. Inga garantier lämnas för korrektheten i innehållet."

I nuläget finns inga källangivelser för flera av uppgifterna på greta-wikisidan, så den sidan kan anses osäker.
2021-08-23, 17:12
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SandraHson
nej det funkar inte så. Greta-wikisidan är inte "hennes" konto som ett facebookkonto, det är mer som ett HACKAT facebookkonto tillgängligt för alla.

Det greta behöver göra i så fall (för att du ska bli nöjd) är att redovisa sina skolor t.ex. i en intervju hos nån av de större tidningarna.

Wikipedia utger sig inte för att vara ett säkert referensverk, som du tycks tro, det framgår i deras "Förbehåll" i sidfoten:

"Alla som har tillgång till internet kan skriva på Wikipedia och påverka dess innehåll. Detta är en av Wikipedias styrkor, men också en av dess svagheter. Inga garantier lämnas för korrektheten i innehållet."

I nuläget finns inga källangivelser för flera av uppgifterna på greta-wikisidan, så den sidan kan anses osäker.
Hon måste naturligtvis ändra Wikipediasidan om den är fel. Det är inte troligt att någon kommer att hacka den. Om så sker får hon begära att den låses eller hur Wiki sköter det. Wikipedia är en viktig referens. Den måste man hålla korrekt där det går, speciellt sidor för personer med stort inflytande i samhället.

Toppolitiker (som G kan jämföras med i media) måste redovisa sina studiemeriter. Gretas historia är märklig.

En lärare på en privatskola i innerstan fäster sig så vid Greta att hon lämnar jobbet under två år, flyttar med Greta för att undervisa henne i Bergshamra. Läraren verkar gå från att vara mellanstadielärare, även med specialitet i franska, till att bli högstadielärare för barn med studiesvårigheter. Sedan deltar hon i ett beslut att vägra Greta ledigt från specialskolan (G vill ha ledigt fredagar för sin aktivism) där G kan studera i en lugn miljö så att G istället hamnar i en svår studiemiljö i Södertälje. När Greta ett år senare slutar nian tackar hon några lärare i Södertälje i sin Instagram. Men läraren som givit upp två år på privatskolan för Gretas skull har nästan inte alls förekommit i media, bortsett från det som citerats här, trots hennes stora uppoffring för Greta. Läraren själv kallar sig Gretas "extra-mamma".

Dessutom skriver alltså inte Wikipedia att Greta gått i specialskolan.

Det hela är en mycket märklig historia. Greta och hennes team måste klargöra hennes studiemeriter. Det kan man kräva av en toppolitiker.
Senast redigerad av wwr 2021-08-23 kl. 17:21.
2021-08-23, 17:52
Medlem
AcchiaHes avatar
Citat:
Toppolitiker (som G kan jämföras med i media) måste redovisa sina studiemeriter. Gretas historia är märklig.

Fast... Hon är bara en unge som andra ljusskygga individer gömmer sig bakom. Det skulle vara intressant att få dessa individer redovisade, men det kan inte Greta göra. Hon vet förmodligen inte vilka som tjänar på hennes aktivism - och på vilket sätt.

Sedan har jag svårt att se grundskolan som en "merit". Hon har fått betyg, hon kom in på gymnasium. Det är egentligen hennes eftergymnasiala studier som blir intressanta att följa. Allt annat är bara transportsträcka.

Och på tal om att redovisa: jag är inte en säker på om vår snart f.d. landsfader har redovisat sina grundskolemeriter. Och han är ju en politiker i toppen på näringskedjan.
2021-08-23, 20:17
Medlem
Citat:
Hon måste naturligtvis ändra Wikipediasidan om den är fel. Det är inte troligt att någon kommer att hacka den. Om så sker får hon begära att den låses eller hur Wiki sköter det.

jag förstår nu varför du gjort elva tusen inlägg på bara några år

Du betraktar wikipedia på fel sätt, och "hackandet" var bara en liknelse.
Även om greta själv skulle skriva på wiki.sidan så saknas det fortfarande en enhetlig källa om resursskolan, dess namn osv. Man måste pussla ihop flera källor, inklusive familjens bok, och det accepteras knappast av admin på wikip om det blir konflikt med andra skribenter och om admin är på det humöret.

Ur gretas synvinkel blir det som att skriva på ett hackat konto, när det hon skrivit ändras eller tas bort. Du skulle inte heller kunna vara säker på att det verkligen var hon som skrev där.

Men om hon i en intervju i större tidning redovisar sina skolor, så kan det sedan användas som en bra källa hos wikipedia. Av henne eller nån annan.
(Som jag skrev i förra inlägget).
2021-08-23, 20:34
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AcchiaHe
Fast... Hon är bara en unge som andra ljusskygga individer gömmer sig bakom. Det skulle vara intressant att få dessa individer redovisade, men det kan inte Greta göra. Hon vet förmodligen inte vilka som tjänar på hennes aktivism - och på vilket sätt.

Sedan har jag svårt att se grundskolan som en "merit". Hon har fått betyg, hon kom in på gymnasium. Det är egentligen hennes eftergymnasiala studier som blir intressanta att följa. Allt annat är bara transportsträcka.

Och på tal om att redovisa: jag är inte en säker på om vår snart f.d. landsfader har redovisat sina grundskolemeriter. Och han är ju en politiker i toppen på näringskedjan.
Men det är annorlunda i Gretas fall. EU håller på att bygga upp ett Sovjetliknande system i Europa. Liknande tendenser ses över hela världen. I detta system diagnosticerar och sjukförklarar man individer som kritiserar systemet, precis som i det forna Sovjetunionen. Greta kritiserar systemet och har diagnoser. Så i hennes fall utgör en "specialskola" en merit. Därför är det viktigt att hon redovisar vilka skolor hon gått i och gärna mer om sin skolgång. Speciellt viktigt blir det när förloppet är märkligt och Wikipedia inte stämmer, som beskrevs i inlägget ovan.
Senast redigerad av wwr 2021-08-23 kl. 20:36.
2021-08-23, 20:39
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SandraHson
jag förstår nu varför du gjort elva tusen inlägg på bara några år

Du betraktar wikipedia på fel sätt, och "hackandet" var bara en liknelse.
Även om greta själv skulle skriva på wiki.sidan så saknas det fortfarande en enhetlig källa om resursskolan, dess namn osv. Man måste pussla ihop flera källor, inklusive familjens bok, och det accepteras knappast av admin på wikip om det blir konflikt med andra skribenter och om admin är på det humöret.

Ur gretas synvinkel blir det som att skriva på ett hackat konto, när det hon skrivit ändras eller tas bort. Du skulle inte heller kunna vara säker på att det verkligen var hon som skrev där.

Men om hon i en intervju i större tidning redovisar sina skolor, så kan det sedan användas som en bra källa hos wikipedia. Av henne eller nån annan.
(Som jag skrev i förra inlägget).
Ur en informationssynvinkel så har denna tråden levererat bättre fakta än Wikipedia.
Gretas liv har här navelskådats till minsta detalj. Att hon själv skulle skriva på Wikipedia är ju befängt. Tror ni Påven sitter och rättar på WP?
2021-08-23, 21:14
Medlem
Citat:

En lärare på en privatskola i innerstan fäster sig så vid Greta att hon lämnar jobbet under två år, flyttar med Greta för att undervisa henne i Bergshamra. Läraren verkar gå från att vara mellanstadielärare, även med specialitet i franska, till att bli högstadielärare för barn med studiesvårigheter. Sedan deltar hon i ett beslut att vägra Greta ledigt från specialskolan (G vill ha ledigt fredagar för sin aktivism) där G kan studera i en lugn miljö så att G istället hamnar i en svår studiemiljö i Södertälje. När Greta ett år senare slutar nian tackar hon några lärare i Södertälje i sin Instagram. Men läraren som givit upp två år på privatskolan för Gretas skull har nästan inte alls förekommit i media, bortsett från det som citerats här, trots hennes stora uppoffring för Greta. Läraren själv kallar sig Gretas "extra-mamma".

Dessutom skriver alltså inte Wikipedia att Greta gått i specialskolan.

Det hela är en mycket märklig historia. Greta och hennes team måste klargöra hennes studiemeriter. Det kan man kräva av en toppolitiker.

nej det finns inget märkligt med att läraren Anita bytte skola.
Hon och greta hade en personlig relation, umgicks ofta privat.

Och Anita tycks varit den enda utomstående som greta pratade med.

Därför tillfrågades anita efter att gt flyttat till Ingridskolan.
Och Anita var 65, skulle snart pensioneras, ingen mer karriärstege att klättra på (om hon nu nånsin har tänkt så, jag betvivlar), kan också gjort beslutet enkelt. Man kan ana att hon även fick viss ekonomisk kompensation från familjen.

Inte heller är det konstigt att gt flyttade från resursskolan Ingridskolan. Där saknades lärare, vilket familjen var missnöjd med, och skolan gillade inte gretas engagemang.

Kringlaskolan dit hon flyttade har en uttalad policy mot mobbning och de fixade anpassad skolgång för gt:s strejker, så det var ett naturligt val.

Att familjen sedan inte vill framhäva eller prata om Ingridskolan är inte heller konstigt.
Dock nämns i familens första bok "scener..." att greta gick resursskola.
Och läraren Anita nämns där också. Hennes namn står även allra först i bokens omfattande tacktext.

:
Så nej, det finns inget konstigt eller märkligt i detta med resursskolan, grundskolorna och läraren Anita.
Och frågan om gretas resursskola och grundskola är inte alls så betydelsefull som du tror. Ditt maniska babbel om detta är nästan lite pinsamt att beskåda men samtidigt lite komiskt.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in